Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderen

Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderen De tijd die een gezin samen doorbrengt is erg belangrijk. De band tussen ouder en kind wordt sterker als jullie regelmatig leuke dingen doen samen en tijd voor elkaar vrij maakt. Er zijn een hoop dingen die kinderen leuk vinden zonder dat het iets hoeft te kosten. Dit is vooral fijn voor de gezinnen die niet zoveel te besteden hebben.

Activiteiten in de zomer:

Het strand

Ga lekker naar het strand, ook als het niet heel warm is vinden kinderen het strand heerlijk. Samen kastelen bouwen, voetballen, rondrennen, vliegeren en als het wel warm is kunnen de kinderen ook nog lekker zwemmen.

De duinen:

Wandelen in de duinen is voor de kinderen ook een avontuur. Even lekker uitwaaien vinden ze heerlijk.

Speeltuin:

Er zijn in Nederland veel speeltuinen waar de toegang gratis, of nagenoeg gratis is. De tarieven zijn bijna altijd op internet te vinden

Picknicken:

Ga met je kinderen naar het park of een groot grasveld in de buurt. Neem een kleed mee en een picknick mand met broodjes en drinken. Veel kinderen vinden dit leuk omdat het anders is dan anders. Lekker buiten enten en spelen. Neem een bal mee zodat de kinderen lekker kunnen spelen of speel samen met ze. Lekker buiten zijn met zijn allen vinden kinderen erg leuk.

Activiteiten in de herfst:

Het Bos:

In de herfst is er in het bos een hoop te beleven voor kinderen. De bladeren zijn van de bomen gevallen en er groeien paddenstoelen. Ook is er van alles te vinden, zoals beukennootjes, kastanjes, mooie kleurrijke bladeren. Die kun je mee naar huis nemen en daar wat van knutselen of er een herfst tafel van maken. Bladeren kun je drogen in een boek en ze daarna op een vel papier plakken. Als je ze dan gaat schilderen en het blad eraf haalt heb je een mooi kunstwerk. Van de kastanjes kun je met prikkers poppetjes maken. Ook vinden kinderen het leuk om vies te worden en lekker door de bladeren te rennen en in bomen te klimmen.

Het strand:

Ook in de herfst kun je naar het strand, lekker uitwaaien vooral als het waait is dit voor kinderen spannend. Rennen op het strand is dan ook een leuke gratis activiteit.

Activiteiten in de winter:

Sleeën:

Als het heeft gesneeuwd vinden kinderen het het leukst wanneer ze hier samen met hun ouders van kunnen genieten, neem een slee mee en zoek een heuvel op, bijvoorbeeld in de duinen of een andere heuvel in de buurt en ga samen lekker sleeën, oudere kinderen vinden het heel leuk en spannend om van de heuvel naar beneden te sleeën. Kleine kinderen vinden het al leuk om gewoon over straat te sleeën.

Sneeuwpoppen maken

Kinderen vinden dit heel leuk en zijn vaak ook heel trots op het resultaat, maar het is nog leuker wanneer papa op mama mee helpt! Maak samen een grote pop of doe een wedstrijd wie de grootste pop kan maken.

Sneeuwballen gevecht:

Doe actief mee met de kinderen met een sneeuwballen gevecht. Kinderen vinden het heel erg leuk als je mee doet vooral als je normaal niet mee doet. Doe eens gek en speel lekker met ze mee!

Activiteiten in de Lente:

In de lente kun je samen met de kinderen bloemen gaan plukken. In het park, op grasvelden, er groeien allemaal bloemen waar je normaal misschien niet zo op let. Vooral voor jonge kinderen is dit erg leuk. Ook kun je activiteiten gaan doen die beschreven staan bij de zomer, zoals op het strand zandkastelen gaan maken, uitwaaien, wandelen in het bos of in de duinen of natuurlijk naar de speeltuin.

Lees verder

© 2012 - 2020 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderen"

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: Februari 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderactiviteiten
Schrijf mee!