Depressie tijdens wintermaanden

Depressie tijdens wintermaanden Met het vallen van de bladeren raken nogal wat mensen in een dip, wat niet direct een zware depressie wil zeggen. We noemen het ook wel de “winterpressie”. Hoewel de natuur zich in vele kleuren laat zien, maakt dat nog niet echt veel mensen erg vrolijk. Sterker nog … deze periode is bij uitstek de periode dat mensen in een negatieve spiraal terecht kunnen komen. De blaadjes vallen … en de dagen worden korter. “Wat te doen” of is het meer de vraag “Is er wel wat aan te doen?”

Een normaal proces

Het is een normaal proces dat mensen zich meer terugtrekken als de dagen korter worden. Normaliter wordt het in huis gezellig gemaakt met sfeerlicht (lampen en kaarsen), de warme winterkleuren doen hun intrede in het interieur en we gaan cocoonen.
Verder wordt de voeding steviger om de kou te trotseren en is dit alles voor menigeen een prettige afwisseling met het buitenleven van de lente en zomer. Een grote groep mensen gaat op deze manier gezellig door de wintermaanden heen en begroeten zo de lente weer. Maar dat is niet voor iedereen het geval.

Depressief door de winter

Zeker de eerste echte tekenen van de herfst (ook als de temperatuur nog goed is, maar bijvoorbeeld de eerste blaadjes al wel gaan vallen) levert voor een bepaalde groep mensen een naargeestig gevoel op. Mensen trekken zich terug - maar dan niet gezellig in huis - maar in zichzelf. Daar waar de dagen altijd kort zijn, leven ook relatief veel mensen met een winterdepressie. Wat zijn zoal de verschijnselen waaraan je de winterdepressie herkend?

  • Een aanhoudende somberheid
  • Een stevige – niet te verklaren – vermoeidheid
  • Erg prikkelbaar zijn
  • Meer in zichzelf terugtrekken en bewust weinig contact met de buitenwereld
  • Slechter gaan eten en meestal wil dat veel meer koolhydraten zeggen
  • Veel willen slapen en mogelijk ook het slaappatroon wat opschuiven
  • Het gevoel het geheel niet meer te overzien
  • In disbalans zijn

“I've had some dark nights of the soul, of course, but giving in to depression would be a sellout, a defeat.” Christopher Hitchens

Oorzaak en oplossing

Oorzaak

De grootste boosdoener is het meer geringe aantal uren daglicht waardoor SAD* kan ontstaan. De biologische klok loopt als het ware niet gelijk met de dagen in deze periode en dat zou voor de meeste mensen de aanleiding zijn om dat naargeestige gevoel te krijgen. Verder wordt er ook gesproken over een erfelijke factor. Verder zijn er nog ideeën over bepaalde neurotransmitter tekorten zoals serotonine, dopamine en noradrenaline.

*SAD staat voor Seizoens Afhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder

Oplossing

De meeste mensen hebben baat bij het nemen van melatonine in de avonduren en in de ochtend lichttherapie (dagelijks tussen 30 en 60 minuten intens kunstlicht, zo’n 10.000 lux tot je nemen). Met name de lichttherapie geeft de meeste mensen een wezenlijk verschil.

Dat neemt niet weg dat het ook goed is om het daglicht bewust op te zoeken en in – bij voorkeur – een groene omgeving dagelijks een stevige wandeling te maken. Als het met de korte dagen op het werk moeilijk te combineren valt, probeer dan de pauze te gebruiken om de buitenlucht op te zoeken. Verder zijn er natuurlijke middelen die ook soelaas kunnen bieden, St janskruid is zo’n middel en probeer zo constant als mogelijk te leven met een vast dagritme. Verstop je niet en hoe moeilijk dat mogelijk ook is, probeer in een vast patroon actief te blijven.

Tot slot

Sommige mensen doen er lacherig over, maar SAD kan een enorme impact hebben op je dagelijks functioneren. Het is belangrijk er iets aan te doen en je niet terug te trekken. Daar los je het niet mee op. Raadpleeg desgewenst de huisarts om in overleg te treden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Depressie tijdens wintermaanden"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!