InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kunnen we de eerste indruk beïnvloeden?

Kunnen we de eerste indruk beïnvloeden?

Kunnen we de eerste indruk beïnvloeden? Hoe werkt dat nou: je ontmoet iemand voor het eerst en onmiddellijk heb je bij die persoon een bepaald gevoel. De eerste indruk wordt door onze primitieve hersenen in één tiende van een seconde gemaakt. En het duurt een aantal weken voordat die eerste indruk door ons bewustzijn is bijgesteld. Gelukkig is er een aantal zaken bekend, waarmee we de eerste indruk die we op iemand maken gunstig kunnen beïnvloeden.

"Loeren"

Als we iemand voor het eerst onder ogen komen, gaan onze primitieve hersenen onbewust "loeren". In één tiende van een seconde wordt diegene gescand en in een bepaald hokje in onze hersenen geplaatst: sympathiek of onsympathiek, slim of dom, rijk of arm. We vergelijken hem of haar razendsnel met alle andere beelden van mensen die we opgeslagen hebben, hetzij in het echt, het zij op de televisie of in weekbladen of op het internet, noem maar op. Deze eerste indruk is zeer bepalend voor de eventuele toekomstige relatie die we met de vreemdeling gaan opbouwen. Het kan soms maanden duren voor we een verkeerde eerste indruk hebben bijgesteld. Maar wat nog erger is: degene die jou ontmoet doet precies het zelfde!

Eerste indruk beïnvloeden

Mooie mensen zijn sterk in het voordeel als het gaat om het maken van een goede eerste indruk. We discrimineren wat dat betreft, of we willen of niet. Gelukkig kunnen we de eerste indruk die we op iemand maken wel enigszins beïnvloeden. Hieronder volgt een aantal tips:
  • Zorg dat je goed uitgerust bent. Ga de avond voor een sollicitatiegesprek niet tot diep in nacht op stap, maar juist op tijd naar bed.
  • Als je een afspraak hebt, zorg dan dat je op tijd bent.
  • Zorg dat je schoon bent. Goed gewassen, een lekker luchtje (niet te veel!), netjes gekleed, het helpt echt.
  • Denk aan je houding. Loop en zit rechtop. Ga niet met je armen over elkaar zitten, dat komt gesloten over.
  • Draag de juiste kleding voor de gelegenheid. Een bouwvakker hoeft echt niet in driedelig kostuum op een sollicitatiegesprek te verschijnen. Maar overdressed is minder erg dan underdressed.
  • Begroet mensen met een glimlach, een stevige handdruk en maak oogcontact. Een open en ontspannen houding doet de ander voor je smelten.
Als je deze zaken voor elkaar hebt, ben je de eerste seconde al goed doorgekomen.

De juiste kleding

  • Kleren maken de man, én de vrouw. Je kunt je wel degelijk kleden om een bepaald doel te bereiken of om een goede indruk te maken.
  • Mannen met een donker kostuum, met daaronder een licht gekleurd overhemd en een fel gekleurde stropdas stralen macht en autoriteit uit.
  • Een licht kostuum met donker overhemd associëren we met criminelen.
  • Voor degenen die een geruit overhemd dragen: hoe groter de ruit, hoe meer er met de handen gewerkt wordt en hoe minder met het hoofd.
  • Vrouwen met een diep decolleté, blote schouders, korte rokjes en heel hoge hakken komen over als zijnde op zoek naar sex.
  • Vrolijke, kleurige kleren maken vrouwen sympathieker dan zwart en grijs.

Na de eerste indruk

  • Stel, je bent op sollicitatiegesprek. Je hebt goed gelet op wat hierboven staat en gaat in gesprek met je mogelijk nieuwe baas. Hoe gedraag je je dan?
  • Blijf denken aan je houding. Ontspannen, maar wel rechtop.
  • Kijk je gesprekspartner in de ogen. Als je naar je schoenen kijkt, of je blik dwaalt rond, kom je onzeker over.
  • Zeg niet dat je iets weet of kunt, als dat niet zo is. Als er over doorgepraat wordt val je toch door de mand.
  • Stel gerust ook zelf vragen, maar in een eerste gesprek nooit over geld. Interesse tonen in je gesprekspartner komt sympathiek over.
  • Praat rustig. Wie zenuwachtig is, heeft al snel de neiging om snel te gaan praten. Dwing jezelf dan om rustig te zijn, bouw korte pauzes in.
  • Bedank na afloop niet omdat je mocht komen, maar bedank voor het gesprek.
© 2014 - 2019 Lebonton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Partnerkeuze: de eerste indruk"Je moet een goede eerste indruk maken" is een advies dat aan veel datende mensen gegeven wordt. Want de eerste indruk i…
Kleding solliciatiegesprek: kledingadviesU kunt nog zo’n goede sollicitatiebrief schrijven en een indrukwekkend cv hebben opgebouwd: de eerste indruk is toch cru…
Vrienden maken: de kracht van een lachVrienden maken: de kracht van een lachHoe maak je een uitstekende eerste indruk op anderen? Hoe maak je een goede eerste indruk op toekomstige vrienden? Heeft…
Test - Maak jij een goede eerste indruk?Test - Maak jij een goede eerste indruk?De eerste indruk die iemand maakt, krijg je binnen enkele seconden. Ben jij je bewust van de indruk die jij achterlaat?…
Het geheim achter een verpletterende eerste indruk makenHet geheim achter een verpletterende eerste indruk makenAls je nieuwe mensen ontmoet heb je ongeveer 3 seconde de tijd om een goede eerste indruk te geven. Je houding en lichaa…
Bronnen en referenties
  • https://openclipart.org/detail/193657/president-barack-obama-memorial-day-2012-by-wanglizhong-193657

Reageer op het artikel "Kunnen we de eerste indruk beïnvloeden?"

Infoteur: Lebonton
Gepubliceerd: 03-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!