InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Voorbereidingen op een sollicitatiegesprek

Voorbereidingen op een sollicitatiegesprek

Voorbereiden op een sollicitatiegesprek is goed mogelijk. De eerste indruk is de belangrijkste en je kunt dan maar beter zorgen voor een succesvolle presentatie van jezelf. Naast goed gekleed en netjes overkomen, verdiep je jezelf in de werkgever om een goede indruk achter te laten.

Doelen stellen

Zorg dat je van te voren informatie verzamelt over de baan en de werkgever. Zoek het bedrijf op internet op en doe navraag bij vrienden, familie en binnen je netwerk. Voor de baan zijn bepaalde vaardigheden wenselijk. Bepaal welke dit zijn, deze kunnen doorgaans zijn omschreven in een functieomschrijving. Schrijf voorbeelden op waaruit blijkt dat je over deze vaardigheden beschikt.
Omschrijf en motiveer waarom je deze functie interessant vindt. Ga bij jezelf na of je over de juiste capaciteiten voor deze baan beschikt en of je de juiste opleidingen hebt gevolgd. Heb je niet de juiste opleiding, maar wel voldoende ervaring, motiveer dan waarom. Verzamel mogelijk projecten en/of werkzaamheden die je eerder hebt gedaan en die bij de functie passen om te laten zien.
Zorg dat je zelf tijdens het gesprek ook vragen stelt en antwoord op de vraag krijgt of jij vindt dat deze baan ook bij jou past en je binnen de organisatie past. Schrijf van te voren de vragen op die jij hebt.

Oefenen van het gesprek

Oefen met een vriend, vriendin of vertrouwd iemand het gesprek van te voren. Neem het gesprek eventueel op. Let daarbij op je houding en uitstraling. Zit rechtop en eventueel iets voorover, een actieve houding. Bepaal je sterke punten en zorg dat je deze kort en bondig uiteen kunt zetten. Evalueer het gesprek en bespreek wat je kunt verbeteren en wat er goed ging:
  • Sprak je duidelijk en beknopt?
  • Was je presentatie goed?
  • Gaf je je kennis en kunde goed weer?

Goede verzorging

Zorg dat je er tijdens het gesprek goed verzorgd uit ziet en pas je kleding en stijl aan, aan de bedrijfscultuur. In de financiële markt, of als vertegenwoordiger is een andere kledingstijl vereist dan in de bouw of retail. Eet en drink van te voren rustig. Poets daarna je tanden en kam je haren. Ga eventueel naar de kapper.

Ontspannen tijdens het gesprek

Zorg dat je ontspannen overkomt tijdens het gesprek. Wees je er van bewust dat je gespannen bent en geef je hier ook aan over. Als je de nadruk legt op de sollicitatiestress, straal je dat ook uit. Je kunt ontspanningsoefeningen doen om je aandacht iets af te lijden van de stress. Span van tevoren zonder dat het zichtbaar is je armen en benen aan voor een periode van drie tot vijf tellen en laat dan weer los. Door de bloedtoevoer naar deze lichaamsdelen, steek je minder energie in de stress. Adem daarna een paar keer diep in en uit. Zorg er uiteraard voor dat niemand merkt dat je deze oefeningen doet. Bepaal verder voor jezelf dat er niet veel aan de hand is als dit gesprek mis loopt. Hou ten alle tijden een worst-case scenario voor ogen. Je kunt alsnog die baan in de supermarkt gaan doen, of de krantenwijk. Relativeer het gesprek. Denk verder aan een leuke ervaring. Begrijp verder dat een werkgever het niet erg vindt dat je licht gespannen bent, dit komt beter over dan wanneer je er als een zoutzak bij zit.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorbereidingen op een sollicitatiegesprek"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 23-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!