InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werking

Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werking

Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werking Een depressie is een psychische stoornis die men kan behandelen met zowel gesprekstherapie als medicatie. De meest voorgeschreven medicatie is het antidepressivum. Deze komt in verschillende vormen voor, elk met zijn eigen werking. Hieronder worden de klassieke antidepressiva, de MAO-remmers en de moderne anti depressiva (SSRI's) besproken.

Antidepressiva zijn medicijnen die gebruikt worden om de symptomen van een depressie te verminderen/weg te nemen. Daarnaast worden ze soms ingezet bij diverse angststoornissen. Antidepressiva werken niet meteen na inname. Het kan zelfs enkele weken duren voordat er een positief effect te zien is. De bijwerkingen kunnen echter al heel snel voorkomen. Nadat de depressie overwonnen is, is het aan te raden nog minstens zes maanden door te gaan met de behandeling om te voorkomen dat de depressie weer terugkomt. Wanneer men uiteindelijk met de medicatie wil stoppen is het verstandig dit in ongeveer vier weken geleidelijk af te bouwen om onthoudingsverschijnselen te beperken/voorkomen.

Controles bij aanvang en tijdens gebruik

Voor men met antidepressiva begint moet men de arts eerst op de hoogte stellen van eventuele andere medicatie en medische problemen. Sommige geneesmiddelen kunnen namelijk op elkaar reageren wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit geldt ook voor medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn.

Antidepressiva en zwangerschap

De meeste antidepressiva lijken voor zover nu bekend is de kans te verhogen op aangeboren afwijkingen. SSRI's leiden gemiddeld tot een iets lager geboortegewicht. MAO-remmers worden afgeraden omdat deze de kans op aangeboren afwijkingen wel verhogen. Tenslotte kan een depressie voor zowel moeder als kind ernstige risico's opleveren, waardoor men de keuze voor wel of geen antidepressivum gebruik zorgvuldig af moet wegen.

Klassieke antidepressiva

Klassieke antidepressiva zijn in de jaren vijftig ontdekt en ontwikkeld. De klassieke antidepressiva blijken uit onderzoek effectiever te zijn dan moderne antidepressiva. Toch geniet een modern antidepressivum meestal de voorkeur. Klassieke antidepressiva kunnen namelijk bij een overdosis levensgevaarlijk zijn.

Werkzame stofMerknaam
AmitriptylineTryptizol ®
Sarotex®
ClomipramineAnafranil®
DosulepineProthiaden®
DoxepineSinequan®
ImipramineTofranil®
MaprotilineLudiomil®
NortriptylineNortrilen®
TrimipramineSurmontil®

Werking

Bij iemand met een depressie werkt de overdracht van prikkels tussen zenuwcellen in de hersenen niet goed meer. De neurotransmitters serotonine ennoradrenaline horen voor deze prikkeloverdracht te zorgen. Wanneer een prikkel overgedragen wordt komt hier Serotonine of Noradrenaline vrij, afgescheiden door de 'verzender'. Bij mensen met een depressie worden deze neurotransmitters direct weer teruggebracht naar de 'verzender'. Antidepressiva onderbreken dit proces, waardoor de neurotransmitter langer in de 'ontvanger' beschikbaar blijft en daar zijn werk kan doen.

Bijwerkingen

De bijwerkingen en de mate hiervan verschillen per individu, maar zijn over het algemeen het sterkst in de eerste weken van de behandeling. Veel voorkomende bijwerkingen:
  • Een droge mond
  • Wazig zien
  • Moeilijke stoelgang
  • Overmatig transpireren
  • Veranderd slaappatroon
  • Seksuele problemen

Klassieke MAO-remmers

Wanneer een klassiek of modern antidepressivum niet werkt kan men overstappen op een MAO-remmer. MAO staat voor Mono Amine Oxidase. Dit is een antidepressivum dat in Nederland niet meer geregistreerd is, maar nog wel beschikbaar is en door de arts voorgeschreven mag worden. Bij gebruik van een MAO-remmer moet men een tyramine beperkt dieet aanhouden. Dit is omdat tyramine, dat in een sommige voedingsmiddelen (zoals oude kaas) zit, ook door mono-amine oxidase afgebroken wordt. Wanneer men remmers voor dit proces slikt kunnen grote hoeveelheden tyramine in het bloed terecht komen, wat gevaarlijk is omdat dit kan leiden tot een snelle en sterke stijging van de bloeddruk.

