InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > De hbo opleiding, European Studies

De hbo opleiding, European Studies

European Studies is een internationale hbo opleiding. Je kunt deze opleiding op verschillende hogescholen in Nederland volgen. Je hebt vast wel eens van deze opleiding gehoord. Wat leer je precies bij deze opleiding en wat kun je er mee worden?

European Studies

Bij deze studie ligt de nadruk op Europa. Je krijgt vakken als Europees recht, openbaar bestuur, vreemde talen en rekening houden met andere culturen. Er is in Europa veel behoefte aan mensen die verschillende talen spreken en een cultureel bewustzijn hebben. Deze studie wordt aangeboden op de NHL in Leeuwarden, de Haagse Hogeschool in Den Haag en op Zuyd Hogeschool Maastricht. Je kunt deze opleiding ook thuis volgen via het NTI.

Toelating

Je wordt toegelaten tot de opleiding European Studies als je in het bezit bent van een mbo-4, havo- of vwo-diploma. Wanneer je een havo- of vwo-diploma hebt ben je met het profiel cultuur & maatschappij direct toelaatbaar. Bij de andere profielen moet je minstens twee moderne vreemde talen in je vakkenpakket hebben. Als je 21 jaar of ouder bent en niet over het juiste diploma beschikt moet je een toelatingsonderzoek doen. Wanneer je dit onderzoek goed afrond bent je toelaten tot de opleiding European Studies.

De duur van de opleiding

De opleiding duurt normaal gesproken vier jaar. Maar als je van het vwo of van het mbo afkomt kun je in de opleiding in drie jaar doen. Je neemt dan deel aan het versneld programma, je moet dan wel harder werken dan een gemiddelde student.

De studie

De opleiding European Studies heeft heel veel gemeen met de opleiding International Business and Languages. Het verschil is dat European studies zich meer richt op Europa en minder op de economie. Je doet tijdens de studie wel kennis op van de economie van Europa, maar ook van het recht en de geschiedenis van Europa. Je besteedt daarnaast ook veel tijd aan het leren van drie vreemde talen. Je krijgt sowieso Engels, daarnaast kun je nog twee vreemde talen uitkiezen: Spaans, Frans of Duits.

Opbouw studie

Tijdens de propedeuse verdiep je je in de politiek, de economie, de geschiedenis en de cultuur van Europa. Je besteedt daarnaast in het eerste jaar ook veel tijd aan de beroepsmogelijkheden na European Studies. In het tweede jaar moet je een minor kiezen, zo kun je specialiseren in business management, communicatie management en bestuur en beleid. Met deze keuze bepaal je je studieprogramma voor het derde en het vierde jaar. Tijdens het derde jaar loop je stage bij een bedrijf, het bedrijf moet wel internationaal actief zijn. Je gaat daarnaast ook nog een half jaar in het buitenland studeren.

Beroepen na studie

De kans op een baan na de studie European Studies is erg goed doordat je breed inzetbaar bent en je internationale ervaring is erg gewild op de arbeidsmarkt. Het gemiddelde maandloon na de opleiding European Studies is 1884,60,bruto. Voorbeelden van beroepen na de studie zijn:
  • Lobbyist
  • Beleidsmedewerker bij een ministerie
  • Manager importbedrijf
  • Exportmanager
  • Hoofd inkoop
  • International PR & communicatiemanager
  • Importeur
  • International accountmanager
  • Manager exportbedrijf
  • Importeur
  • Europa coördinator
  • International Human Resource manager
  • En nog veel meer internationale beroepen.

Doorstuderen

Je hoeft natuurlijk niet na je studie direct te werken, je kunt er ook voor kiezen om door te studeren. European Studies is een erg brede studie waardoor er erg veel universitaire masters op aansluiten. Je moet bij de meeste Nederlandse universiteiten eerst een schakeljaar volgen om toegelaten te worden tot de master. Hierdoor gaan veel Nederlandse studenten hun master in het buitenland volgen, want hier hoeven ze meestal geen schakeljaar te volgen.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dehaagsehogeschool.nl/bachelorstudies/aanbodopleidingen/european-studies

Reageer op het artikel "De hbo opleiding, European Studies"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!