InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Werken als orthodontist

Werken als orthodontist

Werken als orthodontist Wie orthodontist wil worden moet eerst de opleiding tandheelkunde volgen. Daarna is er nog een aparte specialisatie nodig. Dit kan aan verschillende universiteiten in Nederland. Het beroep orthodontist is bescherm. De meeste orthodontisten in Nederland verdienen veel meer dan eigenlijk zou moeten. Daarom gaan de tarieven omlaag. Veel orthodontisten zijn daar niet blij mee. Een orthodontist moet eerst een universitaire opleiding tandheelkunde volgen. Daarna moet hij of zij ook nog eens een gespecialiseerde opleiding volgen. Daarbij kan hij kiezen uit verschillende richtingen, bijvoorbeeld voor kaakchirurgie. Het belangrijkste doel van een orthodontist is een scheef gebit mooi recht zetten. Dat doet hij door de vorm, groei en ontwikkeling van de kaken te bestuderen. Meestal gebeurt dat met behulp van een beugel en eventueel door middel van een operatie. De meeste mensen die hun gebit recht willen laten zetten doen dat omdat het mooier staat. Soms is het ook nodig vanwege medische redenen, omdat het bijvoorbeeld lastig is om te eten met hun gebit doordat de tanden verkeerd staan.

Oorsprong van het beroep orthodontist

Het woord orthodontist is afhankelijk van twee Griekse woorden, namelijk orthos en odontos. Deze woorden betekenen respectievelijk recht en tand. De meeste orthodontisten hebben een eigen praktijk. Daar hebben zij verschillende medewerkers. Soms maken meerdere orthodontisten deel uit van één praktijk. Het beroep van orthodontist is sinds 1953 officieel erkend. In Nederland kan men aan de universiteiten in Groningen, Nijmegen en Amsterdam opgeleid worden.

Beschermd beroep

De titel orthodontist is beschermd. In 2007 was daar veel om te doen doordat orthodontisten zich uitschreven als orthodontist, en zich lieten registeren als tandarts. Dit deden zij zodat zij een hoger tarief voor het plaatsen van een beugel in rekening mochten brengen. Dit deden zij bij het BIG-register, het register voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ziet toe op de handhaving daarvan. Het probleem was dat de orthodontisten die zich lieten registeren als tandarts wel de titel orthodontist bleven gebruiken. Dat mocht dus niet, omdat deze titel beschermd is. De Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (NMT), de grootste belangenbehartiger van de orthodontisten liet weten geschrokken te zijn naar aanleiding van het nieuws. Zij vermoedde echter geen kwade opzet.

Financieel onder druk

In de toekomst komt het beroep van de orthodontist financieel waarschijnlijk verder onder druk te staan. De afgelopen jaren bleek uit onderzoek dat de meeste orthodontisten ver boven het norminkomen van 140.000 euro zaten. De Nederlandse Zorgautoriteiten (NZa) willen daar iets aan doen, omdat anders de kosten uit de hand lopen. Zij brengen daarom de tarieven naar beneden die orthodontisten voor een behandeling mogen claimen. Deze maatregelen leidden bij de orthodontisten tot veel onrust. Volgens de Vereniging van Orthodontisten (VvO) leidt dit alleen maar tot schaalvergroting. Dat zou dan weer leiden tot kwaliteitsverlies, doordat er minder praktijken komen. De consument die bijvoorbeeld een beugel heeft en elke vier a zes weken moet langskomen voor een controle zou dan verder moeten reizen. Alleen in grote steden zouden orthodontistenpraktijken dan nog enigszins rendabel zijn. Ook zouden sommige tariefdalingen zo groot zijn dat het betekent dat niet elke behandeling meer kostendekkend zou zijn. Een groot aantal orthodontisten zou volgens de VvO overwegen om met hun praktijk naar het buitenland te gaan, omdat er in sommige landen een tekort is aan goed opgeleide orthodontisten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als orthodontist"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!