Werkzame stofMerknaam
FenelzineNardil®
TranylcypromineParnate®

Werking

MAO-remmers remmen de afbraak van mono-amine oxidase, een enzym dat verantwoordelijk is voor de afbraak van mono-aminen. Serotonine en Noradrenaline zijn mono-aminen. Doordat de afbraak van deze stoffen tegen wordt gegaan blijven de stoffen langer in de hersenen aanwezig en werkzaam.

Bijwerkingen

De bijwerkingen en de mate hiervan verschillen per individu, maar zijn over het algemeen het sterkst in de eerste weken van de behandeling.
Veelvoorkomende bijwerkingen:

Moderne antidepressiva

Moderna antidepressiva zijn ontwikkeld als veiliger alternatief voor de klassieke antidepressiva. Een overdosis is minder riskant dan bij klassieke antidepressiva. Ze hebben andere bijwerkingen dan de klassieke antidepressiva. Moderne antidepressiva worden vaan SSRI's genoemd. Dit staat voor 'selective serotine reuptake inhibitors'.

Werkzame stofMerknaam
CitalopramCipramil ®
FluoxetineProzac®
FluvoxamineFevarin®
ParoxetineSeroxat®
SertralineZoloft®
VenlafaxineEfexor®
TrimipramineSurmontil®

Werking

Bij iemand met een depressie werkt de overdracht van prikkels tussen zenuwcellen in de hersenen niet goed meer. De neurotransmitters Serotonine en Noradrenaline horen voor deze prikkeloverdracht te zorgen. Wanneer een prikkel overgedragen wordt komt hier Serotonine of Noradrenaline vrij, afgescheiden door de 'verzender'. Bij mensen met een depressie worden deze neurotransmitters direct weer teruggebracht naar de 'verzender'. Antidepressiva onderbreken dit proces, waardoor de neurotransmitter langer in de 'ontvanger' beschikbaar blijft en daar zijn werk kan doen.

Bijwerkingen

Veelvoorkomende bijwerkingen:
  • Een toename van de bestaande klachten
  • Slapeloosheid
  • Misselijkheid
  • Verminderde eetlust
  • Moeilijke stoelgang
  • Seksuele problemen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: bijwerkingenAntidepressiva: bijwerkingenIn Nederland wordt steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva slikt, is inmiddels…
Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenAfbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringenVolgens de gegevens van het CBS over 2013, slikken ongeveer 900.000 Nederlanders medicatie die tot de groep antidepressi…
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…

Reageer op het artikel "Antidepressiva: de verschillende soorten en hun werking"

Reacties

Annie, 03-11-2017 10:51 #33
Ik gebruik sinds veertien dagen seroxat en ook nog een of twee Oxazepam en wil graag weten wanneer het een beetje gaat helpen ben nog heel erg onrustig.

Visser, 28-02-2017 07:25 #32
Hallo, ik slik titskin voor mijn adhd in combinatie met wellbutrin 150 Mg. Ik heb het idee dat ik van de wellbutrin geïrriteerd raak! Heeft iemand hier ervaring mee?

Harm, 22-01-2017 11:29 #31
Hallo
Ik gebruik de volgende medicatie: depakine, ethymal, lamictal, fluoxetine, nebivolol en omeprazol. Nu heb ik borstkanker gehad en moet een hormoontherapie volgen van 5 jaar. De fluoxetine ging niet samen met tamoxifen. Dan werkt de laatste minder. Ik krijg nu citalopram. Wat is het verschil tussen fluoxetine en citalopram?

