Tweetalig Engels-Nederlands opvoeden, ja of nee?

Tweetalig opvoeden vormt onder ouders een steeds grotere discussie. Tweetaligheid wordt vaak opgehemeld: kinderen zouden opeens twee talen volmondig kunnen spreken. Bovendien wordt het in deze maatschappij steeds belangrijker om zowel goed Nederlands als Engels te kunnen spreken. Met de toenemende globalisering is er een grote kans dat Engels op den duur belangrijker zal worden dan Nederlands. Volgens onderzoek is een kind bij normale ontwikkeling in staat om twee talen goed te leren spreken. Een kind heeft veel voordelen aan tweetaligheid: het schijnt zelfs een positieve invloed te hebben op de intelligentie van een kind! Is tweetalig opvoeden wel zo geweldig? Hieronder staan voor- en nadelen op een rijtje.

Twee talen spreken als je moedertaal

Het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat, als de opvoeding een succes is, het kind twee talen goed kan spreken. Dit kan vooral een voordeel zijn als één van deze twee talen Engels is. Engels wordt in onze maatschappij steeds belangrijker: bedrijven worden internationaal, universitair onderwijs wordt internationaal, mensen gaan vaak op vakantie... Het Engels vormt hierbij een belangrijke taal. Lessen op school zijn vaak niet voldoende om deze taal goed genoeg te leren.

Engels onderwijs op basis- en voortgezet onderwijs niet genoeg

Lessen in Engels op basis- en voortgezet onderwijs zijn niet genoeg om de taal vloeiend te leren spreken. Op de basisschool komt de Engelse les meestal niet verder dan het vertalen van kleuren en het bestellen van iets te drinken. Het middelbaar onderwijs bouwt verder op deze basis. Aan het eind van de derde klas VWO kunnen leerlingen eenvoudige boekjes lezen en eenvoudige gesprekken voeren. In de bovenbouw wordt er gefocust op tekstverklaring. Leerlingen die geslaagd zijn voor hun eindexamen VWO zijn meestal nog niet in staat om gesprekken te voeren in het Engels op hoger niveau, of een foutloze sollicitatiebrief te schrijven.

Er bestaan tegenwoordig wel onderwijsprogramma's met het doel het niveau van Engels te verhogen. Zo bestaan er tegenwoordig ook tweetalige scholen waarbij Engels een grotere rol speelt, en op sommige middelbare scholen wordt er op het VWO een zogenoemd "Cambridge programma" georganiseerd. Hier kunnen leerlingen deelnemen en als ze dit programma met succes afsluiten, krijgen ze de mogelijkheid om aan de universiteit van Cambridge te studeren.

Tweetaligheid vergroot denkvermogen

Onderzoekers waren er lang van overtuigd dat tweetalig opvoeden slecht is voor de hersenontwikkeling van een kind. Tegenwoordig blijkt er uit veel onderzoeken dat tweetaligheid juist heel goed is voor de hersenontwikkeling van een kind. Volgens onderzoek zijn de hersenen van tweetalig opgevoede mensen beter getraind om te concentreren, en kunnen ze beter tegen afleiding.

Tweetaligheid vergroot dus het denkvermogen. Door dit grotere denkvermogen is het kind beter in staat om mensen om hem heen in te schatten.

Uit ander onderzoek bleek dat tweetaligheid controlenetwerken in de hersenen verandert en versterkt, waardoor beide talen beter te verwerken zijn. Deze gebieden zorgen er ook voor dat een kind zich beter kan aanpassen aan veranderingen. Omdat tweetaligheid je denkvermogen verhoogt, kan dit ook nog de eerste symptomen van dementie uitstellen. Van tweetaligheid heeft een kind dus ook nog voordeel op oudere leeftijd!

Nadelen

Er zijn ook nadelen. Zo kan tweetalig opvoeden een gedoe zijn. Er moet met veel zaken rekening worden gehouden. De talen moeten tijdens de opvoeding van het kind op een duidelijke, makkelijke manier gescheiden worden. Bovendien moet het kind net zoveel taalaanbod van de ene taal als van de andere taal krijgen. Uiteraard is het heel belangrijk dat de ouders zelf de talen goed beheersen.

Er is geen garantie dat de tweetalige opvoeding een succes wordt, en op dat punt kan het voor grote problemen zorgen. Dit gebeurt vooral wanneer de ouders zelf één van de twee talen slecht beheersen. Het is mogelijk dat het kind beide talen slecht leert, of één van de twee talen slecht leert, doordat het kind in de war raakt met de talen.

Het belang van het kind moet heel goed in de gaten worden gehouden. Als het kind in Nederland, slecht of geen Nederlands leert, is dit een groot probleem. De voertaal is Nederlands, het grootste deel van het onderwijs in Nederland is in het Nederlands, belangrijke examens voor een kind zoals de CITO-test en eindexamens zijn in het Nederlands, en iedere Nederlander moet een correcte sollicitatiebrief kunnen schrijven. Een kind in Nederland moet hoe dan ook goed Nederlands leren.

Samenvatting

Taalbeheersing is in onze maatschappij van groot belang. Tweetalig opvoeden kan ervoor zorgen dat een kind twee talen goed beheerst. Bovendien hebben tweetalig opgevoede kinderen ook buiten het taalbegrip grote voordelen: uit onderzoek is gebleken dat ze meestal intelligenter zijn. De tweetalige opvoeding kan echter ook mislukken, en dat zorgt voor grote problemen. Het gevolg kan zijn dat het kind geen, of één van de twee talen niet beheerst.

De belangrijkste factor die bepaalt of de tweetaligheid een succes wordt, is de kwaliteit van de opvoeding. Informeer van tevoren goed hoe de opvoeding het beste aangepakt kan worden.
© 2012 - 2020 Panda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschoolVoor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschoolSinds het schooljaar 2014/2015 mogen alle basisscholen 15% van de lestijd in het Engels, Frans of Duits geven. Daarnaast…
Brussel: de hoofdstad van BelgiëBrussel: de hoofdstad van BelgiëBrussel is de hoofdstad van België maar ook van de Vlaamse en de Franse gemeenschappen. Samen met de Duitse gemeenschap…
Tweetalig opvoeden, hoe doe je dat?Om verschillende redenen voeden ouders hun kinderen twee- of meertalig op. Wellicht hebben beide ouders een andere moede…
Taken van de pedagoogDe pedagogiek houdt zich bezig met de opvoeding. Een andere naam voor pedagogiek is opvoedingsleer, opvoedkunde of opvoe…

Het recht van elk kind bij een scheidingEen scheiding is een ingrijpende gebeurtenis in het leven van een kind. Eigenlijk zou elk kind recht hebben op ondersteu…
Gebruikt mijn kind drugs?Gebruikt mijn kind drugs?Het lijkt steeds normaler te worden onder jongeren dat zij op een dag gaan experimenteren met drugs. 1 op de 3 jongeren…
Bronnen en referenties
  • Wil je 'n beter brein voor je baby? Leer het een tweede taal, door Charles Groenhuijsen in: Welingelichte kringen, 27 maart 2012
  • Tweetaligheid vermindert risico op dementie, door Inge Ringoot, in: De Morgen, 2 april 2012

Reageer op het artikel "Tweetalig Engels-Nederlands opvoeden, ja of nee?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Junior, 06-05-2014 23:02 #1
Welke onderzoek heeft men gebruikt om dit artikel te schrijven? want er worden geen bronnen gegeven. Zinnen als "volgens onderzoek" vind ik jammer om niet te zeggen van "volgens… onderzoek van… "

Infoteur: Panda
Gepubliceerd: 07-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 1
Schrijf mee!