InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De ideale man: zijn eigenschappen
mijn kijk op

De ideale man: zijn eigenschappen

De ideale man: zijn eigenschappen Veel vrouwen vragen zich regelmatig af wat nu eigenlijk de ideale man is. Als jong meisje heb je er wel een bepaald beeld en een paar verwachtingen bij, maar dat beeld van de ideale man ontwikkelt zich in de loop van de jaren aan de hand van de ervaringen die je opdoet. Bovendien is de ideale man bij de eerste paar afspraken niet persé de ideale man met wie je de rest van je leven wilt delen. Wat zoeken vrouwen juist in een man met wie ze uiteindelijk de rest van hun leven willen delen?

De ideale man

Het begin van een relatie

Als de eerste afspraken achter de rug zijn en de relatie zich verdiept, blijken toch heel andere zaken belangrijk te worden, dan die zaken waarvoor je in eerste instantie op hem was gevallen. De afgelopen jaren heb ik zelfs beseft dat een relatie altijd in beweging is. Het is onvermijdelijk dat je continue werkt aan je relatie, omdat je slechts zelden 100% op elkaar aansluit. In ieder geval is het belangrijk dat over heel veel zaken in grote lijnen hetzelfde wordt gedacht, zoals de relatie zelf, vrienden, familie, werk, huishouden, gezin en hobby's. Als deze basis goed is, dan pas is het verstandig met elkaar verder te gaan.

Welk type vrouw of man

De ideale man hangt af van het type vrouw dat je bent. In ieder geval beschikt de ideale man voor elke vrouw over slechts een paar algemene, maar fundamentele kwaliteiten. Mocht hij hierover nog niet beschikken, dan wordt de haalbaarheid om de ideale man te worden, in grote mate bepaald door het type man dat hij is.

De ideale man is zorgzaam

De ideale man zorgt voor zijn vrouw en vult haar aan wanneer nodig. Het is zeker niet nodig om de vrouw de hele dag door in de watten te leggen. Het is echter fijn voor haar dat hij een keer de afwas doet, wanneer zij er geen zin in heeft, uit zichzelf iets in het huis repareert of aan het koken gaat. In elke relatie is het namelijk een kwestie van geven en nemen. Daarnaast heeft hij een baan en draagt hij financieel gezien zijn steentje bij. Hij toont met dit alles niet alleen zijn betrokkenheid bij zijn eigen huishouden, maar ook dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn relatie.

Voor de ideale man is zijn vrouw speciaal

Ze hoeft echt niet op een voetstuk te worden geplaatst. De ideale man is echter altijd galant door haar bijv. in haar jas te helpen of de deur voor haar open te houden. Dit is geen onderdanigheid, maar ouderwetse ridderlijkheid, waardoor de vrouw zich heel bijzonder voelt. Jammer genoeg zie je dat deze ridderlijkheid steeds meer in de vergetelheid raakt.

De ideale man is respectvol

De ideale man zal zijn vrouw altijd met respect behandelen. Uit respect weet zijn vrouw alles als eerste over hem, ondanks zijn goede relatie met zijn ouders of vrienden. Daarnaast houdt hij zijn relatie met jou privé, waaruit blijkt dat hij jullie relatie respecteert.

Veranderen in de ideale man

Deze lijst valt toch wel mee? Jammer genoeg valt dit allesbehalve mee. Het fundament voor de ideale man wordt namelijk al gelegd tijdens zijn opvoeding. Als toen aan voorgaande punten nooit aandacht is besteed, zal het heel moeilijk voor hem worden om te begrijpen
  • waarom hij moet veranderen
  • hoe hij moet veranderen en
  • dat het heel hard werken zal zijn
Of deze verandering haalbaar is, is dus afhankelijk van de vraag hoe goed hij hiermee kan omgaan (wat voor type man hij is) en hoe gecommitteerd hij is aan jou en jullie relatie.

