InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > PPE studeren in Utrecht (Philosophy, Politics & Economics)

PPE studeren in Utrecht (Philosophy, Politics & Economics)

PPE studeren in Utrecht (Philosophy, Politics & Economics) Philosophy, Politics and Economics (PPE) is een multidisciplinaire WO-bachelor die vanaf het collegejaar 2018/2019 ook door de Universiteit Utrecht wordt aangeboden. De Universiteit Utrecht is daarmee de eerste Nederlandse universiteit die deze studie aanbiedt. Het studieprogramma - waarbij studenten leren grote maatschappelijk thema's te benaderen vanuit de disciplines filosofie, politicologie en economie - werd oorspronkelijk ontwikkeld door Oxford University. In Engeland staat de opleiding bekend als dé elite-studie bij uitstek en kent het diverse beroemde alumni, waaronder veel politici.

Philosophy, Politics and Economics (PPE)

Over Philosophy, Politics and Economics (PPE)

Philosophy, Politics and Economics (PPE) is een interdisciplinaire WO-bachelor die voor het eerst in de jaren 20 werd aangeboden door Oxford University als moderne tegenhanger van 'de klassieken'. Sinds de jaren 80 wordt de opleiding aangeboden door meerdere universiteiten in het Verenigd Koninkrijk, maar PPE wordt toch voornamelijk geassocieerd met Oxford.

Er kan wel gezegd worden dat afgestudeerden van de opleiding PPE in Engeland het openbaar bestuur domineren. Diverse politici en bestuurders, waaronder (oud-)premiers en ministers hebben een bachelor PPE behaald aan Oxford University. Het wordt om die reden ook wel gezien als de elite-studie bij uitstek, al kan iedereen met goede resultaten van de middelbare school worden toegelaten tot de opleiding. In 2017 was PPE in het nieuws toen bekend werd dat Nobelprijs-winnares Malala Yousafzai een beurs had gekregen om PPE te gaan studeren aan Oxford University.

Beroemde PPE-alumni

Onder meer de volgende mensen rondden de studie PPE af aan Oxford University:
  • David Cameron (premier Verenigd Koninkrijk)
  • Edward Heath (premier Verenigd Koninkrijk)
  • Tony Abbott (premier Australië)
  • Benazir Bhutto (premier Pakistan)
  • John Kufuor (president Ghana)
  • Aung San Suu Kyi (Nobelprijs-winnares en politica Myanmar)
  • Stephen Breyer (rechter Amerikaanse Hooggerechtshof)
  • Rupert Murdoch (mediamagnaat)
  • Christopher Hitchens (Brits-Amerikaanse journalist en publicist)
  • Wesley Clark (Amerikaanse generaal en NAVO-commandant)
  • Jonathan Rowson (schaakgrootmeester)
  • Peter Robinson (speechschrijver Ronald Reagan)

Het curriculum van de studie PPE

De naam van de studie vat de voornaamste onderwerpen van het curriculum al samen. Wie aan de multidisciplinaire studie PPE begint zal zich gaan bekwamen in de politiek, filosofie en economie. Aanvankelijk was het voor studenten verplicht om drie jaar lang alle drie de onderwerpen te bestuderen, maar sinds de jaren 70 is het mogelijk om na het eerste jaar één van de drie vakken te laten vallen. Het belangrijkste idee achter de opleiding is dat men, om de grote sociale fenomenen van deze tijd goed te kunnen begrijpen, deze zou moeten kunnen benaderen vanuit verschillende, elkaar complementerende disciplines. Filosofie wordt hierbij van belang geacht omdat men hiermee leert kijken naar metadata, reden, logica en ethiek. Politicologie is van belang omdat het studenten bekend maakt met de instituten die de maatschappij beheersen en men leert brede maatschappelijke problemen te benaderen. Daarnaast wordt het bestuderen van economie als cruciaal gezien omdat in de moderne wereld politieke beslissingen vaak gebaseerd worden op een economische grondslag.

Philosophy, Politics and Economics (PPE) aan de Universiteit Utrecht

Met ingang van het collegejaar 2018/2019 biedt de Universiteit Utrecht (UU) als eerste Nederlandse universiteit de bachelor PPE aan. De UU speelt hiermee in op de vraag naar een studie die studenten opleidt om te werken aan oplossingen voor de grote vraagstukken van onze tijd. Wat is de aantrekkingskracht van populisme en is dit gevaarlijk? Hoe houden we de gezondheidszorg betaalbaar? Welke invloed heeft migratie op de Nederlandse samenleving? Dragen we een verantwoordelijkheid voor het tegengaan van klimaatveranderingen? Hoe kan terrorisme bestreden worden terwijl tegelijk de privacy van mensen gewaarborgd blijft? Het zijn dat soort vraagstukken die PPE-studenten aan de Universiteit Utrecht tijdens hun studie tegen kunnen komen en vanuit een multidisciplinaire benadering zullen moeten beschouwen. Naast filosofie, politiek en economie wordt in Utrecht tevens een geschiedkundige component toegevoegd. Er kan een vakkenpakket samengesteld worden uit vakken die worden aangeboden door de faculteit Geesteswetenschappen en de Faculteit Recht, Economie & Bestuurs- en Organisatiewetenschappen (REBO). Alle vakken worden gegeven in het Engels.

