InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > De horecaportier

De horecaportier

De horecaportier De horecabranche krijgt steeds meer te maken met agressie, geweld, drankmisbruik en druggebruik. Horeca-ondernemers doen er alles aan om hun gasten een sfeervolle, gezellige en vooral veilige omgeving te bieden. Daarom nemen veel horeca-ondernemers een gediplomeerd horecaportier in dienst.

Wat is een horecaportier?

Een horecaportier is een persoon, die is aangesteld ter beveiliging van personen en goederen binnen een horecaonderneming (café, bar, schouwburg enz). Hij of zij is niet alleen de persoon die aan de deur staat om gasten te ontvangen of te weigeren op basis van een huisreglement, maar is ook aangesteld om in de desbetreffende gelegenheid het huisreglement te handhaven.

Waar moet de horecaportier aan voldoen volgens de wet?

  • De horecaportier moet ingeschreven staan bij een vergunninghoudend horecabedrijf of in dienst zijn van een particuliere beveiligingsorganisatie.
  • De horecaportier moet minimaal het diploma Horecaportier in zijn bezit hebben of Algemeen Beveiligingsmedewerker.
  • De horecaportier moet d.m.v. screening, een goedkeuring hebben van de korpschef van politie in zijn regio.

De opleiding

Het diploma Horecaportier stelt je in staat het beroep van horecaportier uit te oefenen volgens de uitgangspunten, zoals vastgelegd in de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (WPBR).
Deze wetgeving vermeldt de eisen die gesteld worden aan een beveiligingsbedrijf of recherchebureau, te waarborgen voor de opleiding en betrouwbaarheid van het personeel, afstemming met het werk van de politie en behandeling van de klachten.
Het examen bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte (rollenspel). De lesstof bestaat o.a uit:
  • arbeidsomstandigheden
  • sociale vaardigheden
  • veiligheidspreventie
  • omgaan met gedrag en agressie
  • deurbeleid en doelgroepen
  • alcoholmisbruik en druggebruik
  • herkennen van geweld
  • recht- en wetskennis

Werkzaamheden van de horecaportier

  • De gasten correct en gastvrij te woord staan.
  • Observeren en controleren van gasten bij binnenkomst in het bedrijf t.a.v bijvoorbeeld wapenbezit, drugsbezit, kledingvoorschriften, toelatingsverbod enz. Eventueel de toegang ontzeggen.
  • Het bedienen van detectie- en surveillanceapparatuur, indien aanwezig
  • Toezichthouden in het bedrijf
  • Handelen bij ordeverstoringen bijvoorbeeld; drugdeals, ruzie, vernieling, brand, ongevallen, seksuele intimidatie enz.
  • De medewerkers en artiesten beschermen tegen opdringerige gasten
  • Zorgdragen voor verwijdering van gasten.
© 2008 - 2019 Brie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociaal Hygiëne BeleidSociaal Hygiëne BeleidSociaal Hygiëne is een wettelijke eis als je een horecabedrijf wilt starten. Logisch, als beheerder, bedrijfsleider en/o…
Salarissen in de HorecaSalarissen in de HorecaIn de Horeca zijn tal van verschillende banen te vinden. Van een bijbaantje als afwashulp tot en met bedrijfsleider van…
Wat is horeca precies?Wat is horeca precies?De horeca is een term die we heel vaak horen en de meeste mensen weten ook wel wat het ongeveer is. Toch blijkt dat het…
Kogelvrij vest: beschermingKogelvrij vest: beschermingIn sommige banen is een kogelvrij vest een vast onderdeel van de uitrusting. Denk aan de beveiliging, de mobiele eenheid…
Rookverbod HorecaHet doel van het rookverbod in de horeca is werknemers de gelegenheid te geven op een rookvrije werkplek. Het rookverbod…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Serpentino, Rgbstock
  • www.svh.nl
  • www.securi-training.nl
  • www.vpb.nl

Reageer op het artikel "De horecaportier"

Infoteur: Brie
Gepubliceerd: 18-10-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!