InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Coursera: Online studeren met een MOOC

Coursera: Online studeren met een MOOC

Coursera: Online studeren met een MOOC Het Amerikaanse bedrijf Coursera biedt colleges online aan van top universiteiten zoals Princeton en Stanford. Dit doet Coursera door middel van Massive Open Online Courses (MOOC). Een MOOC op Coursera is gratis toegankelijk voor iedereen. Na een succesvolle afronding wordt er een getuigschrift verstrekt. Zo kunt u aantonen dat u daadwerkelijk een vak hebt gevolgd op Coursera.

MOOC

Coursera was een initiatief van Andrew Ng en Daphne Koller in 2012 dat tot doel had om door middel van MOOC gratis kwaliteitsonderwijs bereikbaar te maken voor iedereen - ongeacht waar ze wonen, de taal die ze spreken of de financiële status.
Verder is er geen specifieke voorkennis nodig voordat u begint aan een online college. Een internetverbinding is alles wat nodig is om gebruik te maken van Coursera. Coursera heeft een ruim aanbod van online colleges. U kunt namelijk kiezen uit meer dan honderden MOOC uit diverse vakgebieden. Het merendeel van de MOOC is in het Engels, maar u kunt ook MOOC vinden in andere talen. Denk hierbij aan o.a. Spaans, Chinees, Frans, Duits en Nederlands. De online colleges worden aangeboden door gerenommeerde universiteiten en instituten. U kunt hierbij denken aan o.a.:
  • Princeton
  • Universiteit Leiden
  • Colombia
  • Stanford
  • Yale
  • The World Bank
  • National Geographic society

Studeren op Cousera: Zaken waar u rekening mee moet houden.

Natuurlijk gelden er ook voorwaarden om op Coursera te studeren. U kunt zich namelijk alleen aanmelden als u 18 jaar of ouder bent. Indien de aanvrager jonger is dan 18 jaar dan moet de aanvrager toestemming hebben van ouders of voogden. Daarnaast moet er vermeldt worden dat u niet jonger dan 13 jaar mag zijn. Zoals reeds werd vermeld, is het merendeel van de MOOC in het Engels. Hierbij spreekt men wel over Academisch Engels. Indien uw academisch Engels niet goed is, zou u moeite kunnen hebben met de stof. U krijgt namelijk niet alleen quizzen op Coursera, maar ook bijvoorbeeld schriftelijke opdrachten. Het gebruik van correct en helder academisch Engels taalgebruik is essentieel om een MOOC op Coursera succesvol te voltooien.

Statement of Accomplishment

Indien u een MOOC succesvol heeft afgerond, kunt u een certificaat verkrijgen waarop Coursera uw deelname aan de cursus vermeldt. Op deze certificaat wordt uw naam, de naam van de instructeur, de MOOC en een korte beschrijving van de MOOC vermeldt. U moet er wel rekening mee houden dat u deze certificaat niet als echte studiepunten kunt zien.

Signature track

Het is ook mogelijk om een geverifieerd certificaat te behalen op Coursera. U volgt precies dezelfde MOOC als niet-betalende deelnemers, maar u behaalt een geverifieerd certificaat en zij niet. U moet dan wel uw identiteit kunnen aantonen en u moet ook een kleine vergoeding betalen. Het bedrag kan verschillen per MOOC. Coursera geeft u de mogelijkheid om op verschillende manieren te betalen. Denk hierbij aan o.a. Visa, MasterCard en Paypal. Op deze certificaat wordt uw naam, de naam van de instructeur, een logo van de instituut waarvan u een MOOC heeft gevolgd, een verklaring betreffend uw bevestigde identiteit en een link waarop men kan zien dat u daadwerkelijk de betreffende cursus heeft gevolgd op Coursera. Indien u aan een MOOC begint, kunt u binnen 2-3 weken kiezen om het als een Signature track student te volgen. Indien u hiervoor kiest, moet u binnen 10 dagen uw profiel authenticeren. U hoeft maar één keer uw profiel te authenticeren. Dat doet men door:
  1. Uw unieke typ-patroon registreren
  2. Een webcam foto van uzelf maken
  3. Een webcam foto maken van een geldig identiteitsbewijs.

Specialisatie certificaat

De meeste MOOC op Coursera zijn eerder inleidende dan diepgaande online colleges. Daarom kan men nu ook op Coursera een specialisatie volgen. Een specialisatie is een reeks van MOOC rondom een een specifieke thema. Indien u alle MOOC in een specialisatie succesvol afrond, krijgt u een geverifieerd specialisatie certificaat. U moet u wel aan twee voorwaarden houden:
  1. U moet een geverifieerd certificaat behalen voor iedere MOOC in een specialisatie
  2. U moet een verdiepende (capstone-)opdracht maken.
© 2015 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Coursera.org

Reageer op het artikel "Coursera: Online studeren met een MOOC"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!