InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Speciale eenheid: Brigade Speciale Beveiliging (BSB)

Speciale eenheid: Brigade Speciale Beveiliging (BSB)

Speciale eenheid: Brigade Speciale Beveiliging (BSB) Iedereen heeft het vast wel eens gezien: voorbijrazende onopvallende auto's met een blauw zwaailicht op het dak. Vaak gepantserd, soms niet, maar snel zijn ze zéker. Bovendien ook nog eens uitgerust met de modernste technologieën. Hoogstwaarschijnlijk betreft het op zo'n moment een unit, of een aantal units, van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB). De BSB is een speciale eenheid van de Koninklijke Marechaussee (KMar), die (inter)nationaal wordt ingezet voor allerlei missies in opdracht van de staat en/of die van NAVO-bondgenoten. Maar wat weten we nu precies over deze speciale eenheid? De BSB is eigenlijk opgericht als opvulling tussen de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE) van het Korps Mariniers en het arrestatieteam van de politie, en is voortgekomen uit de Duitse GSG9 (Grenzschutz Gruppe 9). De BSB wordt ingezet voor (inter)nationaIe terreurbestrijding, het overmeesteren van suïcidale personen en gijzelnemers, en het arresteren van (vuurwapengevaarlijke) criminelen. Daarnaast nemen ze ook nog de beveiliging op zich van VIP's.

De organisatie

De BSB is deel van de marechaussee, wat ze dus een militaire organisatie maakt. Bij de BSB zijn dan ook enkel militairen werkzaam, en ook alleen mensen afkomstig van defensie of de regiopolitie kunnen zich aanmelden bij de brigade. Iedereen die zich aanmeldt moet verplicht de BSB-opleiding volgen. Wordt die succesvol afgerond, dan moet men zich verder specialiseren voor het beveiligings-, observatie-, bijzondere opdrachten-, of arrestatieteam.

Mensen die niet bij de KMar of politie vandaan komen, en dus nooit politietaken hebben uitgevoerd, moeten de opleiding 'Algemeen Opsporingsambtenaar' volgen. Wanneer een kandidaat alles succesvol afrondt, krijgt diegene per direct de rang ''wachtmeester bijzondere opdrachten''. Eenmaal in functie, kan men uiteraard in de loop der tijd in rang promoveren.

Bron: Maurits90, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Maurits90, Wikimedia Commons (CC0)
De vier afdelingen van de BSB
(Persoons)beveiligings-Team
Dit team werkt veel samen met de Dienst Koninklijke en Diplomatie Beveiliging (DKDB) van de Nationale Politie. Deze ''VIPpers'', beveiligen belangrijke diplomaten, etc.

Observatie-Team
Het OT-BSB wordt ingezet wanneer de Officier van Justitie daar opdracht toe geeft, of goedkeuring afgeeft.

Observeren is eigenlijk niets anders dan, in het geheim, informatie vergaren over de persoonlijke levenssfeer en/of de contacten van een subject (doel). Dit kan door het aftappen van diens telefoon, maar ook door het 'posten' voor de deur. Observatieteams van de BSB gebruiken bij dynamische observatie onopvallende voertuigen. Dat is om ongezien een subject te volgen, te fotograferen of op video vast te leggen. Ook wordt er vaak gebruikt gemaakt van rij- en volgploegen. Zo'n ploeg bestaat uit 7-10 leden. Deze vorm van observatie wordt ook wel ''statische observatie'' genoemd.

Bijzondere opdrachten
Het takenpakket van de afdeling bijzondere opdrachten bestaat onder andere uit het beveiligen en het uitvoeren van opdrachten in opdracht van de staat en/of in opdracht van NAVO-bondgenoten.

Arrestatieteam
Het arrestatieteam (Aanhoudings- en ondersteuningsteam AOT) van de BSB wordt ingezet om in zeer gevaarlijke situaties en/of tactisch moeilijke situaties in actie te komen. Dit gebeurt bij het aanhouden van (vuurwapen)gevaarlijke criminelen, het overmeesteren van suïcidale personen, het verrichten van bepaalde werkzaamheden op hoogte en het in actie komen tijdens een gijzeling. Daarnaast worden er erg vaak buitenlandse criminelen door het AOT ingerekend, die zich in ons land bevinden. Daarnaast zullen ze, waar nodig, ook aanhoudingen van militairen verrichten.

Uitrusting van de BSB

Wapens

  • Glock 17 (meestal secundair)
  • Glock 26 (meestal secundair)
  • Heckler & Koch MP5
  • Heckler & Koch MP7
  • Heckler & Koch P9
  • Heckler & Koch 416 en 417
  • FN P90
  • FN Minimi
  • Diverse scherpschuttersgeweren

Voertuigen

De BSB beschikt over verschillende soorten voertuigen, waarvan een aantal is gepantserd. De volgende voertuigen staan bekend als BSB-voertuigen maar om veiligheidsredenen worden daar door BSB zelf geen mededelingen over gedaan:

Volvo
  • S60 (pantser)
  • S60 (geen pantser)

Škoda
  • Superb (pantser)
  • Superb (geen pantser)

BMW
  • 5 serie (pantser)
  • 5 serie (geen pantser)
  • 7 serie (pantser)
  • 7 serie (geen pantser)
  • X5 (pantser

Mercedes-Benz
  • S-klasse (pantser)
  • G-klasse (pantser)
  • E-klasse (pantser)
  • E-klasse (geen pantser)

Toyota
  • Landcruiser 100 (extra pantser)
  • Toyota Landcruiser (pantser)

Overige uitrusting

  • Zaklampen
  • Tactische overalls/uniformen
  • Gevechtslaarzen
  • Bivakmutsen
  • Kogelwerende vesten en helmen
  • Per persoon diverse setjes burgerkleding
  • Divers materieel om deuren te forceren, etc.
  • Diverse beveilings- en observatiespullen (taps, etc.)

Lees verder

© 2015 - 2019 Mwaaij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Israëls leger (8): IDF - Tsahal - Sayeret: speciale eenhedenIsraëls leger (8): IDF - Tsahal - Sayeret: speciale eenhedenSayeret betekent 'verkenningseenheid'. Deze eenheden binnen het Israëlische leger zijn gespecialiseerd in commando actie…
Fiscale eenheid - de voordelen en de nadelenFiscale eenheid - de voordelen en de nadelenEen onderneming die bestaat uit meerdere vennootschappen kan er voor kiezen om voor deze vennootschappen een zogenaamde…
Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijnWaarom wordt er gesproken over een Joodse en een niet-Joodse ziel? Waarom hebben mannen andere zielen dan vrouwen? Waaro…
Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als EenheidHet tweede geloofspunt van Maimonides is het geloof in Eén God. God is niet de eenheid van een paar, nog de eenheid van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Abigor, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brigade_Speciale_Beveiligingsopdrachten
  • https://www.defensie.nl/organisatie/marechaussee/inhoud/eenheden/brigade-speciale-beveiligingsopdrachten
  • Afbeelding bron 1: Maurits90, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Speciale eenheid: Brigade Speciale Beveiliging (BSB)"

Infoteur: Mwaaij
Laatste update: 16-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!