InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De nucleaire top in Den Haag

De nucleaire top in Den Haag

De nucleaire top in Den Haag Op maandag 24 en dinsdag 25 maart 2014 ontvangt Nederland 58 wereldleiders in Den Haag tijdens de Nuclear Security Summit 2014, ook wel NSS 2014. Het is de grootste top ooit gehouden in Nederland. Al een tijdje word er over gesproken in het nieuws. Maar wat houdt die Nucleaire Top precies in? Tijdens deze internationale bijeenkomst wordt er gekeken naar de voortgang op het gebied van de beveiliging van nucleair materiaal en worden er afspraken gemaakt om nucleair terrorisme te voorkomen. Hoe is de NSS ontstaan? Waar dient de NSS voor? Welke landen doen er mee? Zijn centrale vragen in dit artikel.

Geschiedenis NSS

Obama's speech in 2009

In 2009 kwam president van de United States, Obama, met het initiatief van de Nuclear Security Summit. Hij noemde in zijn speech in Praag nucleaire terrorisme één van de grootste internationale bedreigingen voor de wereld.

NSS 2010

Een jaar later, in 2010, organiseerde Obama de eerste Nuclear Security Summit. Dit met als doel om op het hoogste niveau aandacht te krijgen voor de beveiliging van nucleaire materialen om zo terrorisme te voorkomen. Bij deze eerste top waren 47 landen en drie internationale organisaties aanwezig. Deze top stond vooral in het teken van het maken van afspraken.

De concrete besluiten van de NSS 2010 zijn:
  • Leiders waren het eens over de ernst en dreiging van nucleair terrorisme
  • Landen zijn overeengekomen om te werken aan de beveiliging van nucleair materiaal
  • Landen nemen hun verantwoordelijkheid om binnen eigen landgrenzen de zaken op orde te hebben
  • Verder spraken ze af samen te werken aan een betere beveiliging van nucleair materiaal

Al deze besluiten en toezeggingen zijn gebundeld in het “Washington Workplan”

NSS 2012

Na de top in 2010 hebben zes nieuwe landen en één organisatie zich aangesloten bij de Nuclear Security Summit.

Bij de tweede summit in Seoel, Zuid-Korea, waren 53 landen aanwezig en vier internationale organisaties. Deze borduurde voort op de afspraken gemaakt in 2010. Er is toen gekeken in hoeverre bepaalde doelen zijn behaald en wat eventuele nieuwe doelen kunnen zijn.

De resultaten van deze summit zijn gebundeld in de “Seoel communiqué”.

NSS 2014 in Den Haag

24 en 25 maart 2014 vindt de derde Internationale Nucleaire top plaats in het World Forum in Den Haag, Nederland. Hierbij zijn 53 wereldleiders, afgevaardigden van 4 internationale organisaties, vijfduizend delegatieleden en drieduizend journalisten aanwezig.

De NSS 2014 vindt plaats in Nederland omdat Nederland gezien wordt als een land van veiligheid, recht en Vrede. Denk aan het Internationaal strafhof in Den Haag en het Vredespaleis. Ook heeft Nederland nucleaire bedrijven die goed moeten worden beveiligd.

Thema’s van NSS 2014:
  • Het verminderen van gevaarlijk nucleair materiaal in de wereld
  • Het materiaal dat er is beter beveiligen
  • Het verstreken van internationale samenwerking

Het doel van deze top is om vast te stellen in hoeverre de doelen van het “Washington Workplan” en het “Seoel communiqué” zijn bereikt. Daarnaast word er gekeken wat er gedaan moet worden om verdere resultaten te behalen en natuurlijk is er ruimte voor het maken van nieuwe afspraken.

In 2016 zal er weer een NSS plaatsvinden in Washington, USA.

Lijst van deelnemende landen en organisaties

  1. Algerije
  2. Argentinië
  3. Armenië
  4. Australië
  5. Azerbeidzjan
  6. België
  7. Brazilië
  8. Canada
  9. Chili
  10. China
  11. Denemarken
  12. Duitsland
  13. Egypte
  14. Filippijnen
  15. Finland
  16. Frankrijk
  17. Gabon
  18. Georgië
  19. Hongarije
  20. India
  21. Indonesië
  22. Israël
  23. Italië
  24. Japan
  25. Jordanië
  26. Kazachstan
  27. Zuid-Korea
  28. Litouwen
  29. Maleisië
  30. Marokko
  31. Mexico
  32. Nederland
  33. Nieuw zeeland
  34. Nigeria
  35. Noorwegen
  36. Oekraïne
  37. Pakistan
  38. Polen
  39. Roemenië
  40. Russische federatie
  41. Saoedi-Arabië
  42. Singapore
  43. Spanje
  44. Thailand
  45. Tsjechië
  46. Turkije
  47. Verenigd koninkrijk
  48. Verenigde Arabische emiraten
  49. Verenigde staten
  50. Vietnam
  51. Zuid-Afrika
  52. Zweden
  53. Zwitserland
  54. Europese unie (voorzitter Europese raad)
  55. Internationale atoomenergie agentschap
  56. Interpol
  57. Verenigde naties
© 2014 - 2019 Stefpieter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nucleaire Veiligheidstop – Nuclear Security SummitNucleaire Veiligheidstop – Nuclear Security SummitNederland is in maart 2014 gastland van de Nucleaire Veiligheidstop, Nuclear Security Summit (NSS). Wereldleiders en ged…
Gebruik van radioactieve stoffen in nucleaire geneeskundeGebruik van radioactieve stoffen in nucleaire geneeskundeGeneeskunde die gebruik maakt van radioactieve stoffen heet nucleaire geneeskunde wat ook wel kerngeneeskunde wordt geno…
Doomsday Clock, de tijd tot totale vernietiging van de aardeDoomsday Clock, de tijd tot totale vernietiging van de aardeDe Doomsday Clock is een klok die we in het Nederlands "Doemdagklok" noemen. Deze klok geeft de symbolische tijd aan tot…
Vliegdekschepen en supervliegdekschepen: de specificatiesVliegdekschepen en supervliegdekschepen: de specificatiesEen vliegdekschip is een schip dat is ingericht om vliegtuigen en eventueel helikopters te vervoeren. Er bestaat zelfs d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NSS, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • www.nss2014.com

Reageer op het artikel "De nucleaire top in Den Haag"

Infoteur: Stefpieter
Gepubliceerd: 12-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!