Heeft jouw kind ook socialbesitas en wat zijn de gevolgen?

Heeft jouw kind ook socialbesitas en wat zijn de gevolgen? In 2014 is 94% van de tieners in het bezit van een smartphone; een mobiele telefoon die tevens als agenda dient en waarop je kunt internetten, e-mailen, muziek beluisteren en filmpjes bekijken. De smartphone heeft het voor jongeren gemakkelijker gemaakt om elkaar onderling berichten te sturen via diverse applicaties (apps), die veelal gratis zijn. Kinderen lopen hierdoor echter wel het risico om verslaafd te raken aan het voortdurend onderling contact willen houden met vrienden en bekenden Dit wordt ook wel socialbesitas genoemd. Wat zijn nu de gevaren van socialbesitas en hoe kun je als ouder je kinderen er tegen beschermen?

Inhoud:

De term socialbesitas

Socialbesitas is een samentrekking van de termen "social media" en "obesitas". Obesitas is "ziekelijk overgewicht". Onder social media wordt in het algemeen verstaan alle manieren om online berichten en interesses te delen. Dit kan via berichtenapps, maar ook door middel van sociale netwerksites als Facebook.

Altijd online

De meeste jongeren zijn vrijwel voortdurend online. Op de meest merkwaardige momenten sturen ze berichten of controleren ze of er berichten voor hen zijn binnengekomen. Dit begint bij het opstaan, en gaat de hele dag door: op de fiets onderweg naar school, tijdens de schoollessen, tijdens de lunchpauze. Ze zijn dan met zowat Jan en alleman online; vrienden uit de buurt, klasgenoten en kinderen die ze van andere scholen of sportclubs kennen.

Waarom zijn jongeren zo kwetsbaar?

Jongeren lopen veel kans om aan socialbesitas te lijden, omdat zij graag bij een groep willen horen. Tieners zijn nu eenmaal extra gevoelig voor de normen van een groep. Kinderen zijn in deze periode onzeker en zoeken bij een groep een gevoel van veiligheid. Pubers ontlenen een groot deel van hun identiteit aan de groep waar zij toe willen behoren. Hierdoor wordt er druk op hen uitgeoefend om telkens op alle berichten te reageren die door hun groepsgenoten op social media zijn geplaatst.

Social media kan voor je kind zo gemakkelijk verslavend worden omdat hij als hij ermee bezig is onmiddellijk een beloning krijgt. Je kind hoeft zich nooit meer te vervelen, leuke berichten prikkelen - net als bij andere verslavingen - het genotscentrum in de hersenen. Hierdoor wordt je kind nog meer gestimuleerd om continu op zijn telefoon te kijken.

Het gevaar van socialbesitas

Modeziekten die je kind kan ontwikkelen:

  • Phanton Vibration Syndrome: als je kind zich inbeeldt dat zijn mobieltje trilt, terwijl dit niet het geval is.
  • Fear of missing out (Fomo); als je kind voortdurend met de angst leeft dat hij iets op social media zal missen als hij deze niet raadpleegt.
  • Body Dismorphic Disorder (BDD): doordat iedereen zich op het internet van zijn mooiste en gelukkigste kant laat zien, kan je kind zich steeds lelijker gaan voelen.
  • No Mobile Phobia (nomophobia): als je kind bang is dat hij niet in de gelegenheid is om zijn smartphone te raadplegen.

Overige onwenselijke gevolgen

  • Socialbesitas kan leiden tot conflicten met je kind. Bij voorbeeld als je hem verbiedt om tijdens het eten met zijn telefoon in de weer te gaan.
  • Asociaal gedrag komt ook voor; kinderen die geen normalen gesprekken meer voeren tijdens feestjes en uitjes.
  • De constante stroom informatie zorgt ervoor dat pubers te veel prikkels ontvangen, slecht slapen en zelfs somber kunnen worden.
  • De rusteloosheid die het gevolg is van socialbesitas kan er ook toe leiden dat je kind niet meer de concentratie kan opbrengen om rustig in een hoekje een boek te lezen.
  • Door social besitas kan je kind ook last krijgen van nek- en ruglachten.

Mogelijkheden voor ouders

Het lijkt misschien logisch om je kind van socialbesitas te willen genezen door zijn telefoon af te pakken. Dit zal niet het gewenste resultaat hebben als je kind in het bezit is van een reserve smartphone. Ook al lukt het om de smartphone af te pakken, dan nog “genees” je je kind hier niet mee, omdat met het wegvallen van de smartphone het probleem – de angst om niet meer bij de groep te horen en/of iets te missen – niet wordt opgelost. Wat wel helpt is als je met de ouders van de vrienden van je kind afspraken maakt over de tijden waarop alle kinderen uit de vriendengroep tegelijkertijd offline gaan. Met andere woorden, spreek met andere ouders af hoe laat de Wi-Fi wordt afgesloten.

