InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Buiten spelen op speeltoestellen

Buiten spelen op speeltoestellen

Buiten spelen op speeltoestellen Buiten spelen betekent voor de meeste kinderen spelen in een speeltuin. Klimmen, op de glijbaan, schommelen, spelen in een speelhuisje. Hoogwaardige speeltoestellen bieden veel afwisseling. Om kinderen met een gerust hart buiten te laten spelen is aandacht voor kwaliteit, duurzame materialen en goede montage van de speeltoestellen gewenst.

Spelen brengt kinderen basisvaardigheden bij

Spelen is voor kinderen veel meer dan alleen genieten. In het spel leren kinderen, vooral kleuters, basisvaardigheden aan:
  • of dingen zwaar of licht zijn;
  • hard of zacht;
  • of het oppervlak ruw of glad is;
  • steil of vlak.

Dat alles leren kinderen in het spel. Het is vooral belangrijk voor hen om buiten en in de natuur te spelen. Moderne speelplaatsen zijn als het goed is geïntegreerd in de omgeving, vaak ingebed in grasveldjes en parkjes. Gebieden met verschillende oppervlakken en hoogteverschillen bieden afwisselingsvolle leer- en ervaringsruimten met volop gelegenheid voor gezamenlijk spel en plezier.

Op goede speeltoestellen komt het aan

In een boom klimmen in de eigen tuin en een zelfgebouwde boomhut, daarvan kunnen de meeste kinderen alleen maar dromen. Als alternatief zijn er de speeltoestellen op speelplaatsen en in speeltuinen:
  • een glijbaan;
  • schommels;
  • speelhuisjes;
  • klimrekken;
  • een klimwand;
  • complete waterpartijen met heuse moddertafels.

Duurzame materialen: hout en gerecycled kunststof

Speeltoestellen voor tuin of speelplaats moeten voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Ook ten aanzien van de gebruikte materialen. Niet alleen hout wordt gebruikt. Er zijn ook speeltoestellen gemaakt van gerecycleerd kunststof. Gerecycleerd kunststof wordt verwerkt tot ronde palissades en vierkante profielen. En dat heeft niet alleen het voordeel dat afgedankte materialen worden hergebruikt. Gerecycleerd kunststof verdient in de sector van speeltoestellen zelfs de voorkeur boven hout:
  • het kan niet rotten;
  • kunststof vergt zeer weinig onderhoud;
  • en het heeft daardoor lage onderhoudskosten.
Gerecycled plastic combineert duurzaamheid met maximale veiligheid. Dit unieke materiaal is onbreekbaar, scheurbestendig, anti-slip en nog veel meer.

Openbare speelruimten

Een speelplaats is een openbare plek die is uitgerust met diverse speeltoestellen voor kinderen. Als het goed is voorziet zon openbare speelplaats in de behoeften van alle leeftijdsgroepen. Speelgebieden voor peuters bijvoorbeeld, moeten bij voorkeur worden gescheiden van speelplekken voor oudere kinderen.

Openbare en gemeentelijke speeltuinen zijn vaak te vinden in woonwijken of parken. Ook op schoolpleinen of in kleuterscholen zijn er speeltuinen. Maar die mogen doorgaans alleen worden gebruikt door kinderen van de instelling zelf. Openbare speelgelegenheden moeten met regelmatig onderhoudsintervallen worden gecontroleerd op veiligheid om zo eventueel bestaande gebreken tijdig te repareren.

Speeltoestellen leren kleintjes de wereld te ontdekken

Het geweldige gevoel niet meer klein zijn. Juist dát gevoel stimuleert kinderen in hun verlangen naar ontdekking. Vooral bij kleuters is de nieuwsgierigheid bijzonder groot om uitdagingen op te zoeken en te overwinnen:
  • de omgeving en voorwerpen verkennen;
  • contacten aanknopen;
  • nieuwe dingen leren.

Speeltoestellen voor de allerkleinsten

De eerste dag op de basisschool is bijzonder spannend omdat veel nieuwe indrukken wachten op de kinderen. De school moet vertrouwen uitstralen en uitnodigen om er te verblijven. En met name op de speelplaats van de basisschool wordt de ontdekkingslust van de kleintjes gewekt. Met speeltoestellen die speciaal zijn ontworpen voor school ter ondersteuning van kinderen in ontwikkeling. Het aangepaste ontwerp met geringe hoogte en brede treden, maakt bij de leeftijd passende spelletjes mogelijk. De kleintjes kunnen er hun mogelijkheden op een leuke manier leren kennen. En voor de emotionele veiligheid, is het belangrijk dat er een verzorger in de buurt is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leuk en veilig: mijn tuin is mijn speeltuin!Leuk en veilig: mijn tuin is mijn speeltuin!Het is heerlijk om lekker buiten in de tuin te zijn, als het weer een beetje meewerkt. Ook je kinderen spelen graag buit…
Linnaeushof: Grootste speeltuin in EuropaHet voorjaar is bij uitstek geschikt om met de kinderen een dagje op pad te gaan. Een bezoek aan Linnaeushof, de grootst…
Tennisbaan huren in Amsterdam en omgevingTennisbaan huren in Amsterdam en omgevingTennis is booming in de regio Amsterdam. Er zijn in Amsterdam en haar directe omgeving meer dan dertig tennisclubs. Bij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Buiten spelen op speeltoestellen"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 09-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!