InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaar

Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaar

Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaar Ieder jong kind (baby, of dreumes) heeft een eigen slaapritme. Sommige baby's kunnen gerust zestien uur slapen op een dag, andere baby's doen dit weer veel minder. Maar wat is nu de juiste bedtijd/slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaar? In dit artikel lees je er alles over.

Ieder kind is anders

De meeste ouders die net een kindje gekregen hebben, houden er rekening mee dat zij de komende weken of zelfs maanden 'korte' en/of 'gebroken' nachten zullen meemaken. Jonge baby's tot een maand of twee moeten vaak nog wennen aan het dag- en nachtritme, en slapen wanneer het ze uitkomt. Baby's tot een week of zes moeten vaak zelfs om de zes uur wakker gemaakt worden om het suikerspiegel op pijl te houden. Iedere ouder gaat op een eigen manier om met het slaapritme van een baby, en probeert zelf aan te voelen wat het beste voor zijn/haar kind is. Daarnaast kan een slaapritme ook beïnvloed worden door het geven van fles- of borstvoeding. Als ouder is het verstandig om voor ogen te houden dat ieder kind anders is, en dat er dus niet meteen een 'slaaphandleiding' voor ieder kind bestaat.

Het slaaprimte van een baby tot 1 jaar

Na wat 'gestuntel' in de eerste weken na de geboorte, zal een baby waarschijnlijk iets van een slaapritme ontwikkelen. Zo kan een baby iedere nacht rond drieën wakker worden, heel vroeg (rond half zes) wakker zijn, of overdag veel willen slapen. Gemiddeld genomen zal een baby van een aantal maanden oud ongeveer 3 keer per dag slapen; namelijk 's ochtends, 's middags en 's nachts. Het aantal slaapuren varieert per baby, waarschijnlijk van een uur of tien tot een uur of zestien. Baby's geven zelf goed aan wanneer ze slaap hebben, bijvoorbeeld door te gapen of in de ogen te wrijven.

Slaapproblemen

Veelgehoorde slaapproblemen bij baby's tot 1 jaar zijn:
  • 's Nachts vaak wakker worden
  • Overdag niet goed willen slapen
  • Onrustig slapen
  • Niet goed in slaap kunnen komen
Er kunnen verschillende oorzaken voor deze slaapproblemen zijn. Mocht een baby veel slaapproblemen hebben, dan kun je er goed aan doen om een 'slaaplogboek' bij te houden. Houd bijvoorbeeld bij wanneer en hoe een baby slaapt. Op die manier leer je een slaapritme herkennen en kun je er later op inspelen.

Slaaptips

  • Maak gebruik van een bedritueel
  • Houd gedurende de dag (en nacht) een vaste structuur aan
  • Laat jonge baby's overdag beneden in de (woon)kamer slapen (zo wennen zij aan een dag- en nachtritme)
  • Leg je baby in zijn/haar eigen kamer om te slapen (neem het niet met je mee in bed)
  • Laat je baby met een speen slapen
  • Zorg voor een rustige en duistere slaapomgeving
  • Laat een baby op zijn/haar buik slapen
  • Laat een baby iets later opblijven 's avonds zodat het mogelijk iets langer zal slapen in de nacht
Overigens kunnen ouders soms wel wat doorslaan in het gebruiken van een bedritueel. Natuurlijk kan het handig zijn je kind goed voor te bereiden op een slaapje, maar teveel poespas kan juist averechts werken.

Het slaapritme van een baby tot 2 jaar

Als ouder zul je al snel merken dat een baby tussen 1 en 2 jaar steeds minder behoefte krijgt om overdag te slapen. Ongeveer rond de tijd dat een kind leert lopen, zullen de twee slaapjes overdag dan ook ingekort worden naar één middagslaapje. Hoe lang dit slaapje duurt varieert per kind, maar ook omgeving en ontwikkeling hebben hierop invloed. Een groeispurtje kan de slaap behoorlijk beïnvloeden bijvoorbeeld. Gemiddeld slapen baby's van 1 tot 2 jaar zo'n 11 à 14 uur per dag.

Slaapproblemen

Nog steeds kunnen diverse slaapproblemen aan de orde zijn, zoals:
  • 's Nachts (nog) niet doorslapen
  • Niet in eigen bed willen slapen
  • Onrustig slapen
  • Erg weinig slapen
  • Met het hoofd bonken (om in slaap te komen)
Wie veel problemen ondervindt met het slapen van zijn/haar kind kan altijd advies vragen op het consultatiebureau (wijkverpleegkundige of arts). Soms kan een deskundige bij je thuis langskomen om tips te geven. Schaam je niet om om hulp te vragen!

Slaaptips

  • Zing een liedje/lees een verhaaltje voor het slapen gaan
  • Stop je kind goed in bij het slapen gaan (vanwege het woelen), en laat je kind in een slaapzak slapen
  • Houd je aan de 'slaaptijden' van je kind
  • Doe je kind op bed; ook als hij/zij niet meteen wil of gaat slapen
  • Doe je kind 's avonds niet te laat op bed (liefst rond 7 of 8 uur)
Bedenk dat de basis voor een slaapritme grotendeels in het eerste jaar al is vastgelegd. Had je eerste een 'moeilijke slaper' dan zal dit nu misschien nog zo zijn. Doorbreek dan bijvoorbeeld niet zomaar het slaapritme van je kind, bijvoorbeeld omdat je een uitje hebt.
Gerelateerde artikelen
Kleine kinderen met slaapproblemenKleine kinderen met slaapproblemenOngeveer driekwart van alle baby’s en kleine kinderen hebben ooit wel eens een periode waarin ze last hebben van één of…
Bedtijd en slaaprituelen voor baby's en kinderenVoor nieuwe ouders kan het moeilijk zijn om om te (leren) gaan met het steeds wakker worden gemaakt door hun baby. Wat h…
Slaapproblemen bij kinderen: 20 praktische tipsDe redenen waarom sommige kinderen niet slapen, zijn vaak heel simpel en praktisch. Weet u niet zeker waarom uw kind moe…
Help, mijn baby wil niet slapen!Help, mijn baby wil niet slapen!"Help, mijn baby wil niet slapen", een uitspraak die veel ouders met jonge kinderen zullen herkennen. Slaapproblemen bij…
Slaapproblemen bij kinderen: slaapproblemen voorkomenZoals u zult zien, zijn er vele goede manieren om een bestaand slaapprobleem te verhelpen. Toch is het beter te voorkome…

Reageer op het artikel "Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaar"

Reactie

Essie, 01-12-2013 22:36 #1
Laat baby's maar liever niet op de buik slapen, het risico van wiegedood vermeerderd hier behoorlijk mee.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 09-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!