Erika, 20-01-2017 20:25 #30
Ik slik al zeker 20 jaar paroxetine. Heb nu veel last van hoofdpijn. Volgens de neuroloog komt dit door de paroxetine en zou ik over moeten gaan op amytriptiline. Kan ik dit samen gebruiken en de paroxetine op die manier afbouwen?

Venlafaxine, 26-05-2015 13:05 #29
Hallo. Vraagje. Ik heb gisteren de eerste pil Venlafaxine 37,5 mg genomen. Maar dat valt slecht. Alsof je na een feestje met XTC nog even 24 uur door moet zonder slaap… Lijkt wel alsof ik onder stroom sta. Kan ik na die eerste pil, nu bijna 24 uur later, nog gewoon stoppen? Ik heb gelukkig nog diazepam 5mg dat maakt het nog iets te doen. Maar het is duidelijk dat ik erg raar reageer op Venlafaxine. Zijn er mensen met een zelfde ervaring of tip voor een ander middel? Ik ga straks de huisarts bellen.

Corrie Sibrandi, 15-01-2015 12:35 #28
Slikte 7 jaar paroxetine 20 mg, overgegaan naar citalopram 10 mg, omdat ik wil stoppen met antidepressiva. HA zei dat ik gemakkelijk met dit middel kon stoppen. Heb dus niet afgebouwd met de paroxetine. Nu doodziek, buikpijn, brandende ogen, transpireren, niet kunnen slapen, en 15 kilo afgevallen. Wordt wat wanhopig, wil eigenlijk helemaal van die rommel af, ook omdat ik veel vergeet. Wie heeft er een antwoord.

Laura, 12-11-2014 15:52 #27
Goedemiddag,
Sinds een half jaar slik ik nortrilen en mirtazapine. De 10 jaar daarvoor slikte ik venlafaxine. Ik vind het verschil tussen hoe het nu gaat en hoe het ging vóór ik met nortrilen en mirtazapine begon nogal groot, in negatieve zin. Ik probeer te achterhalen of nortrilen en mirtazapine elkaar kunnen versterken met o.a. ernstigere depressies tot gevolg. Ik kom er op internet niet uit en van mijn psychiater krijg ik alleen ontwijkende antwoorden dus ik hoop dat ik bij u wel aan het goede adres ben. Of misschien heeft u een tip waar ik het alsnog kan vragen?

Basje, 27-07-2014 16:08 #26
Hallo, ik ben bezig aan de opbouw van paroxetine. Ga nu week 3 in. Maar nu moet ik ongesteld gaan worden. Kan het zijn dat de bijwerkingen of de klachten rondom mijn ongesteldheid daardoor erger worden. Ben er erg onzeker over. Kan iemand mij hier een antwoord op geven.
Gr Shar

Cara, 28-05-2014 12:51 #25
Hallo, ik neem nu al geruime tijd citalopram. Dit gaat goed, enkel dat ik tot 11uur per nacht kan slapen en er 's morgens niet maar dan ook niet uit geraak, als ik echt moet opstaan, dient mijn vriend me eruit te sleuren. Niet dat ik me down voel ofzo dan maar gewoon zoooo moe. Herkent iemand dit ten gevolge van inname antidepressiva?

H., 01-05-2014 18:53 #24
Hallo mensen, Ik zit nu al zon 2,5 jaar aan de anti depressiva VALDOXAN. Een nieuw geneesmiddel wat sinds 2009 op de markt is. Sinds ik die medicatie slik heb ik het altijd ijs en ijs koud en ben ik gigantisch veel aan het zweten. Zijn er meerdere mensen die dit "probleem" ook hebben?

Guido, 27-04-2014 15:21 #23
Hallo, ik ben net 3 dagen begonnen met citalopram en heb het ijs en ijskoud is dat normaal?

