Wat betekent PDD/NOS precies?
Veel sites kun je vinden over PDD/NOS en aanverwante stoornissen. Maar: wat houdt het in? Wat heeft het voor invloed op jouw leven en dat van je gezin? En vooral wat is de omschrijving in gewoon 'Jip en Janneke' taal?
Wat houdt PDD/NOS in?
PDD/NOS is een vorm van autisme. Andere vormen van autisme zijn:
- Klassiek autisme
- Asperger syndroom
- MCDD
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. Pervasie betekend 'diep doordringend'. PDD/NOS is een vorm van autisme. Een persoon met PDD/NOS heeft bepaalde kenmerken van autisme maar niet alles. Er zijn geen 'harde criteria' van symptonen. Maar natuurlijk zijn er wel richtlijnen.
Mensen met PDD/NOS kunnen zich niet inleven in een ander persoon. Ze zijn erg op zichzelf gericht, en hebben vaak meerdere achterstanden op emotioneel, sociaal en motorische gebieden. Deze mensen hebben tekortkomingen in hun sociale vaardigheden. Kinderen kunnen moeilijk overweg met leeftijdgenootjes. verder vertonen ze vaak ook tekortkomingen in communicatie. Ze weten soms zelf niet wat ze zeggen, ze kunnen soms hele moeilijke woorden gebruiken, die niet bij de leeftijd passen en klinken als "kleine volwassenen" heel vaak hebben ze ook een heel monotoon stemgebruik. Veel voorkomende stereotype gedragingen/fixaties zijn: steeds dezelfde handelingen doen, geinteresseerd in een bepaald onderwerp en dan daar alleen maar over kunnen praten. En tenslotte zie je veelal een afwijkend beeld van fantasie en werkelijkheid.Alle dingen lopen vaak door elkaar heen, ze kunnen een sprookje of verhaaltje letterlijk nemen en geloven dat het ook echt gebeurd is.
Autisme is een complexe stoornis die een grote invloed kan hebben op de ontwikkeling van iemand. Autisme kan op alle niveaus van verstandelijk functioneren voorkomen. Vaak ervaart iemand met autisme zijn eigen beperkingen. Soms ervaart de persoon zelf geen belemmeringen en heeft alleen de omgeving de ervaring dat iemand anders is. Ook kan het zo zijn dat mensen met autisme besef hebben van hun beperking en toch niet kunnen benoemen wat dat concreet in hun leven betekent.
Kinderen met PDD/NOS vergen veel van volwassenen, ze hebben toch wel een behoorlijke" gebruiksaanwijzing". Het is en het blijft zoeken naar een weg om ze gelukkiger te zien. Iedere kind en volwassen met PDD/NOS is weer anders en moet anders worden behandeld. Maar als een kind goed begeleid wordt valt er mee te leven.
De gevolgen van PDD/NOS
Gevolgen voor het kind
Voor het kind betekenen de gevolgen van PDD/NOS vaak een ernstige beperking in het dagelijks functioneren. Dit is uiteraard afhankelijk van de samenstelling en de ernst van de stoornis. Kinderen met PDD/NOS zijn door hun problemen in de sociale omgang vaak heel onzeker en eenzaam. Angsten komen bij hen meer dan gemiddeld voor. Op school functioneren deze kinderen vaak onder hun intelligentieniveau. Vrienden maken en vriendschappen onderhouden is voor deze kinderen een extreem moeilijke opgave. Op een reguliere school is vaak uitval doordat het kind niet meteen de aandacht krijgt die het wil. Hij/zij snapt niet dat er niet meteen aandacht aan hun geschonken kan worden. Gevolg is boosheid en frustratie. Veelal zit een kind met PDD/NOS op de gang.
Gevolgen voor het gezin
Voor ouders van kinderen met PDD/NOS is het ontbreken van een echte wederkerigheid in de relatie met het kind vaak een teleurstellende ervaring. Het opvoeden vraagt van hen een meer dan gemiddelde inzet. Intuitief hebben ouders hun aanpak vaak al wel aan de problemen van het kind aangepast. Bij buitenstaanders ontlokt dat vaak de opmerking dat zij hun kinderen te veel beschermen. Regelmaat is een belangrijke steun binnen het gezin. Duidelijk ook. Spontaan dingen doen zit er vaak niet in voor een kind met PDD/NOS
Vaak hebben kinderen metPDD/NOS door hun naiviteit ten opzichte van de sociale omgeving langer dan andere kinderen leiding en bescherming van hun ouders nodig. Zo zijn ze niet bekend met 'slechte mensen' en dus een makkelijk slachtoffer voor mensen met kwade bedoelingen.
De broertjes en zusjes krijgen daardoor wel eens te weinig aandacht. Ook zij ervaren het gebrek aan wederkerigheid in de relatie. Verder worden spontane gezinsgebeurtenissen vaak vermeden of in de war gestuurd door het kind metPDD/NOS, dat er niet tegen kan de gewone regels en ritmes te doorbreken.
Gevolgen op school
Het kind met PDD/NOS kan zich minder makkelijk afstemmen op verwachtingen van de omgeving. Het is belangrijk dat leerkrachten van deze kinderen zich dat realiseren en dat ze inzien dat het starre gedrag wordt geleid door angst en geen kwestie is van koppigheid.
Een kind met PDD/NOSkan veel leren. De kortsluiting in hun hersenen kan worden vervangen door een omweg. Vaak zie je dat als een kind met PDD/NOS iets geleerd heeft het ook niet meer weggaat. Juist omdat hij/zij er zoveel moeite voor heeft gedaan om zich deze eigenschap eigen te maken.
De oorzaak van PDD/NOS is nog niet echt duidelijk. Men vermoedt een stoornis in de ontwikkeling van de hersenen die gevolgen heeft voor het verwerken van (vooral sociale) informatie. Geschat wordt dat erfelijkheid in 80-90% een rol speelt in de vorm van een kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van de stoornis. Dikwijls ziet men in families van kinderen met PDD/NOS veel varianten van deze stoornissen, in de verschillende gradaties van sociaal een beetje onhandig tot het zuivere autisme. Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn als jouw kind PDD/NOS heeft dat een van de ouders de oorzaak is.
PDD/NOS kan een grote invloed hebben op het dagelijks functioneren van het kind, met name op sociaal gebied. De opvoeding van het kind vergt een behoorlijke inspanning en heeft vaak zijn weerslag op het hele gezin.
Meer hierover in het artikel
PDD/NOS is een handicap en is helaas niet te genezen. Wel kan men leren om hiermee om te gaan. En een volwassene is een belangrijke factor in deze.