InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Weg met dat rothumeur!

Weg met dat rothumeur!

Weg met dat rothumeur! We hebben allemaal wel eens een rotdag en sommige mensen hebben meerdere rotdagen. Maar van zo’n rotdag kan je ook een prima dag maken … je moet er wel wat voor doen. Het gaat meestal niet vanzelf. Wat kan je ondernemen om dit proces te stoppen?

Houding

Een positieve houding helpt in het proces als je een rotdag hebt (verdrijf dus die afhangende schouders). Een positieve houding is een rechte open houding. Je bent dan toegankelijker voor andere mensen … ook al voelt dat op dat moment niet als wenselijk.
Vanuit een open houding neutraal proberen te reageren op zaken, zoals je eigen gevoel. Malen voegt niets toe, maar vooruitkijken wel. Vanuit deze open houding ben je ook meer met je gezondheid bezig, je gezond voelen.

Eten en drinken

Bij een open houding en een gezond gevoel hoort ook gezond eten en drinken. Drink op deze momenten gewoon water of groene thee. Cafeïne of theïne kan je gevoel negatief beïnvloeden dus water of groene thee.
Zoetigheid ligt bij een slecht gevoel ook op de loer, maar probeer het te vermijden. Zoete drankjes of zoete hapjes geven snel een gevoel dat je je prettig voelt, denk maar even aan chocolade, maar geeft je op den duur eerder een vergroot schuldgevoel (al die suiker die je binnen hebt gekregen en niets toevoegt aan je lichaam als vet). Als je toch iets van zoetigheid tot je wilt nemen, neem dan een zoete appel. Het is niet hetzelfde, maar het gevoel iets van zoetigheid te willen verdwijnt wel.

Nuttig zijn

Het klinkt wellicht nogal banaal, nuttig zijn, maar het kan wel helpen als je een rotdag hebt. Voel je nuttig door iets te ondernemen. Het kan zijn dat je in je eigen huis nog iets te doen hebt, maar een stukje voldoening – want daar gaat het immers over – kan wellicht nog meer gehaald worden bij iets voor een ander doen, iets ondernemen.
Er zijn wetenschappelijke testen losgelaten op het resultaat van iets voor iemand doen (betaald of onbetaald is om het even) en dan blijkt dat mensen daadwerkelijk positiever gestemd raken in het proces naar volbrenging.

Opruimen

In het eigen huis kan een stevige opruimbeurt het rotgevoel doen afnemen. Denk hierbij aan een echt grote klus als de zolder opruimen, een schuur of de keukenkastjes uitmesten (als je dit al een tijdje niet meer gedaan hebt). Het opruimen, het daarna goed schoonmaken (wat je ook als zodanig moet ruiken) en het gevoel als je rondloopt of -kijkt in de opgeruimde ruimte geeft een goed gevoel. Een nuttig gevoel, een gevoel met iets zinnigs bezig te zijn en dit verdrijft het rothumeur.

Geuren

Het is al langer bekend dat geuren een positief effect hebben op mensen die even niet prettig in hun vel zitten. Bekend is de lavendelplant, de rozemarijn en de sterk geurende engelse rozen. Loop maar eens door een veld met dit soort bloemen en het effect is vrij snel merkbaar. Maar niet overal is zo’n veld beschikbaar. Wat handzamer is en net zo’n effect kan bewerkstelligen is de sinaasappel. Niet het sapje uit het pak, maar pel gewoon zelf met je handen een sinaasappel. De geuren die dan vrijkomen, bewerkstelligen hetzelfde als de lavendel- of de rozemarijnplant. Eet de gepelde sinaasappel daarna ook voor het gezonde effect.

Zingen

Nu hebben we niet allemaal een geschoolde stem, maar dat neemt nog niet weg dat we wel kunnen zingen … iedereen kan zingen. Het zingen brengt afleiding en kalmeert de ademhaling (deze wordt dieper en rustiger) waardoor neurotransmitters vrijkomen in de hersenen die een positieve stemming teweeg kunnen brengen.
Combineer het met zingen in een samenzang, bijvoorbeeld een koor of andersoortige samenstelling en het geeft ook nog een sociale component die goed is tegen het rothumeur.

Tot slot

Zo zijn er verschillende manieren om een rotdag in de kiem te smoren, maar het staat of valt natuurlijk altijd met of je echt wilt. Als je er iets aan wilt doen, dan heb je al een belangrijke stap gezet. Doe je het niet en zwelg je graag een dag in je rothumeur dan is dat ook oké … alleen niet te vaak, want dat is een signaal voor iets anders. En je lichaam geeft niet voor niets signalen af, dit ingenieuze aspect van je lichaam is er voor om er iets mee te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lachen is gezondLachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, v…
Waarom sommige mensen meer lachen dan anderenVrolijke mensen die veel lachen hebben we graag om ons heen. Maar waarom lacht de een meer dan de ander? Is het een kwes…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Een hartelijke lach activeert de spieren en het hele lichaamEen hartelijke lach activeert de spieren en het hele lichaamIedereen kent de uitspraak: ”Lachen is gezond”, maar waarom is lachen eigenlijk gezond? Een hartelijke lach heeft niet a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Weg met dat rothumeur!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!