Marianne, 07-01-2014 15:10 #22
Ik heb vanwege een burnout 5 maanden venlafaxine 37,5 mg per dag geslikt. Bleef eigenlijk veel last houden van spierspanning in benen, druk op blaas en duizeligheid.
6 maanden afgebouwd d.m.v korrels tellen, op het laatst 1 korrel per 10 dagen, als ik er meer van de dosering afdeed, dan viel ik flauw.
Tijdens de antidepressiva veel gesprekken met mijn psychotherapeut gehad en toen ik wist waar de burnout vandaan kwam, en het probleem was opgelost, was ik mentaal erg snel weer sterk en kon ik de strijd aangaan met de korrels. Nu 1 week zonder korrels en het is echt vreselijk, met veel duizeligheid, soort evenwichtstoornis, spierpijn in benen.Maar ik moet hier doorheen, want ik ga nooit meer antidepressiva slikken, mijn man heeft de overige pillen al naar de apotheek gebracht. Ik hoop, dat door het hele langzame afbouwen en maar 5 maanden geslikt te hebben, dat het een stuk beter gaat over 3 weken. Maar dat mensen, die geen steun krijgen tijdens afbouwen en herstel weer naar de pillen grijpen, begrijp ik heel goed, maar voor mij is dat absoluut geen optie : ik ga deze strijd winnen en weer genieten van de kleine dingen in het leven. Iedereen die ook in deze strijd zit wens ik heel veel positiviteit en doorzettingsvermogen.

Eddy, 17-12-2013 23:55 #21
Ik ben vrijgezel en ben totaal geïsoleerd geraakt. Bovendien heb ik het aan mijn hart, en aan mijn prostaat. Dus ik ben niet echt een lachebekje. Soms moet ik 5 keer per nacht uit mijn bed om te urineren. Bovendien hebben ze bij mijn laatste weekje in het hospitaal nierinsufficiëntie vastgesteld. Ik heb dan ook een bezoekje gekregen van een psychiater, half mijn leeftijd, die op 5 minuten gezien had da tik een rigide persoon was met vermoedelijk een clusterb persoonlijkheidsstoornis. Geniaal niet.
Ze willen dat ik antidepressiva neem, waar je alleen maar suf, dik en impotent van wordt. Ik ben 59 en voor mij hoeft het niet meer. Als je niet normaal kunt leven, dan niet. Voor mijn part kunnen ze hun antidepressiva steken waar ik het denk. Toch veel succes aan alle mensen, die deze middelen slikken.
Groeten.
Eddy.

Corrie, 17-12-2013 12:09 #20
Na 6 jaar paroxetine slikken, cold turkey gestopt, mede ook door de maagpijn slikte, geen maagbeschermers, is me nooit verteld. Het is nu 6 weken geleden en mijn klachten zijn, maagpijn, wordt wel minder, maagzuur, slaap zittend, en echt doodmoe. Wanneer verdwijnen deze klachten? wil eigenlijk niet meer slikken.
gr Corrie

Rene, 27-11-2013 08:17 #19
Ik gebruik nu al 20 jaar alle soorten anti depri troep maar geen een werkt bij mij! Ook na max hoeveelheden niet. Wat moet ik doen… tot mijn dood doorgaan met uitproberen van alle middelen, electrroshocks? Het enige "medicijn" dat mij echt helpt is alcohol! Ben ik nou depressief of alcoholist of beide? Alle tests wijzen op depressie… wat moet ik in Gods Naam doen…? aub kom met een goed en duidelijk antwoord.

Rene

T. Stuut, 16-11-2013 23:26 #18
Ik heb behoorliijk veel last van adhd psychotishe klachten en ook van depressief gedrag
Hiervoor slik ik ritalin, zyprexa, diazepam en methadon ivm eerdere verslaving hierbij slik ik ook cipralex
Mijn vraag is botsen mijn ritalin en zyprexa niet met de cipralex

Hoogachtend T.Stuut

Marieke, 30-05-2013 16:20 #17
Ik gebruik 100 mg sertraline en heb veel last van bijwerkingen. De depersonalisatie is erg toegenomen, dat vind ik de vervelendste bijwerking. Herkenbaar voor iemand?

