Hoge verwachtingen ouders maken kinderen lam
Sommige ouders willen dat hun kind kostte wat het kost veel presteert. De ouders koesteren enorm hoge verwachtingen van hun kind, dat daar vaak niet aan kan voldoen. Ouders zouden dat moeten laten en hun kind vooral leren om zelfvertrouwen te krijgen.
Hoge verwachtingen van kinderen: ook de overheid stimuleert ze
Hoge verwachtingen van kinderen, ze worden al ingegeven door de overheid. Het Ministerie van Onderwijs en de Onderwijsraad eisen dat al van hun leerkrachten, omdat ze alleen zo kinderen zouden kunnen motiveren het beste resultaat te behalen. Want iedereen moet hoogopgeleid zijn, zo luidt het devies. Dat dit een utopie is en kinderen vaak vleugellam maakt, wordt vaak vergeten.
Hoge verwachtingen van kinderen hebben is gevaarlijk
Wie hoge verwachtingen van zijn kind heeft, heeft een verwachtingspatroon. Daar moet het kind vervolgens aan voldoen. Het gaat niet om hoop of om een goede harmonieuze ontwikkeling, maar om wat het kind moet worden in de ogen van anderen. Maar waar blijven de liefdevolle manier van het volgen van het kind tot wat het werkelijk is en het stimuleren van wat er is? Want wat een kind uiteindelijk kan bereiken is met een verwachtingspatroon niet te bereiken. Dat zit in het kind zelf en hangt af van wat het kind zelf kan en wil bereiken.
Boodschap aan het kind: Dit is goed, maar de volgende keer moet het nog beter
Er zijn plenty ouders die hun kinderen constant de boodschap meegeven dat het deze keer dan wel goed is, maar dat het de volgende keer nog beter moet. Dit legt een enorme druk op jonge kinderschouders. Maar het kan ook leiden tot mensen die zelfs als ze al bejaard zijn, zich nog steeds afvragen of ze het allemaal wel goed genoeg doen.
Cognitieve prestaties: kinderen moeten zo jong mogelijk al heel veel presteren
In het onderwijs gaat het niet anders. Kinderen moeten steeds jonger als cognitieve prestaties leveren in de vorm van lezen, schrijven en rekenen. Peuters en kleuters moeten al letters kunnen schrijven en cijfers kunnen benoemen. Maar dat een peuter of kleur heel leuk speelt en daarin al zijn of haar creativiteit legt, wordt vergeten. Terwijl dit ook van heel veel belang is voor de verdere ontwikkeling van een jonge geest. De boodschap die de overheid geeft is overigens ook dat dit niet belangrijk is. Op al deze onderdelen wordt namelijk voortdurend bezuinigd, terwijl kinderen wel steeds jonger moeten leren rekenen, schrijven en lezen.
Kinderen die zich terugtrekken omdat ze teveel moeten presteren
Het gevolg is vaak dat kinderen zich terugtrekken als ze teveel moeten presteren en ze daar (nog) niet klaar voor zijn of het ook nooit worden. Ze voelen zich niet meer prettig op school of op een andere les (sport of muziek) en willen helemaal niets meer. Op die manier heeft wat ouders en school willen dus een omgekeerd effect.
Help peuters en kleuters zelfvertrouwen ontwikkelen: dat is de basis voor succes
Wie echter een heel andere weg kiest en peuters en kleuters juist helpt zelfvertrouwen te ontwikkelen, zonder dat ze daarvoor veel hoeven te presteren helpt hen daarmee veel beter op weg. Ze willen dan vanzelf wat leren of geven aan dat ze dat “best” zelf kunnen. Alleen de verwachtingen van het kind zelf bepalen uiteindelijk het succes dat ze zullen hebben. Ouders die hen in hun jonge jaren aanzetten tot zaken waar ze nog niet klaar voor zijn of geen zin in hebben, zullen op den duur het lid op de neus krijgen omdat die verwachtingen het kind volledig kunnen verlammen.