Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vlucht
Bij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelijk vastgelegd. Er is ook vastgelegd wanneer je recht hebt op een schadevergoeding als je vlucht vertraagd of geannuleerd is. Tevens is vastgelegd wanneer je recht hebt op verzorging bij vertraging van je vlucht. Wanneer je een claim indien bij vertraging heb je een vertragingsverklaring nodig van de vliegmaatschappij.
Recht op schadevergoeding
In 2004 legde de Europese Unie wettelijk vast dat passagiers bij het annuleren van hun vlucht of bij het overboeken van hun vlucht naar een andere vlucht zij compensatie kunnen eisen. In 2009 vond het Sturgeonarrest plaats en sindsdien krijgen passagiers ook een vergoeding bij een vertraging van drie uur of meer. Er is echter alleen recht op een vergoeding indien er gevlogen wordt vanaf een luchthaven in de Europese Unie (de luchtvaartmaatschappij maakt niet uit) of als er gevlogen wordt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een land binnen de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij. Daarnaast heb je alleen recht op een vergoeding indien er geen buitengewone omstandigheden waren zoals hevige sneeuwval, een vulkaanuitbarsting, een orkaan, dichte mist et cetera. Er is dan sprake van overmacht en er is dan geen recht op vergoeding, maar wel op verzorging.
Verzorging bij vertragingen
Afhankelijk van de afstand en de duur van de vertraging zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht iets aan te bieden bij vertragingen. Het gaat dan om eten en drinken en twee gratis telefoongesprekken, fax berichten of e-mails. Als de vlucht dusdanig vertraagd is dat een hotelovernachting noodzakelijk is dan dient de luchtvaartmaatschappij hiervoor te zorgen en ook voor het vervoer naar en van het hotel.
Wanneer heb je recht op verzorging?
Je hebt recht op verzorging indien;
- De vlucht korter is dan 1500 kilometer en de vertraging meer dan twee uur.
- De vlucht langer is dan 1500 kilometer en de vertraging meer dan drie uur.
- De vlucht langer is dan 3500 kilometer naar een land buiten de Europese Unie en er sprake is van meer dan vier uur vertraging.
Hoogte van de vergoeding
De hoogte van de vergoeding bij vertraging van de vlucht is onder andere afhankelijk van de afstand.
- Bij Europese vluchten tot 1500 kilometer; E 250,-
- Bij Europese vluchten langer dan 1500 kilometer; E 400,-
- Bij vluchten buiten Europa tot 3500 kilometer; E 400,-
- Bij vluchten buiten Europa langer dan 3500 kilometer tussen de E 400,- en E 600,-
Meer dan 5 uur vertraging
Voor alle vluchten geldt dat bij een vertraging van meer dan 5 uur je er ook voor mag kiezen om af te zien van de vlucht. De vliegmaatschappij moet dan het volledige bedrag van de desbetreffende vlucht (enkele reis!) terugbetalen.
Hoe dien je een claim in?
- Vraag de vliegmaatschappij om een vertragingsverklaring
- Zoek uit of de vertraging of annulering onder de vergoedingsregeling valt
- Bewaar alle tickets, reserveringen en instapkaarten
- Schrijf een claimbrief naar de vliegmaatschappij met zoveel mogelijk vluchtgegevens en kopieën van vertragingsverklaring, tickets, reserveringen en instapkaarten. Indien je onderweg en bij aankomst foto’s hebt gemaakt van de (verwachte) aankomsttijd stuur deze ook mee. Wijs ook op de juridische rechten die je hebt.
- Dien je claim zo snel mogelijk in. De verjaringstermijn voor het indienen van een claim is in Nederland twee jaar.