Digitale nomade Toulemonde - Thuiswerken op onbewoond eiland

Digitale nomade Toulemonde - Thuiswerken op onbewoond eiland Je hebt digitale nomaden, die met een rugzakje met daarin hun laptop de wereld rondreizen en al reizende hun werk doen. De Franse ondernemer en avonturier Gauthier Toulemonde is een digitale nomade pur sang en een man met een missie. Hij nam zijn laptop en verkaste naar een onbewoond tropisch eiland. Vanaf het strand en vanonder een palmboom runde hij zijn uitgeverij. Hij wilde laten zien dat het kon. Werken op een onbewoond eiland is niet voor iedereen, maar reizen en werken, dat gaat heel goed samen. Wat heb je nodig om zonder vast kantoor digitaal te kunnen werken? En is het wel zo idyllisch als het lijkt?

Digitale nomade

Gauthier Toulemonde

De Franse zakenman wilde bewijzen dat je op een onbewoond eiland prima een serieus bedrijf kunt leiden. Toulemonde, what’s in a name, houdt van reizen en avontuur. De uitgever uit Lille is 54 wanneer hij in oktober 2013 zijn tropische avontuur aangaat. Hij heeft een uitgeverij waar negen mensen werken. Toulemonde is een man met een missie. Hij wil laten zien dat je niet altijd naar je kantoor of uitgeverij hoeft te reizen om toch prima je bedrijf te kunnen runnen. Je kunt thuis gaan werken of je laptop meenemen en elders je werk voortzetten. De Fransman constateert dat thuiswerken in zijn land niet populair is, terwijl het wel een duurzame manier van werken kan zijn. Het scheelt een hele hoop autobewegingen, wanneer werknemers of ondernemers eens wat vaker vanuit hun huis zouden werken. Er wordt minder gereisd en daarmee is er minder CO² uitstoot.

Thuiswerken

Om te bewijzen dat je heel goed vanuit welke plaats dan ook je bedrijf kunt runnen, reisde Toulemonde naar een onbewoond eiland in Indonesië. Het eilandje waar hij neerplofte is niet groter dan 700 bij 500 meter. Hij moest er vijf uur vanuit de bewoonde wereld voor varen. Hij koos deze exotische, onbewoonde en verre bestemming om aandacht voor het onderwerp Thuiswerken te vragen.

Onbewoond eiland

Toulemonde vertrok begin oktober 2013 vanuit Lille met zijn hond en een paar katten. De katten nam hij mee tegen de ratten. Verder nam hij een haan en een kip voor de eieren mee naar het strand. Hij nam een voorraad eten mee maar viste dagelijks om het menu aan te vullen en vers voedsel te hebben.

Zonnepanelen

Voor de energievoorziening had Toulemonde de beschikking over vier zonnepanelen. De stroom die hij opwekte had hij nodig voor zijn computer en satelliettelefoon.

Redigeren van teksten

De werkzaamheden op het tropische strandje bestonden uit het redigeren voor teksten voor de bladen die hij uitgeeft. Via Skype kon hij vergaderen en daar hoefde hij zich niet eens netjes voor aan te kleden. Zijn medewerkers aan de andere kant van de wereld en aan de andere kant van de vergadertafel zagen toch alleen maar zijn hoofd.

Onder een boom

Onder een boom met zijn hond naast zich nam hij de mailberichten door die hem werden toegestuurd en beantwoordde ze.

Idyllisch of hels

Het eiland is prachtig, maar lang niet zo idyllisch als je zou denken. “Het paradijs lijkt soms verdacht veel op de hel.” Op het witte strand besprongen de zandvlooien de uitgever tot hij er bekant gek van werd. Toulouse post erover in zijn blog dat hij bijhield van het tropische thuiswerkproject. Hij werd ziek en viel heel veel af. Er kropen slangen over het strand, grote en kleine, vriendelijke en agressieve.

Ratten en reuzemuizen

Zijn katten pakten niet alle ratten en de ratten beten de broodnodige kabels door. Verder waren er reuzemuizen die hem uit de slaap hielden en liep er een enorme varaan op het strand die hem ook aanviel. De werkdagen waren door alle tegenslagen en troubles lang. Elke dag ging er wel iets kapot. Was het niet door de beesten dan wel door de storm, het zand of de vochtigheid.

Naar huis

In de laatste week van november 2013 keert Toulemonde naar Lille terug. Hij ontdekte de mogelijkheden en onmogelijkheden van thuiswerken. Ook ontdekte hij dat thuiswerken gevaarlijk kan zijn. Een aantal keren per maand moet je persoonlijk contact hebben, zoveel is hem wel duidelijk. Wie volledig en langdurig in afzondering werkt mist het sociale en menselijke van een gemeenschap.

Traagheid

De ondernemer neemt de ervaringen mee voor de rest van zijn leven. Wat hij het meest waardeert aan het onbewoonde eiland is de traagheid van het bestaan en de bezinning die het oproept. Zijn experiment is geslaagd. Thuiswerken is overal op de wereld te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Digitale nomaden; een IT-baan zonder huisDigitale nomaden; een IT-baan zonder huisIn de trein of het vliegtuig kun je lekker werken. Je kunt schrijven, websites bouwen, foto's bewerken, video monteren e…
De voor- en nadelen van thuiswerkenTelewerken, ook wel thuiswerken genoemd, betekent eigenlijk het flexibel maken van je werk naar plaats en tijd. Dit klin…
Thuiswerken, wat zijn de voordelen en wat de valkuilen?Thuiswerken, wat zijn de voordelen en wat de valkuilen?Thuiswerken gebeurt steeds meer en vooral vrouwen kiezen vaak voor thuiswerken, zodat een baan en kinderen beter te comb…
Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken is niet voor iedere baan weggelegd, maar lastig wordt het toch als de mogelijkheid er wel is. Immers, wel of…

Hoe zit de arbeidsmarkt nu eigenlijk in elkaar?Hoe zit de arbeidsmarkt nu eigenlijk in elkaar?Er wordt veel gezegd en geschreven over 'de arbeidsmarkt'. Maar wat is die arbeidsmarkt nu precies? Hoe werkt het precie…
Hoe maak ik indruk op mijn baas?Hoe maak ik indruk op mijn baas?Je wilt een goede indruk maken op je werk, maar hoe ga je dat doen? Waar let je baas voornamelijk op? Hoe kun je ervoor…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Digitale nomade Toulemonde - Thuiswerken op onbewoond eiland"

Infoteur: Piejet
Laatste update: April 2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Digitaal ondernemen
Schrijf mee!