InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Altijd tegenslag: hoe omgaan met tegenslagen in je leven?

Altijd tegenslag: hoe omgaan met tegenslagen in je leven?

Altijd tegenslag: hoe omgaan met tegenslagen in je leven? Sinds de economische crisis van eind 2008 zijn heel wat mensen geconfronteerd geworden met financiële tegenslagen. De crisis zorgde er onder meer voor dat mensen hun job kwijtraakten of geld verloren op de beurs. Tegenslagen op financieel vlak kunnen ernstig druk zetten op je gezondheid en op je relatie, waardoor je makkelijk kan meegesleept worden in een negatieve spiraal van kopzorgen en stress. Na verloop van tijd kan je zelfs helemaal klem geraken in de val van pessimisme en zelfs depressie. Toch zijn er mogelijkheden om terug te vechten en je tegenslagen te overwinnen, want optimisme kan je leren. Welke tips kunnen je helpen om met tegenslagen om te gaan?

Hou rekening met tegenslagen

In onze hoogontwikkelde westerse samenleving lijkt het wel vanzelfsprekend om geluk te bereiken. We zijn eraan gewoon dat we met een druk op de knop of met een simpele muisklik kunnen krijgen wat we verlangen. We zijn zodanig gewend aan welvaart dat we verwend zijn geraakt. Daarom hebben we het er ook zo moeilijk mee als er toch een tegenslag ons leven onder druk zet, zoals bijvoorbeeld het verlies van een job of het stuklopen van een relatie. Precies daarom is het goed om die technologische welvaart te relativeren en je te realiseren dat er altijd tegenslagen kunnen komen. Als je er rekening mee houdt, dan komen ze minder hard aan.

Verwacht geen perfect leven

Als je rekening houdt met tegenslagen, dan ga je jezelf ook minder druk op leggen om een perfect leven te leiden. Je gaat niet meer zonodig verlangen dat je een perfecte job moet combineren met een sportieve hobby. Je gaat je voorkeuren beter kunnen bepalen en je richten op een beperkt aantal doelstellingen. Je kan bijvoorbeeld voor jezelf bepalen of je de nadruk legt op een stabiel gezinsleven of op een veeleisende carrière. Hoe minder doelstellingen je hebt, hoe minder je kan mislukken. Deins er niet voor terug om een van je hobby's op te geven om bijvoorbeeld meer tijd over te houden voor je gezin.

Aanvaard wat je niet kan veranderen

Een van de belangrijkste regels om niet weg te zinken in een depressie, is het leren te aanvaarden. Het hebben van een terminale ziekte of het verliezen van een geliefde zijn dingen die je niet kan veranderen. Probeer deze dan ook te aanvaarden, zodat je geen energie verliest aan negatieve gevoelens van pessimisme. Dit aanvaarden is een goede basis om uiteindelijk weer in je psychologische heropstanding te geloven.

Praat met vrienden en familieleden

Praten met mensen die je vertrouwen hebben, kan soms wonderen doen. Meestal gaat het hier om familieleden of goede vrienden. Nochtans hoeft dat niet altijd zo te zijn. Soms voel je je te geremd om je ziel echt bloot te geven aan mensen waarmee je regelmatig in contact komt. Daarom kan het van pas komen om bij een neutrale vertrouwenspersoon te rade te gaan, zoals bijvoorbeeld een psycholoog.

Schrijven lucht op

Als je het moeilijk hebt om over je problemen te praten, probeer dan een dagboek bij te houden. Als je schrijft dan kan er een soort schaamte van je afvallen die er wel kan zijn bij het praten met een gesprekspartner. Het kan zijn dat je jezelf al schrijvend bepaalde dingen gaat bekennen die je aan anderen nooit zou toegeven. Terwijl je schrijft kan je je problemen analyseren, en tot inzicht komen. Wie weet kom je op deze manier wel tot een oplossing van je probleem.

Zoek voorbeelden

Als je met tegenslagen kampt, weet dan dat er altijd wel iemand erger aan toe is. Niet iedereen vindt troost in deze gedachte maar toch kan ze helpen om de dingen in perspectief te plaatsen. Zoek steun in de manier waarop die persoon met zijn tegenslagen is omgegaan, en zoek uit of je er iets uit kan leren. Sommige mensen zijn door een lange periode van tegenslagen gegaan maar er uiteindelijk toch bovenop gekomen. Ze hebben hun nadeel zelfs in een voordeel omgebogen wat zorgde voor success (denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn negatieve ervaringen opschrijft in een boek dat later een bestseller wordt, en tegelijk dient als een mentale steun voor lotgenoten).

Vermijd onnodige stress

Blijf in gedachten houden dat stress bijkomende gevolgen met zich mee kan brengen, en dan vooral op het vlak van gezondheidsproblemen. Probeer dan ook situaties van onnodige stress te vermijden als je weet dat je gemoed er onder zal lijden. Want op lange termijn kan pessimisme blijven aan je vreten en een depressie veroorzaken.

Sluit een hoofdstuk af

Probeer bij een tegenslag zoals het stuklopen van een relatie komaf te maken met het verleden. In plaats van te verzinken in zelfmedelijden is het beter om het "hoofdstuk af te sluiten". Als een bepaalde omgeving je teveel confronteert met een geleden verlies, kies er dan voor om te verhuizen. Wat gebeurd is kan je niet meer veranderen. Daarom komt het soms van pas om je op iets helemaal nieuws te richten: leer een nieuwe taal, zoek een nieuwe hobby of maak een reis. Op die manier kan je je mentaal richten op andere dingen, waardoor je weer positieve energie krijgt en de negatieve ervaringen uit het verleden stilaan gaan wegdeemsteren.

Leer je lesje

Als je er stilaan weer bovenop raakt, probeer dan uit te zoeken waar het verkeerd is gegaan. Als je de dingen uit het verleden voor jezelf kan ophelderen en hierdoor inzicht krijgt, dan kan je in de toekomst hieruit leren. Bij volgende tegenslagen ben je dan beter voorbereid omdat je je problemen beter kan doorgronden en zo word je dan ook psychologisch sterker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?Is het goed om in aandelen te stappen in tijden van crisis? Dat lijkt op zich een vreemde gedachte maar kan op langere t…
Omgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress. Mannen en vrouwen reageren verschillend op stress. Verschillende persoonlijkheden reageren verschille…

Reageer op het artikel "Altijd tegenslag: hoe omgaan met tegenslagen in je leven?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Omgaan met stress
Schrijf mee!