Overzicht vakken

Aan de Universiteit Utrecht wordt het studiejaar ingedeeld in vier blokken. Elk blok volg je twee vakken met een omvang van 7.5 ECTS. Het eerste jaar van de studie PPE bestaat uit acht verplichte vakken. Het tweede jaar bestaat uit vier verplichte vakken en vier keuzevakken. Het derde jaar bevat zes keuzevakken en een scriptie. Het studieprogramma van de opleiding PPE in Utrecht heeft de volgende opbouw en vakken:

Jaar 1

  • Blok 1: Major debates in global economic history en Comparative democratic institutions
  • Blok 2: Ethics & public policy en Micro-economics
  • Blok 3: Macroeconomics en Politics & policymaking
  • Blok 4: Political philosophy en The history of politics

Jaar 2

  • Blok 1: Doing research I: qualitative methods en keuzevak*
  • Blok 2: Doing research II: quantative methods en keuzevak
  • Blok 3: Reasoning and argumentation en keuzevak
  • Blok 4: Knowledge in debate en keuzevak
* Er dient steeds een keuze gemaakt te worden uit een reeks van vier keuzevakken

Jaar 3

  • Blok 1 en 2: profielruimte met keuze uit volledige vakkenaanbod Universiteit Utrecht*
  • Blok 3 en 4: profielruimte met keuze uit volledige vakkenaanbod Universiteit Utrecht en scriptie
*Tevens kan ervoor gekozen worden vakken te volgen aan een andere universiteit, een uitwisseling te doen of stage te lopen

Voor wie is PPE in Utrecht de juiste studie?

PPE in Utrecht is de studie bij uitstek voor wie wil leren om de grote maatschappelijke thema's van deze tijd te doorgronden en vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het bereidt je voor op een carrière in zowel de publieke als private sector en biedt je de tools om een kritische en zelfstandige denker te worden. Je kunt dan denken aan posities binnen de overheid, bij een grote multinational of denktank of aan een wetenschappelijke carrière. De Universiteit Utrecht biedt excellente studenten diverse mogelijkheden om door te stromen in een promotietraject.

Toelatingseisen

Om toegelaten te kunnen worden tot de opleiding PPE moet je in het bezit zijn van een VWO-diploma met het vak Wiskunde A of Wiskunde B en een minimaal cijfer van 8 voor het vak Engels. Wanneer je op het moment van aanmelding je diploma nog niet behaald hebt wordt gekeken naar je eindcijfer van 5VWO. Is je cijfer voor Engels lager dan een 8 dan kun je dit compenseren door een IELTS, TOEFL of Cambridge test Engels af te leggen. Studenten met een HBO-propedeuse kunnen toelaatbaar worden door het afleggen van een aanvullend wiskunde-examen bij Boswell-Bèta en een taaltoets Engels. Voor studenten met een buitenlands diploma gelden afwijkende eisen.

Selectieprocedure

Om ervoor te zorgen dat alle klassen bestaan uit gemotiveerde en gekwalificeerde studenten heeft PPE een selectieprocedure die afwijkt van die van andere bacheloropleidingen. Als je PPE wilt studeren dien je je voor 1 maart 2018 in te schrijven via Studielink. Daarna zul je van de Universiteit Utrecht een link ontvangen voor een programma waarin je diverse aanvullende documenten dient te uploaden. Dit gaat onder meer om je cijferlijst, een motivatiebrief, aanbevelingsbrief van je middelbare school en het resultaat van een competentietest. Op basis van deze documenten maakt de toelatingscommissie een selectie van 150 aanmelders die worden uitgenodigd voor een interview. Uit deze interviews selecteert de toelatingscommissie de beste 75 studenten die in september mogen beginnen met de opleiding. De uitslag van de selectie wordt voor eind april bekend gemaakt (2018).

Praktische informatie

  • Duur van de opleiding: 3 jaar
  • Aantal studiepunten: 180 ECTS
  • Onderwijsvorm: kleinschalig intensief onderwijs
  • Voertaal: Engels
  • Aantal plekken: 75 plekken per jaar
  • Hoogte collegegeld: € 4.120 per jaar (2018/2019)
  • Deadline inschrijving Studielink: 1 maart 2018
Gerelateerde artikelen
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische –of universitaire pabo…
Skivakantie in Oostenrijk met kinderen onder de vier jaarOp wintersportvakantie met kinderen onder de vier jaar kan heel goed. Sterker nog, meestal vinden ze het fantastisch om…
Selectie numerus fixus-opleidingen collegejaar 2017-2018Selectie numerus fixus-opleidingen collegejaar 2017-2018Voor het collegejaar van 2017-2018 en de jaren die daarop volgen wordt er niet meer geloot voor numerus fixus-opleidinge…
Geen VWO toch Geneeskunde, de optiesGeen VWO toch Geneeskunde, de optiesSoms bedenk je pas later waar je roeping ligt voor je verdere beroepsleven. Sommige opleidingen vragen echter specifieke…
Studie: Organisatiewetenschappen (Organisation Studies)De studie organisatiewetenschappen is een brede studie gericht op het kunnen beantwoorden van maatschappelijke vraagstuk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay (bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy,_Politics_and_Economics
  • https://www.uu.nl/bachelors/en/philosophy-politics-and-economics

Reageer op het artikel "PPE studeren in Utrecht (Philosophy, Politics & Economics)"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!