InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Gamen voor volwassenen

Gamen voor volwassenen

Gamen voor volwassenen Over kinderen en het spelen van games valt genoeg informatie te vinden. Waarom kinderen spelen, leeftijdsindicaties en welke spelletjes goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen en welke minder goed. Wanneer je meer wil weten over volwassenen en games, valt er weinig informatie te vinden. Spelen volwassenen nog wel games? Is dat goed, of juist niet en wanneer moet je je zorgen gaan maken?

Spelen volwassenen nog games?

Meer dan de helft van de volwassenen spelen games. De jongsten meer dan de senioren en mannen vaker dan vrouwen. Van de jongeren tussen de 18 en de 29 jaar speelt 81% geregeld een game en boven de 65 jaar is dit aantal gedaald tot 23 %. Volwassenen spelen wel minder dan tieners. Deze spelen vrijwel allemaal games (97%). Opvallend is dat mensen met een hogere opleiding vaker gamen, dan mensen die laag opgeleid zijn.

Waarom zou je als volwassene games spelen?

  • Allereerst natuurlijk ter ontspanning. We doen iets wat we leuk vinden en waar we een uitdaging in zien en wat totaal niets te maken heeft met ons normale werk. Dit is ontspannend en geregeld ontspannen gaat stress tegen.
  • Veel spelletjes die gespeeld worden door volwassenen hebben een uitdagingselement. Het spel daagt hen uit om de zaak eens op een andere manier te bekijken. Dit is nodig om verder te komen in het spel. Games kunnen dus je innovativiteit en creativiteit verhogen. Ook in het dagelijks leven zal je dus eerder geneigd zijn creatieve oplossingen te zoeken in plaats van de bekende paden te bewandelen.
  • Senioren die spelletjes spelen zoals Braintrainer en andere geestelijk stimulerende spelletjes, blijven geestelijk fitter. Hierdoor kunnen dementieklachten worden verminderd of uitgesteld.

Nadelen van het spelen van games

Het spelen van games kost tijd en veel volwassenen kampen al met een chronisch tijdgebrek. Dat wil zeggen dat er minder tijd naar andere zaken gaat. Volwassenen die veel gamen zijn gemiddeld iets dikker dan volwassenen die niet gamen. Ook gaat het games vaak ten koste van sociale contacten. Men ziet elkaar niet meer live, maar speelt samen een spel en wisselt wat sociale informatie uit via de game chat. Wanneer dit het geval is, kan het gebrek aan persoonlijke sociale contacten depressieve gevoelens teweeg brengen. Af en toe een spelletje kan dus geen kwaad, maar overdrijf het niet en laat het zeker niet ten koste gaan van je lichamelijke activiteit en je sociale contacten.

Ouders die games spelen

Mensen met kinderen spelen iets vaker games dan mensen zonder kinderen. Is dit een probleem? In zekere zin wel. Kinderen doen hun ouders na. De huidige generatie kinderen is te weinig lichamelijk bezig, buiten spelen, bouwen, behendigheidsspelletjes, fantasiespel. Ze worden teveel bezig gehouden, of wel door georganiseerde sporten, of door games en televisie. Het ongeorganiseerde, ongestructureerde spelen waar kinderen veel van leren wordt steeds minder en dreigt te verdwijnen. Volwassenen vertonen hetzelfde gedrag en geven dit als voorbeeld. We sporten en bewegen meestal in groepsverband en verder zitten we veel en vaak achter de pc, tablet, of televisie. Wanneer wij lekker ongestructureerd bezig zijn, ook eens wat gaan rommelen in de zandbak, kliederen met klei en verf, of met takken en dekens in de weer gaan om hutten te bouwen, stimuleren we onze kinderen dit ook te doen. Deze manier van spelen stimuleert niet alleen het bewegen, maar ook hun intelligentie en ouders zouden hierin iets meer het goede voorbeeld mogen geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.msnbc.com/id/28101518/ns/technology_and_science-games/t/survey-over-half-adults-play-video-games/#.UMG4kYPoSPU

Reageer op het artikel "Gamen voor volwassenen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!