InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Strafbeschikking voor verkeersdelicten

Strafbeschikking voor verkeersdelicten

Strafbeschikking voor verkeersdelicten Stel dat je als automobilist een (zwaardere) verkeersovertreding of verkeersmisdrijf hebt begaan. Als je betrapt bent, krijg je te maken een strafbeschikking of S-beschikking. Zo'n beschikking kan ernstige gevolgen voor jou hebben, bijvoorbeeld een hoge boete of ontzegging om een gemotoriseerd voertuig te besturen. Je kunt zelfs een strafblad oplopen. Als je het oneens bent met de door de officier van Justitie opgelegde straf, wat zijn dan je mogelijkheden om bezwaar te maken? Voor een aantal zwaardere verkeersdelicten mag de officier van justitie sinds 2008 op grond van de Wet OM-afdoening zonder tussenkomst van de rechter een straf opleggen. Dit is de zogenaamde strafbeschikking, ook wel S-beschikking genoemd. Het is de bedoeling dat deze S-beschikking steeds meer in de plaats komt van de T-beschikking, die feitelijk een transactievoorstel van de officier van justitie is.

Inhoud van de S-beschikking

Als geconstateerd is dat je een bepaald strafbaar feit hebt gepleegd waarvoor een strafbeschikking is toegestaan, ontvang je deze via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

In deze S-beschikking verklaart de officier van justitie dat je schuldig bent aan het plegen van een strafbaar feit, om welk feit het gaat en welke straf er is opgelegd.

Mogelijke straffen

Meestal houdt de bij een S-beschikking opgelegde straf een geldboete in die je moet betalen aan het CJIB. Maar de opgelegde straf kan bijvoorbeeld ook bestaan uit een tijdelijke ontzegging van je rijbevoegdheid. Verder kun je te maken krijgen met een inbeslagname, een taakstraf of een schadevergoedingsmaatregel voor een eventueel slachtoffer.

De officier van justitie mag strafbeschikkingen opleggen voor bepaalde misdrijven van eenvoudige aard waarop een maximumstraf van zes jaar staat en voor alle overtredingen, maar de officier van justitie mag jou nooit een gevangenisstraf opleggen, ook niet voorwaardelijk.

Eerst gehoord worden

Meestal is de officier van justitie verplicht je eerst te laten horen voordat de strafbeschikking mag worden uitgevaardigd, omdat de gevolgen van zo’n straf groot kunnen zijn, bijvoorbeeld als het voor je voor je werk noodzakelijk is dat je achter het stuur mag kruipen. Het is verstandig om je op de hoorzitting te laten bijstaan door een advocaat of raadsman.

In verzet gaan tegen een S-beschikking

Een strafbeschikking lijkt in een aantal opzichten op een rechterlijke veroordeling voor een strafbaar feit. Ben je het niet eens met de beschikking, dan kun je bij het OM verzet instellen. Dit moet je binnen twee weken na ontvangst van de beschikking hebben gedaan. In dat geval moet je de boete niet betalen.

Je kunt dit verzet persoonlijk instellen of dit door een advocaat of een door jou schriftelijk gemachtigde laten doen. Heb je niet of niet tijdig verzet ingesteld, dan staat definitief vast dat je je schuldig hebt gemaakt aan het strafbare feit.

Schorsende werking van de tenuitvoerlegging van de straf na ingesteld verzet

Door je verzet tegen de strafbeschikking wordt de tenuitvoerlegging (tijdelijk) stopgezet. In het geval je bij de strafbeschikking de bevoegdheid is ontnomen om een gemotoriseerd voertuig te besturen, kun je na je verzet dus voorlopig toch even blijven autorijden, totdat op je verzet is beslist.

Na ontvangst van je verzet kan de officier van justitie:
  • De strafbeschikking wijzigen, dat wil zeggen de opgelegde straf zwaarder of lichter maken Je krijgt dan van de officier van justitie een gewijzigde strafbeschikking.
  • De strafbeschikking intrekken. Bij intrekking wordt de strafvervolging beëindigd
  • Je zaak voorleggen aan de rechter

Als de officier van justitie je zaak voorlegt aan de rechter dan loop je wel het risico dat eerstgenoemde op de zitting bij de rechter een zwaardere sanctie eist. Het vervolg van je zaak hangt helemaal af van de uitspraak van de rechter. Eventueel kun je uiteindelijk in hoger beroep gaan bij het gerechtshof.

Wil je niet dat de officier van justitie de zaak voorlegt aan de rechter, dan kun je je verzet weer intrekken, door alsnog vrijwillig te voldoen aan de strafbeschikking. Overigens, daarna is het niet meer mogelijk op opnieuw verzet in te stellen.

De gevolgen van een strafbeschikking

Een strafbeschikking kan grote gevolgen hebben. Deze beschikking wordt vermeld in de justitiële documentatie en komt op je strafblad te staan.

Dit kan met zich meebrengen dat je niet meer in aanmerking komt voor een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG), in de volksmond ten onrechte een ‘verklaring voor goed gedrag’ genoemd. Het komt nogal eens voor dat je voor je opleiding of werk zo'n VOG-verklaring nodig hebt. Daarom is het in veel gevallen verstandig om als je met een S-beschikking te maken krijgt, je te laten bijstaan door een advocaat.

De auteur van dit artikel is meester in de rechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ZSM-strafbeschikking: gevolgen en bezwaar makenDe ZSM-strafbeschikking: gevolgen en bezwaar makenVeel mensen lopen gevaar op een strafblad wanneer zij te snel akkoord gaan met een strafbeschikking. Het Openbaar Minist…
Rechten en plichten bij een verkeersdelictRechten en plichten bij een verkeersdelictNagenoeg iedereen is wel eens betrokken geweest bij een verkeersdelict. Hierbij is het belangrijk om te weten wat uw rec…
Verkeersboetes (de M-en T-beschikking)Verkeersboetes (de M-en T-beschikking)De meeste verkeersboetes waarmee je te maken kunt krijgen zijn de zogenaamde M-beschikkingen, oftewel 'Mulderbeschikking…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Politie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderdPolitie heeft het rijbewijs ingenomen, rijbewijs ingevorderdIndien men een ernstige verkeersovertreding maakt, bestaat de kans dat de politie het rijbewijs inneemt. Het zorgt ervoo…
Bronnen en referenties
  • Wetboek van Strafvordering o.a.: art. 257a; http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/
  • Wegenverkeerswet; http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/
  • Besluit Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens; http://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/
  • Wet OM-afdoening: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020074
  • http://www.cjib.nl/
  • http://www.om.nl

Reageer op het artikel "Strafbeschikking voor verkeersdelicten"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 09-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Verkeersboetes
Schrijf mee!