Angelique, 04-02-2013 17:03 #16
Begin 2009 bevallen van een zoon. Na 3 maanden bijna niet geslapen te hebben ben ik begonnen met 25 mg amitriptyline. Na 2 a 3 maanden opeens last van hartkloppingen. In eerste instantie alleen hartkloppingen vlak voor de menstruatie. Ik werd er zeer nerveus van.
In 2011 heb ik de dosis in overleg met de huisarts verhoogd. Nu heb ik dagelijks last van hartkloppingen. Zelfs bij de geringste inspanning. Nog steeds extreem vermoeid en last van kortademigheid. Ik las dat dit eventueel kan komen van de amitriptyline. Ik heb al eens aan de huisarts gevraagd of het daar aan kon liggen maar dat was kon eigenlijk niet omdat de dosis heel laag was. Nu ga ik morgen toch naar de huisarts om te vragen of ik dit kan afbouwen. Ik word supernerveus van die hartkloppingen en vertrouw mijn eigen lichaam niet meer. Ik kom in een cirkel terecht en die wil ik heeeel graaf doorbreken! Zijn er meer mensen die last hebben van hartkloppingen bij het gebruik van amitriptyline of andere anti depressiva? reacties op de hartkloppingen zijn zeer welkom!

M. O. Koopmans, 03-04-2012 12:31 #15
Geachte, als ik Cipramil, of Paraxehne krijg voorgeschreven, beïnvloedt dat dan mijn seksuele gevoelens en of erecties? Reactie infoteur, 03-04-2012
Antidepressiva kunnen zeker bijwerkingen op seksueel gebied hebben. Zie het artikel http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/seksualiteit/32632-seksuele-bijwerkingen-van-psychiatrische-medicatie.html

Ineke, 11-03-2012 17:27 #14
Ik gebruik al 25 jaar seroxat maar ben altijd vreselijk moe en daarbij zweet ik heel veel, kan ik op een ander middel overstappen en zo ja welke is dan het beste met de minste bijwerkingen bvd

Josephine, 08-02-2012 15:38 #13
Ik ben het niet eens met KIM dat de bijwerkingen van medicijnen na een paar weken weer verdwijnen.
Er zijn ook bijwerkingen die je blijft houden zolang je het middel slikt.
Bijna iedereen wordt er bijv. dik en suf van.

Ellen B., 05-02-2012 12:38 #12
Ik vind dat de lijst met bijwerkingen wel erg kort is.
Vooral gewichtstoename en vermoeidheid mis ik in dit rijtje.
Volgens mij heeft bijna iedereen die een antidepressivum slikt hier last van.

Sander, 19-01-2012 12:22 #11
Na nu ongeveer 10 jaar antidepressiva te slikken ben ik er nog steeds niet uit wat voor mij de beste soort is.ik heb ongeveer 6 jaar seroxat gebruikt en 3 jaar efexor, bij beide heb ik nooit een probleem gehad met de instelling, ook liep dit gelijk in elkaar over.op dit moment heb ik het idee dat de efexor totaal uitgewerkt is en zou ik eens ingesteld willen worden op de klassieke antidepressiva zoals anafranil of sarotex, waarvan toch gezegt word dat deze beter werken, is dit ook het geval? Reactie infoteur, 19-01-2012
Klassieke antidepressiva werken bij sommige mensen inderdaad beter dan de modernere SSRI's. Het grote voordeel van de moderne SSRI's is dat zij gerichter op de hersenen inwerken, waardoor de kans op bijwerkingen een heel stuk kleiner is. Je kunt altijd overleggen met je arts of een klassiek antidepressivum een optie is.

Wieger, 21-12-2011 16:37 #10
Ik ben geen medicus, maar heb een advies voor jullie allemaal die medicijnen gebruiken en daar op de één of andere wijze 'last' van hebben - Ik gebruik zelf 10 verschillende soorten maar
overleg ALTIJD met mijn apotheker of de voorgeschreven medicijnen door mijn Cardioloog passen bij wat ik al gebruikte! Hij geeft soms advies voor een bepaalde medicijnaanbeveling te doen bij mijn Cardioloog! Er bestaat een DATA-bank voor dit soort situaties alwaar de Apotheker te rade gaat, dat is voor mijzelf ook gebeurt na een klacht over zware Hartkloppingen waar ik 5 jaar zeer veel last heb gehad! Na "ingrijpen" van mijn Apotheker was probleem binnen 24 uur opgelost! Waarvan Acte! m.a.w. GA naar UW Apotheker en vraag advies! Groet aan U allen en Beterschap gewenst van Wieger.

