InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is NLP of Neuro Linguïstisch Programmeren?

Wat is NLP of Neuro Linguïstisch Programmeren?

Neuro Linguïstisch Programmeren, afgekort NLP, is ontwikkeld met het doel te leren hoe je effectiever kunt denken en effectiever met jezelf en anderen kunt communiceren. NLP leert ons hoe wij onze ervaringen op een andere manier kunnen zien, zodat we de gewenste persoonlijke resultaten kunnen behalen. Daarbij onderzoeken we welke belemmeringen in de weg staan en als die bekend zijn passen we de programmering aan, totdat het doel bereikt is.

Wat is NLP?

Neurolinguïstisch programmeren is de studie van interne- en externe communicatie, met als doel te leren hoe je veranderingen in je ervaringen, zoals herinneringen, emoties en gedrag kunt toepassen om een gewenst doel in je leven te behalen. Binnen NLP geldt de aanname dat ons gedrag wordt bepaald aan de hand van neurologische processen rond zien, horen, ruiken, proeven, aanraken en voelen. Deze sensorische processen worden omgezet in onbewuste denkprocessen, die vervolgens onze emoties en gedrag beïnvloeden.

Linguïstisch betekend taalkundig en verwijst naar hoe wij gebruik maken van taal om onze ervaringen tot uitdrukking te brengen en hoe vervolgens de woorden die we gebruiken onze ervaringen beïnvloeden. De manier hoe wij informatie opnemen, ordenen en weergeven is individueel en wordt bepaald door iemands ervaringen en unieke geschiedenis. NLP leert ons hoe wij onze ervaringen anders kunnen ordenen, zodat persoonlijke doelen behaald kunnen worden.

Het NLP communicatiemodel

De volgende drie factoren bepalen ons onbewuste gedrag binnen de communicatie:

1. Filters

  • Neurologisch: wij zijn niet in staat om alle informatie die via onze zintuigen wordt opgevangen, te verwerken; onbewust filteren we de informatie, zodat alleen relevante informatie wordt verwerkt.
  • Sociaal: onze ervaringen worden bepaald door onze taal, cultuur en onze normen en waarden.
  • Individueel: Alle weergaven die we van de werkelijkheid maken, worden bepaald door onze unieke persoonlijke geschiedenis.

2. Representatiesystemen

De informatie welke wij uit onze omgeving opvangen wordt verwerkt door onze zintuigen, binnen NLP worden zintuigen aangeduid als representatiesystemen:
  • Visueel ( zien )
  • Auditief ( horen )
  • Kinestetisch ( voelen )
  • Olfactorisch ( ruiken )
  • Gustatief ( proeven )

3. Het Meta model

  • Het Meta model geeft ons de mogelijkheid gegeneraliseerde of vervormde informatie terug te brengen naar de oorspronkelijke ervaring waar de informatie over gaat.
  • Zo krijgt de verteller de mogelijkheid zijn/haar wereldbeeld bij te stellen.
  • De luisteraar weet waar de verteller over vertelt en de kwaliteit van de informatie verbetert.

De drie poortwachters:
  • Weglating
  • Vervorming
  • Generalisatie

De toepassingen van NLP

  • NLP wordt toegepast in de psychotherapie en bij communicatietechnieken in bijvoorbeeld management en verkoop.
  • NLP is bedoeld voor mensen die oplossingsgericht te werk ( willen ) gaan.
  • NLP is bedacht om zowel je interne als externe communicatie te verbeteren.
  • NLP helpt mensen zichzelf in een positieve zin te ontwikkelen.
  • NLP gebruikt kennis van de verbinding tussen lichaam en geest om bewust veranderingen in herinneringen, emotie en gedrag te bewerkstelligen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Organiseer eens een psychepartyOrganiseer eens een psychepartyIedereen kent wel de tuperwareparty of de lingerieparty en tegenwoordig bestaat er ook een psycheparty. Dit fenomeen is…
Wat is neurolinguistisch programmeren?De afkorting NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. NLP beslaat een breed gebied, zowel qua methoden als qua wer…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…
Bronnen en referenties
  • Richard Bandler en John Grinder De betovering van de taal Romilla Ready en Kate Burton NLP voor Dummies

Reageer op het artikel "Wat is NLP of Neuro Linguïstisch Programmeren?"

Reactie

Sandra Nobels, 22-09-2010 00:05 #1
NLP= de studie van interne en externe communicatie met als doel te leren hoe je veranderingen in je ervaringen zoals herinneringen, emoties en gedrag kunt toepassen om een gewenst doel in je leven te behalen.

Infoteur: Nautisc1
Laatste update: 01-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychische problemen
Reacties: 1
Schrijf mee!