InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Waarom is de CE-markering bijna overal te vinden?

Waarom is de CE-markering bijna overal te vinden?

Waarom is de CE-markering bijna overal te vinden? Iedereen ziet de CE-markering meerdere keren per dag, maar waar het precies voor staat is voor veel mensen onduidelijk. CE staat voor Conformité Européenne, daar wordt mee bedoeld dat een product aan de Europese standaarden voldoet. Een producent is verplicht zijn product te testen naar deze standaarden en wanneer het product voldoet, de markering er op te plaatsen. Het product mag dan vrij binnen de EU verhandeld worden. Het doel van deze markering is dat handelsbarrières verdwijnen en de veiligheid van producten toeneemt.

Wat is de CE-markering?

Wanneer je een product koopt binnen de Europese Economische Ruimte ("EER", bestaande uit de EU leden en de EFTA leden Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) is de kans groot dat het de CE-markering bevat. Veel producenten zijn goed bekend met deze markering, omdat ze het aan moeten brengen wanneer de producten die ze maken in een bepaalde categorie vallen. Veel consumenten kennen de twee letters CE wel, omdat ze op veel producten staan die ze dagelijks kopen of gebruiken, maar waar het precies voor staat is vaak onbekend.

De CE-markering is verplicht voor veel productgroepen. Wanneer de CE-markering is aangebracht betekent het dat het product getest is voor het verkocht werd en dat het aan de Europese standaarden op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieubescherming voldoet.

Is de CE-markering een keurmerk?

Nee, de CE-markering is geen keurmerk. Het is wettelijk verplicht om toe te passen, waardoor het geen keurmerk is. Veel producten moeten deze markering dragen. Het geeft aan dat het product getest is volgens de richtlijnen van de Europese Unie. Het is de verantwoordelijkheid van de producent om de testen uit te voeren om de CE-markering te krijgen. Alleen producten die een CE-markering hebben mogen worden verhandeld in de EU. Wanneer er een product wordt geïmporteerd naar de EU die de markering moet hebben, maar het niet heeft, mag het niet worden verhandeld. Omdat het verplicht is, is het dus een markering.

Wat zijn de voordelen van het CE-keurmerk

De CE-markering maakt dus duidelijk dat een product overeenkomt met de standaarden binnen de Europese wetgevingen. Producten met dit kenmerk mogen dan ook vrij verhandeld worden binnen de EU. Als een producent het merk op een product heeft aangebracht betekent dit dat het product aan alle eisen voldoet. Niet alle producten moeten deze markering bevatten, alleen producten die in onderstaande categorieën vallen die worden genoemd in de richtlijnen.
De CE-markering geeft niet aan dat een product binnen de EER is geproduceerd, alleen dat het beoordeeld is voordat het verkocht ging worden en dat het aan alle eisen voldoet.

Waar moet de producent aan hebben voldaan?

Er zijn verschillende eisen waar aan moet zijn voldaan om de CE-markering op een product te mogen zetten met betrekking tot veiligheid, gezondheid en milieu.
  • Wanneer het in de richtlijnen staat moet het product zijn getest door een onafhankelijk onderzoeksbureau.
  • Anders moet de producent deze beoordeling uitvoeren zodat een technisch document kan worden gemaakt. Aan de hand hiervan kan de CE-markering worden aangevraagd.
  • De producent moet er voor zorgen dat op het product de CE-markering staat en dat de documentatie op orde is.

Is een product 100% veilig als er een CE markering op staat?

Er is nooit 100% garantie dat het product met de CE-markering veilig is. Regelmatig worden producten gevonden die niet zijn getest maar toch de CE-markering bevatten. Wanneer een producent de CE-markering op zijn product zet, zegt hij daarmee verantwoordelijk te zijn voor het naleven van alle voorwaarden in de EU-wetgeving.
Wanneer een product wordt gevonden die de CE-markering bevat, maar deze niet mag dragen dan zijn er verschillende maatregelen die kunnen volgen. Deze kunnen variëren van een boete tot gevangenisstraf. Het product kan uit de handel worden gehaald wanneer er ernstig gevaar is. Als dit niet het geval is, krijgt de producent meestal nog de kans om er voor te zorgen dat het product alsnog aan de wetgeving voldoet.

Op welke producten moet de CE-markering verplicht staan?

Niet alle producten moeten een CE-markering bevatten. Alleen de producten die in verschillende categorieën vallen moeten aan de specifieke richtlijnen voldoen. Dit geldt voor:
  • Bouwproducten of materialen
  • Drukvaten
  • Hogedrukapparatuur
  • Centrale verwarmingsketels
  • Elektromagnetische producten
  • Gastoestellen
  • Koelkasten
  • Cosmetica
  • Liften
  • Machines
  • Actieve implanteerbare medische hulpmiddelen
  • Medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek
  • Medische apparatuur
  • Motorvoertuigen
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Pleziervaartuigen
  • Speeltoestellen
  • Speelgoed
  • Scheepsbenodigdheden
  • Telecommunicatieve (rand)apparatuur
  • Verpakkingen
  • Meetinstrumenten
  • Niet-automatische weeg instrumenten
  • Kabelbaaninstallaties voor personenvervoer
  • Milieuvriendelijk energie gerelateerde producten
  • Apparatuur en beveiligingssystemen voor gebruik in ruimten waar ontploffingsgevaar heerst
  • Explosieven voor civiel gebruik
  • Laagspanning
  • Geluidsemissie in het milieu
  • Vuurwerk gerelateerde materialen.
  • Eindapparatuur voor radio- en telecommunicatie
  • Beperking van gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur
© 2014 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KOMO certificaat en keurmerkIn de bouw wordt veel gebruik gemaakt van het KOMO Keurmerk en KOMO Certificaten. Wanneer producten, systemen en process…
Loom bands: gezondheidsrisico's en het voorkomen ervanDe populaire loom bands hebben helaas ook risico's voor de gezondheid en enkele nadelen. Gelukkig hoef je niet te stoppe…
Keurmerken touringcars en taxiísKeurmerken touringcars en taxiísMede dankzij de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf neemt de kwaliteit en de veiligheid van het vervoer per touringcar…
Algemene Nederlandse en Europese voedingsmiddelenwetgevingElke dag hebben wij eten en drinken nodig om te kunnen overleven. Maar hoe zit het hele systeem, wat regelgeving betreft…
Welk merk bij welk product? Een strategische keuzeNa het ontwikkelen van een product moet de producent beslissen of hij zijn producten van een merk geeft. Dit is een bela…
Bronnen en referenties
  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993L0068:en:HTML
  • http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/about-ce-marking/index_en.htm
  • CE Marking Handbook - Dave Lohbeck
  • http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/professionals/manufacturers/index_nl.htm

Reageer op het artikel "Waarom is de CE-markering bijna overal te vinden?"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!