Karel, 18-08-2011 23:15 #9
Aan alle (ex) Paroxetine (Seroxat/Paxil) gebruikers:
Ik heb het middel ca. 5 jaar geslikt (10 mg, een lage dosis volgens de huisarts) en werd doodziek na elke poging om te stoppen. Door de huisarts werd dit afgedaan als terugkeer van de oorspronkelike klachten. Echter, de diaree, stroomschokken, nachtmerries, woede-aanvallen, huilbuien en andere gruwelijks symptomen had ik nooit eerder in mijn leven ervaren en hadden niets te maken met de reden van voorschrijven!
Stoppen met het middel is heel erg gevaarlijk. Ik las iemand hierboven die was overgestapt naar Wellbutrin en zich onder stroom voelde staan. Vrijwel zker is dit Seroxat-ontrekking en geen effect van de Wellbutrin. Deze middelen zijn absoluut niet inwisselbaar!
Afbouwen van Seroxat moet, net als de andere SSRI's heel erg langzaam en met consistente dosering gebeuren. MAximaal de dosis met 5-10% per 3-6 weken verlagen, alleen met de suspensie is dit mogelijk. Anders wordt het vijlen en afwegen van de pillen. Stoppen kan dan bij 1 mg. Het hele proces kan wel 2 jaar vergen.
Veel artsen hebben hier totaal geen weet van, getuige de bizarre afbouwschema;s die worden voorgesteld, varieren van abrupt stoppen tot om de dag slikken ( uit den boze!) of afbouwen in een paar weken. Het helpt ook niet dat de fabrikant GSK hier vrijwel geen informatie over verschaft. Abrupt/cold turkey stoppen kan leiden tot totale destabilisering van het centraal zenuwstelsel waarvan herstel jaren kan kosten. Diaree, overgeven, tinteingen, emotionele problemen, woede, haat, angst, duizelingen, extreme gevoeligheid voor licht/geluid zijn een greep uit de gekmakende symptomen. Ik ben zelf nu bijna 4 jaar arbeidsonschikt door het stoppen maar ben toch herstellende.
Helaas is de medische wereld in onteknning voor wat betreft het zwaar verslavende effect van SSRI middelen omdat hun defintie van verslaving anders is dan van gewone burgers., hun standpunt is "niet verslavend want jet hebt niet steeds meer nodig". Dit is op zich waar maar men vertelt er niet bij dat in een keer of te snel stoppen heel gevaarlijk is.
Dus: maximaal 5-10% per 3-6 weken, vraag je arts hiervoor naar de suspensie.
Voor meer informatie, zie ook de uitstekende internationale website www.survivingantidepressants.org, deze heeft geen binding met de farmaceutische industrie en baseert haar kennis op ontelbare ervaringe van (ex) gebruikers.

Angelique, 02-01-2011 00:34 #8
Ik gebruik nu 1.5 jaar sertraline 1 1/2 tablet per dagen het hevige transpireren houdt aan bij de minste geringste inspanning. Bovendien ben ik 15 kg aangekomen vanwege toenemende eetlust. Wie weet raad? Reactie infoteur, 02-01-2011
Angelique, als de bijwerkingen heftiger zijn dan de positieve effecten (wat alleen jij kan bepalen) zou ik overleggen met je psychiater om eventueel over te stappen op een ander soort antidepressivum.

