InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Rouwen als werkwoord; een persoonlijk proces

Rouwen als werkwoord; een persoonlijk proces

Rouwen als werkwoord; een persoonlijk proces 'Rouw' is een reactie op het verlies van iets of iemand van grote betekenis in het leven. Dit kan een geliefd persoon zijn, maar ook een levensaspect (bijvoorbeeld de mogelijkheid om te lopen). De pijn van het verlies van iets dat is geweest, zet het rouwproces in. Het inhoudelijke verloop van een rouwproces verschilt per persoon.

Het belang van 'rouwen'

Het belang van het bewust doorlopen van het rouwproces wordt vaak onderschat. Mensen pakken na hun grote verlies snel weer hun oude leven op, met als gevolg dat het verlies nooit volledig geaccepteerd is en in het onderbewustzijn de pijn een eigen leven zou kunnen gaan leiden. Ook gebeurt het dat mensen hun verlies nooit meer te boven komen doordat zij het rouwproces niet bewust doorlopen. Deze mensen verzanden vaak in een depressie en missen de mogelijkheid om hun leven weer naar zin op te pakken.

Takenmodel

Het rouwproces is een erg persoonlijk proces. Het inhoudelijke verloop van dit proces is dus voor iedereen anders. Wat wel vast staat, is dat elk proces een begin, midden en einde heeft. De Amerikaanse rouwdeskundige William Worden heeft in 1992 vier rouwtaken onderscheiden.

Het aanvaarden van de realiteit van het verlies

Men 'weet' dat het verlies heeft plaatsgevonden, maar het besef moet nog komen. Vaak is deze taak een kwestie van tijd. Wanneer het verlies erg onverwacht gekomen is, zal de weg naar het besef langer zijn dan wanneer er vóor het verlies al tijd is geweest voor de vorming van besef (bijvoorbeeld bij een lang ziekbed).

Het doorleven van pijn en verdriet

Over deze taak is niet iedereen het eens. Sommige wetenschappers zijn van mening dat verlies gepaard kan gaan met weinig verdriet. Belangrijk is dat men luistert naar welk gevoel er van binnen zit. Voel dit ook bewust. Een rouwproces is erg persoonlijk, zoals ook de ervaring van pijn en verdriet.

Het aanpassen aan een nieuw leven zonder de geliefde persoon of levensaspect

Het leven van de rouwende veranderd. Verschillende zaken in het leven zullen op een andere manier bekeken worden. De inrichting van een leven zal persoonlijk geëvalueerd worden en vervolgens zal hiervan acceptatie plaatsvinden.

Het verlies emotioneel een plaats geven en het oppakken van de draad in het leven

Het leven zoals het was met de dierbare persoon of het dierbare aspect, wordt herinnering. Emotionele energie kan weer geïnvesteerd worden in andere zaken dan de rouw.

Rouwen is werken

'Rouwen is werken', dit waren de woorden van William Worden. 'Trauerarbeit' noemde Freud het rouwproces meer dan een eeuw geleden. Het takenmodel opgesteld door William Worden kan helpen om door dit proces heen te komen. De taken hebben voor ieder persoonlijk een andere inhoud. Simpelweg omdat niet iedereen hetzelfde is.

Het uiteindelijke doel van rouwen

Hoe het rouwproces beleefd wordt, ligt erg uiteen. Het doel is echter voor een ieder hetzelfde, namelijk; het verlies een plekje geven in het leven dat weer als waardevol beschouwd wordt.
© 2011 - 2019 Allyson, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amputaties bij kinderen: verliesverwerking en begeleidingAmputaties bij kinderen: verliesverwerking en begeleidingVerliesverwerking vindt plaats wanneer een belangrijk onderdeel wegvalt uit het leven. Dit kan gaan om een dierbaar pers…
Het rouwproces ondergaanHet rouwproces ondergaanRouwen is van alle tijden en alle mensen. Toch gaan we er allemaal anders mee om en heeft ondermeer te maken met de cult…
Rouw bij kinderenRouw bij kinderenEen kind dat een dierbare verliest, moet net als ieder ander een rouwproces door. Een rouwproces verloopt bij iedereen a…
Rouwverwerking bij het verlies van een kindRouwverwerking bij het verlies van een kindEr zijn meerdere manieren om rouw te omschrijven. Rouw is verdriet om het verlies van iemand vanwege de dood. Ook word r…
Jos Brink als TV presentator en predikantmijn kijk opJos Brink als TV presentator en predikantJos Brink (1942- 2007) heeft een boekje geschreven en dat heet ‘Rouw op je dak’. Jos Brink, die TV presentator en predik…
Bronnen en referenties
  • www.verliesverwerken.nl

Reageer op het artikel "Rouwen als werkwoord; een persoonlijk proces"

Reactie

Ankie, 30-06-2012 12:13 #1
Rouwen is inderdaad een persoonlijk proces.Hierin kun je soms ook helemaal alleen staan.Niet dat ik van niemand een luisterend oor krijg, maar ik ben toch hulp gaan zoeken bij maatschappelijk werk.Eerst n.a.v een echtscheiding.Dit was ook een rouwproces.Daarna overleed mijn ex-man door alcoholmisbruik."nu heb je eindelijk rust", was de reactie op de scheiding en zijn overlijden."het houden van"daar werd niet meer aan gedacht.Mijn ex-man is in November 2011 overleden.Ik heb daar nog steeds veel verdriet van vooral omdat ik geen afscheid van hem heb kunnen nemen.Zijn as heb ik in een urn in huis.Op moeilijke momenten neem ik de urn op schoot en houd hem stevig vast.Een soort afscheid nemen.Zodra de pijn en het verdriet minder word zal ik sterker in mijn schoenen staan, en volgt het definitieve afscheid.Ik hoop spoedig!Ik raad iedereen die met rouw te maken heeft aan: uit je verdriet, en praat erover!Ik stortte me op het werk om maar geen verdriet te voelen, en daardoor kreeg ik psychsomatische klachten.Dus: GOOI HET ERUIT!

Infoteur: Allyson
Gepubliceerd: 06-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!