Als ouder moet je ook veel met je kinderen over de gang van zaken op social media praten. Bespreek met hen dat het leven dat anderen op social media van zichzelf schetsen, vaak een verfraaiing van de werkelijkheid is. Het is immers onmogelijk om er áltijd goed uit te zien, plezier te hebben of alle weekenden en vakanties zonder een enkele wanklank door te brengen.

De goede kanten van social media

Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel met social media. Social media kan je kind ook helpen bij het volwassen worden omdat contact voor jongeren hierbij heel belangrijk is. je kind wordt bij het uitvinden van zijn identiteit geholpen doordat hij met zijn leeftijdsgenoten het dagelijkse leven bespreekt en de laatste roddels doorneemt.

Een andere positieve toepassing van social media zijn de berichtengroepen van een klas. In deze berichtengroepen kunnen leerlingen elkaar helpen bij het studeren en maken van huiswerk.
Eigenlijk geldt voor social media hetzelfde wat voor de meeste leuke dingen geldt: als je het met mate doet hoeft het niet schadelijk te zijn. De taak van ouders hierin? Bijsturen en afremmen.

Lees verder

© 2014 - 2020 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaDe (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaSocial media hebben de wereld in een rap tempo overgenomen. In 1971 werd de eerste mail verstuurd, en nu leven we met mi…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Wat deelt u op internet?Wat deelt u op internet?Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must h…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…

Nageslacht verwekken is egoïstisch en niet in belang kindmijn kijk opNageslacht verwekken is egoïstisch en niet in belang kindKinderen "nemen" is in feite egoïstisch, ondanks dat we er alles voor over hebben ze een gelukkig leven te bezorgen. Wan…
Hoe kies je het beste cadeau voor kinderen en pubers?Hoe kies je het beste cadeau voor kinderen en pubers?Zeker op het moment dat er feestdagen voor de deur staan, ligt er nogal een druk op om op ideeën te komen voor creatieve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Erik Lucatero, Pixabay
  • Krantenartikel "Nooit meer zonder contact", Juliette Vasterman (NRC, 22 november 2014)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartphone
  • Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net
  • Image courtesy of bplanet at FreeDigitalPhotos.net
  • Image courtesy of Ambro, at FreeDigitalPhotos.net

Reageer op het artikel "Heeft jouw kind ook socialbesitas en wat zijn de gevolgen?"

Reacties

Cm, 02-02-2020 15:37 #2
Heel herkenbaar, ik heb nu een relatie met een vrouw met twee kinderen. De jongen is 11 en kan de telefoon en Playstation nog wel laten staan. Het puberende meisje van 14 niet. Ik tracht dit in goede banen te leiden maar het is vrijwel niet te doen. Ze gaat letterlijk met borden gooien of schreeuwen wanneer ik subtiel vertel dat urenlang naar inhoudsloze filmpjes kijken niets bijdraagt aan haar ontwikkeling en de schoolprestaties daar onder leiden. Per facto zij daar later spijt van krijgt omdat ze niet een opleiding afmaakt, wat die opleiding ook mag zijn. Ik stel dat een beperkte schermtijd prima is zolang dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de interesse(s) en algemene ontwikkeling. een uurtje per dag onzinnigheid is prima. Ik behandel kinderen die naar de middelbare school gaan gelijk als volwassenen. In deze maatschappij doen 14 jarigen al of zij de waarheid in pacht hebben, maar dat hebben ze meestal niet, net als veel volwassenen. Hoe eerder zij geconfronteerd worden met hun onbewust onbekwaamheid, des te beter. Zelfreflectie toepassen en het afleren van cognitieve dissonantie is iets wat je niet jong genoeg kan leren. Sommige mensen hebben daar een heel leven voor nodig.

Rieja (infoteur), 28-11-2014 23:03 #1
Mijn advies naar ouders toe die elektrogevoelig zijn is ook altijd: maak compromissen. Verbieden is averechts maar spreek af wanneer tieners de smartphone mogen gebruiken en wees dan als elektrogevoelige even elders. Social media kan overigens nog steeds aan een laptop met draad (zonder Wifi). Spreek ook over de gezondheidsschade waarvan de meeste wetenschappers (en de overheid) nog steeds niet weten wat het op lange termijn geeft. Maak kinderen hier deelgenoot van en laat ze dan zelf hun keus maken. Tijdens het eten wél een verbod. je hebt tenslotte gekookt om 'lekker' te eten en niet met andere dingen bezig te zijn. Dit lijkt me toch iets wat logisch is.
Groet, Ria.

Infoteur: Crayon
Laatste update: Januari 2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderen
Reacties: 2
Schrijf mee!