Hans van Oort, 04-11-2010 11:22 #7
Ik heb 8 jaar Clomipramine geslikt.Ben er nu helemaal mee gestopt.Heb nu alleen heel erge koud aanvoelende bovenbenen. Het is net of je in water gesprongen bent en nu aan het opdrogen is. Als het warm weer is het minder. En heel erg als je een spijkerbroek aan hebt. Ligt dit aan de Antidrepresiva. Ben bijn de dokter geweest, maar die kan niets vinden. Soms geven ze een kleine dosering maar als het kan geen Antidepressiva meer. Hopelijk mensen met een oplossing. Er is wel mee te leven maar wel lastig Bvd Hans

Philomeen, 23-08-2010 10:48 #6
Hallo

Ik ben overgestapt van paroxetine naar Wellbuterin.WAt is het verschil in beleving van dit anti depressiva en klopt het, dat je er onrustig van slaapt met rare dromen. Op het moment is het net of ik onder stroom sta.
Ik slik nu een lage dosering, om de dag 1 pil, om event over twee weken ovet te gaan op elke dag een pil.
Ik zou er vlg psych meer energie van krijgen. Heb al jaren cvs, maar wel goed te doen.

Graag een reactie en bij voorbaat dank

Jansen, 11-08-2010 08:50 #5
Ik heb sinds december venflaxine 75, ik kreeg een aantal klachten zoals emotioneel, onrustig enz. ik heb toen na ruim vier jaar mijn mirena spiraal laten verwijderen omdat ik van mening was dat het daar mee te maken had. ik ben er van overtuigd dat dat de doorslag heeft gegeven. nu ben ik op de anticonseptiepil gegaan, ik merk nu nog steeds dat het in bepaalde weken minder gaat en dan zo weer twee weken helemaal klachten vrij ben. Is het zo dat hormonen het allemaal versterken. Ik wil eigenlijk gaan afbouwen, ik voel me beresterk in de "goede" weken maar dan komen er altijd weer een paar dagen waarop het weer minder is… Ik zit nu in tweestrijd, ik wil er wel vanaf maar of het echt verstandig is?
En kan de venflaxine op langere termijn schade? Reactie infoteur, 11-08-2010
Beste Jansen,
je hormonen kunnen zeker invloed hebben op je humeur, en vervelende gevoelens versterken. Merk je verschil in je stemming wanneer je de tijd met de mirena en de pil vergelijkt? Je zou anders kunnen overwegen de Nuvaring te proberen. Deze geeft gedurende 3 weken geleidelijk hormonen af, in plaats van in "shots" zoals de pil doet. Ik heb er zelf veel baat bij.
Over lange termijn effecten van de nieuwe antidepressiva is nog niet heel veel bekend, maar zoals het er nu naar uitziet heeft het medicijn geen schadelijke effecten op je gezondheid op de langere termijn.

Rose, 21-04-2010 15:46 #4
Ik heb ruim 1o jaar geleden een zware depressie gehad en kreeg seroxcat voorgeschreven, dit middel heb ik ruim 2 jaar geslikt met een opbouw van bijna de max. dosering ( op advies van de arts) In die periode kreeg ik naast alle bovenvermelde bijwerkingen, last van angststoornis in het verkeer en bij drukte van veel mensen in winkels ed. Tien jaar geleden kon ik stoppen met seroxcat maar sindsdien heb ik nog steeds last van de angststoornis in het verkeer, durf sindsdien niet meer op de snelweg en in tunnels te rijden, ook grote drukte op de weg geeft bij bij veel problemen waardoor ik bijna nergens meer heen kan. Komt dit nu door de deprssie of door het medicijn? en hoe kom ik hier nog ooit vanaf? Reactie infoteur, 23-04-2010
Beste Rose,
antidepressiva kunnen angstgevoelens als bijwerking hebben maar het is niet waarschijnlijk dat je hier na tien jaar nog last van hebt. Het kan echter wel zo zijn dat je de angstklachten onbewust verergert door bepaalde verkeerssituaties te vermijden waardoor het vermijden als het ware beloond wordt (want daardoor verdwijnt de angst). Misschien word je wat zelfverzekerder in het verkeer wanneer je enkele rijlessen neemt met een rij-instructeur naast je? Sterkte!
Groeten Kim

