InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Werken in de thuiszorg: alfahulp

Werken in de thuiszorg: alfahulp

Werken in de thuiszorg: alfahulp De alfahulp (ook alphahulp) verricht huishoudelijk werk bij mensen thuis die minder goed in staat zijn om het volledige huishouden zelf te doen. Naast de werkzaamheden in het huishouden levert de alfahulp ook op andere vlakken een belangrijke bijdrage.

Thuiszorg

De alfahulp (of alphahulp) valt onder de thuiszorg. Hoewel de alfahulp vaak via een thuiszorginstelling bij een cliënt aan de slag gaat, is de thuiszorginstelling niet de werkgever van de alfahulp. Dit in tegenstelling tot de huishoudelijke hulp waarbij een thuiszorginstelling wel de werkgever is. De cliënt is de werkgever van de alfahulp. Wel regelt meestal een thuiszorginstelling namens de cliënt de uitbetaling van de loon van de alfahulp. Ook zorgt de thuiszorginstelling vaak voor de werkcontracten tussen de cliënt en alfahulp. Bovendien kan de thuiszorginstelling ingeschakeld worden als door ziekte of vakantie een vervanger nodig is. In eerste instantie overleggen de cliënt en de alfahulp of de werkuren naar een ander dagdeel verplaatst kunnen worden.

Cliënten van de alfahulp

Cliënten van de alfahulp zijn mensen die beperkt zijn in het doen van hun eigen huishouden. Meestal werkt een alfahulp bij ouderen thuis. Maar het komt ook voor dat een alfahulp bij jongere mensen en/of gezinnen werkt.

Werkzaamheden van een alfahulp

Een alfahulp werkt meestal één à twee keer in de week bij een cliënt thuis. Meestal gaat het om drie uur per keer.
Onder de werkzaamheden van een alfahulp vallen lichte tot halfzware huishoudelijke taken. Een greep uit mogelijke werkzaamheden zijn stoffen, strijken, stofzuigen, ramen zemen en boodschappen doen. De alfahulp verricht de werkzaamheden in overleg met de cliënt. Samen wordt bepaald welke taken de alfahulp volledig overneemt, indien mogelijk deels uitvoert of overlaat aan de cliënt zelf.

Loon van de alfahulp

Het uurloon van de alfahulp is inclusief vakantietoeslag, vakantie-uren en dergelijke. Er wordt niet automatisch loonbelasting ingehouden. Een alfahulp is daarom zelf verantwoordelijk voor het opgeven van de inkomsten aan de belastingdienst.

Bijdrage van de alfahulp

Naast het huishoudelijk werk levert de alfahulp een sociale en maatschappelijke bijdrage. Vooral voor ouderen of anderen die om welke reden dan ook veel aan huis gebonden zijn, kan het werkbezoek van een alfahulp een aangename afwisseling zijn. Door het regelmatige contact heeft de cliënt aanspraak en is er de mogelijkheid tot een praatje. Dit geldt zeker als een cliënt een vaste alfahulp heeft. Zo kan er een vertrouwensband ontstaan. De komst van een alfahulp biedt ook de mogelijkheid voor de cliënt om thuis te blijven wonen. Daardoor is de cliënt in staat zijn of haar eigen zelfstandigheid te behouden.
© 2009 - 2017 Rinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Buurtzorg, opgericht uit onvrede met ThuiszorgBuurtzorg is een bedrijf wat een nieuw concept hanteert. Buurtzorg is opgericht omdat men de misstanden in de thuiszorg…
Werken als huishoudelijke hulpWerken als huishoudelijke hulpEr is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen d…
Werken in de huishoudingWerken in de huishoudingMisschien overweeg je wel om een baantje in het huishouden te nemen. Gewoon om je vakantie op te vullen, om jezelf nutti…
Werken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg als verzorgende CWerken in de thuiszorg is een populaire bijbaan voor veel studenten. De meeste studenten werken bij de thuiszorg als ver…
Senior en beroep doen op een zorgassistentVoor veel senioren komt er een moment dat het moeilijker wordt om in de eigen woning zelfstandig te kunnen blijven funct…
Bronnen en referenties
  • http://www.gobnet.nl/beroep.php?id=2&p=5

Reageer op het artikel "Werken in de thuiszorg: alfahulp"

Reacties

Emma, 18-04-2014 18:43 #10
Ik heb een paar uurtjes vrij waarvan ik nog wil werken als alphahulp in gelderland Dieren. Ik heb al 13 jaar ervaring. Nu is mijn vraag hoe kom ik aan een baan als alphahulp. Hoe moet je beginnen?

