InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Eindexamen uitslag

Eindexamen uitslag

Eindexamen uitslag Na de examens is het wachten op het verlossende telefoontje, geslaagd of niet. In heel Nederland zitten tijdens deze periode veel mensen in spanning wat het zal worden, maar hoe gaat dit nou allemaal voor het telefoontje? En wat moet je doen zodra het telefoontje is geweest?

Na de examens

Zodra de examens zijn afgelopen begint de grote stress pas echt bij veel mensen. Tijdens de examens kijken al veel leerlingen hun gemaakte examen na om een idee te hebben hoe ze het hebben gemaakt. Het probleem is dat dit vaak slecht te controleren is aangezien de normering heel anders dan andere jaren kan zijn. Open vragen kunnen door iedereen anders worden opgevat. Dit kan er voor zorgen dat leerlingen al hun zorgen kwijt zijn, maar het kan ook de zorgen versterken. Als de examens dan zijn afgelopen worden eerst de examens nagekeken door de docent die de leerling normaal les geeft. Zodra deze hem heeft nagekeken, wordt het examen opgestuurd naar een andere docent die les geeft in hetzelfde vak. Deze kijkt het examen nogmaals na en bespreekt daarna het examen met de docent van de leerling zelf. Het kan namelijk zo zijn dat beide docenten anders over het antwoord op een vraag denken. Zodra het nakijken gebeurd is worden de examens in bewaring gehouden en wordt op de normering gewacht.

Deze normering moet ook weer tot stand komen via een methode. De nagekeken examens van de eerste 5 personen van elke school worden opgestuurd naar een commissie. Aan de hand van deze examens kunnen ze dan vaststellen hoe het examen is gemaakt. Over elk vak wordt een tijdje gesproken en uiteindelijk komt hier een normering uit. Deze normering wordt doorgegeven aan de docenten. Zij kunnen deze normering toepassen op alle examens en de cijfers uitrekenen. Hierna worden er nog gauw vergaderingen op de scholen georganiseerd om alle cijfers te bespreken.

Het moment van de waarheid...

Tijdens de vergaderingen na de examens worden indelingen gemaakt over welke docent welke leerling gaat bellen. Deze docenten krijgen dan de cijfers mee van de leerlingen en mogen het verlossende telefoontje plegen. Deze hele dag zitten veel mensen in een enorme spanning en staan de examen kandidaten klaar om naar de telefoon te rennen. Tussen 1 en 5 of 5 en 8 komt dan het verlossende telefoontje waarin de leerlingen horen of ze geslaagd zijn of niet en hun cijfers krijgen. Als de mensen gezakt zijn kunnen ze dan ook nog overwegen om een herexamen te maken in 1 vak. dit kan nog beslissen of ze toch nog slagen of alsnog gezakt zijn.

Na het verlossende telefoontje

Na het verlossende telefoontje kan het feest beginnen of natuurlijk de droevige stemming. Zodra de leerlingen geslaagd zijn gaat meestal de de vlag in de mast met de tas erbij. Dit zodat iedereen kan zien dat ze geslaagd zijn. Meteen worden alle vrienden en familie ingelicht over de uitslag zodat iedereen op de hoogte is. s'Avonds zoeken de leerlingen vaak mekaar ergens op of geven ze een groot feest thuis voor alle vrienden en familie. De volgende dag wordt er meestal een lijst gepubliceerd met alle namen van de personen die geslaagd zijn. Ook worden de leerlingen de volgende dag op school verwacht voor het in ontvangst nemen van hun voorlopige cijferlijst. Een aantal dagen later is dan het grote moment van de diploma uitreiking waarop alle diploma's in ontvangst worden genomen. Ook is dan het grote examenfeest waar de leerlingen heen kunnen gaan om nog eenmaal met zijn allen het slagen keihard te vieren.

Als de rust dan naar een aantal dagen is wedergekeerd bij de mensen thuis worden vaak de plannen nog eens besproken voor het komenden jaar. De leerlingen die gezakt zijn doen meestal of het jaar over, stoppen ermee of gaan alleen nog verder met de vakken waarop ze gezakt zijn. De leerlingen die geslaagd gaan meestal verder met een vervolgopleiding, stoppen ermee of gaan er gewoon een poosje tussenuit.
© 2009 - 2017 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Misign, Pixabay

Reageer op het artikel "Eindexamen uitslag"

Infoteur: Dennisiej
Laatste update: 08-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!