Frank, 12-03-2010 10:48 #3
Ik neem al jaren s'avonds voor het slapen gaan 75mg Prothiaden en 2mg Rivotril.(ooit het dubbele geweest).
Bij het ontbijt neem ik Wellbutrin XR 150mg en Celebrexx 200mg.
Op de middag een maagbescherming Omeprazole EG 20mg.
Droge mond, zweten, wazig zien, concentratie en de zin in seks horen bij de nevenwerkingen.
Mijn leven lang zou ik antidepressiva moeten blijven nemen en ik stel me daar wel vragen bij.
Is het schadelijk voor mijn nieren, hersenen, lever etc.mijn lichaam?
Zou het mogelijk zijn om ooit terug normaal te functioneren zonder al die brol?

Met vriendelijke groeten,

Frank Reactie infoteur, 12-03-2010
Hoi Frank,
heeft de arts je ook uitgelegd waarom je je hele leven medicatie zou moeten slikken? En ben je tussentijds wel eens gestopt?
Over de consequenties van de medicijnen op de rest van je lichaam durf ik je niets te zeggen.
Groeten Kim

Hans Taal, 08-01-2010 14:45 #2
Ik zou heel graag het volgende willen weten;
Ik slik nu ruim een jaar 3 maal daags 1 tablet 50 mg nortrilen met daarnaast 1 maal daags 1 tablet 20 mg citalopram.
Het is een tijdje goed gegaan, echter de laatste 5 a 6 weken voel ik mij vreselijk moe. Ik kan zelfs niet naar mijn werk omdat ik me niet meer kan concentreren.
mijn vraag; zou deze klacht iets te maken kunnen hebben met bovengenoemde combinatie antidepressiva?

Naast deze medicijnen slik ik ook; 2 maal daags een halve tanxene 20 mg, 1 maal daags 1 tablet 2 mg perindopril, 1 maal daags 1 oplostablet ascal 100 mg, 1 maal daags 1 tablet Tahor 40 mg en 1 maal daags 1 tablet Nexium 40 mg.

Ik hoop dat u hier een antwoord op heeft.!
Heb inmiddels ook bloed laten prikken maar daar is niets uit gekomen.

Met vriendelijke groet,

Hans Taal
Rijswijk ZH Reactie infoteur, 08-01-2010
Beste Hans,

bijwerkingen treden over het algemeen alleen de eerste weken van het slikken van de medicijnen op en verdwijnen na verloop van tijd weer in principe. Het lijkt mij daarom niet logisch dat het aan de antidepressiva ligt.

Het kan echter wel zo zijn dat de antidepressiva een wisselwerking hebben met de andere medicijnen die u slikt. Dat betekent dat de medicijnen elkaar's werking beïnvloeden waardoor ze bijvoorbeeld sterker of juist minder sterk gaan werken. De huisarts kan u hier uitsluitsel over geven.

Groetjes Kim

R. Hauser, 04-11-2009 21:20 #1
Ik heb 1,5 jr Paroxetine gebruikt en ben toen gestopt. Ik zat wel in een rustiger veilig wereldje. Maar ik was levensgevaarlijk bezig tijdens het autorijden. 3x heb ik mezelf en andere weggebruikers in gevaar gebracht. Ik was me er van bewust dat ik fouten maakte. Voorrang nam, als ik het niet had. Ik kon de rust niet vinden om me aan te passen in het verkeer. Een vrachtwagen passeren, als dat echt niet kon. enz. Mijn keuze stond vast, nooit meer autorijden of de med. afbouwen, voor het laatste heb ik gekozen. Ik ben nu mezelf aan het aanpakken en sport 4x per week en dat ontspant mijn geest. Ik ben 68 jr. en hoop het op deze manier op te lossen. Oorzaak depressi, al vele jaren geen kontakt met dochter en kleindochters. Met deze reaktie hoop ik levens te reden. Ik gebruik al jaren Reapam en daar heb ik geen problemen mee.

Infoteur: Melod
Laatste update: 08-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Antidepressiva
Reacties: 33
Schrijf mee!