Yvonne, 06-11-2013 10:41 #9
Ik ben Yvonne Daniëls ben 33 jaar en woon in Heerlen. Ik heb ervaring in huishoudelijke hulp en daarom wil ik graag op dit artikel reageren omdat ik graag aan het werk wil als Alfahulp. Ik hoop op een snelle reactie.

M.V.G Yvonne Daniëls

E. Wijsman, 22-09-2013 16:50 #8
Graag wil ik als alfahulp aan het werk. Ik heb altijd in winkels gewerkt en wil nu wat anders. Dit werk spreekt mij aan, het contact met de klant en de zorg dat alles weer netjes en schoon is. Ik heb ruime ervaring in huishoudelijk werk en kan goed met mensen omgaan. Ik hoop snel iets van u te mogen horen. Alvast bedankt.

Priscilla Emons, 12-09-2013 13:51 #7
Ik wil heel graag als huishoudelijk werkster aan het werk komen. Heb ruime ervaring met huishoudelijk werk.vindt het leuk om voor een ander klaar te staan en een luisteraar oor te hebben. Nu wou ik weten hebben jullie nog mensen nodig voor Almere? En hoe kom in aanmerking?
Hoop wat te horen.
Bedankt
Priscilla emons

Aisha Rida, 28-11-2012 10:58 #6
Mijn naam is Aisha en woon in Hendrik Ido Ambacht. Ik zou graag als huishouding willen werk, ook boodschappen te doen voor de ouderen als het om wassen en strijken gaat heb, ik heb veel ervaring in de huishouding. Ik hoor graag van u.
mvg
Aisha Rida

Kooij J., 27-09-2012 13:36 #5
Geachte heer mevrouw,

Ben zelfstandig en op zoek naar werk in de thuiszorg voor vast. In bezit van rijbewijs.
Hoop op een snelle reactie zo dat ik kan werken.
Hartelijke groet Joke Kooij

Karin, 06-03-2012 08:08 #4
Hallo
mijn naam is karin klaren en ben 40 jaar en woon in almere.
ik zou graag als alpha hulp willen werken, ik heb veel ervaring in de huishouding
ik weet niet hoe ik in aan informatie moet komen om in aanmerking te komen.
ik hoor graag van u
mvg karin klaren

Dors Bianca, 06-09-2011 10:43 #3
Mijn naam is bianca ik werk al meer dan 30jaar in de zorgsector en zou nu graag ook in de thuiszorg willen werken o ook boodschappen te doen voor de ouderen als het om wassen en strijken gaat heb ik er ook geen problemen mee. En het is heel erg belangrijk dat je voor de ouderen kan zorgen.

Nalini, 23-02-2011 21:34 #2
Ik wil graag bij de thuiszorg werken, om zodoende zorg bij te dragen en anderen te helpen. Ik woon al 6 jaar zelfstandig en weet hoe zwaar het huishouden, boodschappen doen, koken etc. is. Vooral voor ouderen zou dit misschien zelfs enorm zwaar zijn of onmogelijk. Graag wil ik mij hulp aan anderen aanbieden, door gebruik te maken van deze mogelijkheid.

Mercedes Koolschijn, 10-11-2009 11:17 #1
Ik vind het belangrijk om klaar te staan voor ons medemens die beperkingen heeft en graag in een opgemaakt bedje wil liggen, ik zorg al 1 jaar voor mijn vader die maagkanker heeft en hele eenvoudige dingen als koken, boodschappen, schoonmaken of kleine dingen niet meer kan en afhankelijk is van anderen, deze mensen hebben ook rechten vind ik daarom wil ik graag mijn steentje bij dragen om hun een prettiger bestaan te geven

Infoteur: Rinfo
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 10
Schrijf mee!