Lees verder

© 2012 - 2019 Juliejulie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ideale inkomen en belastingdrukHet ideale inkomen en belastingdrukEr is een relatie tussen het ideale inkomen en de belastingdruk. Er zijn verschillende manieren om het ideale inkomen te…
Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Hoe kan je succesvol zijn in de liefde? Hoe kan je het gelukkigst zijn met iemand? Hoe ontdek je de juiste partner? Welk…
Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?Wat is het ideale gewicht en het gewenste vetpercentage?Wat is het ideale gewicht. Dat is een vraag die veel Nederlanders zich regelmatig stellen. Het ideale gewicht is het gew…
Waterwaardes in aquariaWaterwaardes in aquariaIn de aquaristiek geldt de volgende regels als een van de belangrijkste: meten is weten! Schaf daarom een testsetje aan…
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…

Reageer op het artikel "De ideale man: zijn eigenschappen"

Reactie

Marianne, 13-03-2012 15:31 #1
Wederom 'n 1) door 'n vrouw, 2) voor de vrouw geschreven stukkie. Waarom hij móet veranderen. Hóe hij móet veranderen en… dat het héél hard werken (ten gunste van haar!) wordt. En wat móet zij (ondertussen)? Oh? Heeft zij 't (toch al) moeilijk? Oh, zó moeilijk, zelfs? Zou zij - ik vraag 't maar, hoor - wellicht zijn opgevoed (of - gewoon - zijn opgegroeid) met de gedachte dat zij eisen móet stellen? Heel aardig om te weten: 'n jaar of wat geleden werden vrouwelijke studentes gevraagd naar hun wensen t.a.v. hun vriend (of partner). Hij bleek 'n 'mannelijke uitstraling' te moeten hebben. Misschien de uitstraling van 'n biker (of zoiets)? Oh ja; slechts (minder dan) 10% (v.d. ondervraagden) stelde prijs op hersens/gezond verstand. Zij (niet vergeten) vertegenwoordigden wel de beter opgeleide jonge vrouwen. Je vraagt je dan toch af wat de minder-opgeleide meissies zich voorstellen. En daaraan móet de man zich aanpassen? Is het fenomeen 'coma-zuipen' (bijvoorbeeld) nu eigenlijk (gelet op't voorgaande) zó (erg) vreemd? Je zal maar zó'n 'schat' als moeder hebben die met je vader is getrouwd vanwege z'n (voor haar) gebleken geschiktheid. Reactie infoteur, 13-03-2012
Als een man werkelijk om zijn vrouw en om hun relatie geeft, dan lijkt mij dat hij best voor haar en hun relatie wil veranderen. Het is dus niet zo dat hij moet veranderen. Bovendien is het heel begrijpelijk als de man afziet van de relatie, wanneer zij alle eisen stelt. Zo werkt het nu eenmaal niet in een relatie. Als je wilt dat de relatie slaagt, dan vergt het de inzet van beide partijen en zijn beide partijen gelijk aan elkaar. Het is dus niet zo dat één van de twee alles bepaalt of dat het altijd de ander is, die zich moet aanpassen.
Het onderzoek onder studentes maakt mij trouwens duidelijk dat vrouwen op die leeftijd vooral kijken naar oppervlakkige uiterlijkheden. Nee, die ‘mannelijke uitstraling’ doet mijzelf niets. Een man met zelfvertrouwen is echter een ander verhaal: zo’n man gaat nooit ongemerkt aan mij voorbij.
Eigenlijk zegt de zegswijze ‘soort zoekt soort’ genoeg. Mensen vinden juist aansluiting (voelen zich het meest op hun gemak) bij anderen met een gelijk (opleidings)niveau en (gezond) verstand. Dit is één van die dingen, die mede bepaalt of het ‘klikt’ of niet. Het is dus heel goed voor te stellen dat hersens of gezond verstand geen bewuste vereiste is, omdat we dit criterium onbewust automatisch al toetsen.
Verder lijkt het mij dat elk meisje of elke vrouw op zoek is naar de ideale man, ongeacht haar opleidingsniveau.

Infoteur: Juliejulie
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!