InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Liefde: voor- en nadelen van een buitenlandse liefdespartner

Liefde: voor- en nadelen van een buitenlandse liefdespartner

Liefde: voor- en nadelen van een buitenlandse liefdespartner In de huidige technologische maatschappij is het makkelijker geworden om contacten te leggen over de landsgrenzen heen, denk maar aan Skype of Facebook. Er ontstaan dan ook meer en meer liefdesrelaties tussen partners van verschillende nationaliteit. Verliefd zijn op een partner van een ander land kan heel verrijkend zijn op het vlak van cultuur en sociale gewoonten. Maar een relatie met een buitenlandse partner kan ook nadelen hebben. Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van een relatie met een buitenlandse liefdespartner?

Vriend of vriendin van een andere nationaliteit

In de wereld van de eenentwintigste eeuw zijn grenzen makkelijk te overschrijden en is de samenleving internationaler geworden. Met het vliegtuig bereik je na al enkele uren vliegen een ander continent, en met de moderne communicatiemiddelen zoals het internet kan je makkelijk communiceren met mensen aan de andere kant van de wereld. Denk bijvoorbeeld aan Skype, Twitter of Facebook. Het komt dan ook meer en meer voor dat er relaties ontstaan tussen mensen met verschillende nationaliteiten.

Liefde en romantiek

Liefde tussen twee mensen kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland, of voor je studies of je werk lange tijd in het buitenland verblijft. Je ontmoet er je man of vrouw van je dromen en het maakt je niet uit van welke nationaliteit je geliefde is. Als je echt verliefd bent en de romantiek op zijn toppunt is, is het paspoort van je geliefde niet echt een belangrijk punt. Cupido houdt geen rekening met wat er op je paspoort staat wanneer hij zijn liefdespijlen afvuurt. Zolang je mekaar begrijpt, in om het even welke taal, en op een degelijk niveau met mekaar kan communiceren, is alles mogelijk.

Relatie buitenlandse liefdespartner: voordelen

Verrijking van je cultuur

Als je samen bent met iemand van een ander land, dan krijg je te maken met een andere achtergrond en een andere cultuur. Je krijgt te maken met dingen die nieuw voor je zijn, zoals bijvoorbeeld sociale gewoonten, specialiteiten op het vlak van eten en drinken, en bijzonderheden op het vlak van natuur en cultuur. Het in je opnemen van al dat nieuwe kan een heel verfrissende ervaring zijn. Onrechtstreeks doet je liefde dus ook de deur open naar een andere cultuur.

Nieuwe taal leren

Er wordt wel eens gezegd dat het hebben van een partner die een andere taal spreekt, de beste manier is om een nieuwe taal te leren. Als je verliefd bent, is je brein positiever ingesteld en kan het makkelijker een nieuwe taal aanleren. De taal voortdurend gebruiken in het dagelijks leven is ook voordelig om ze beter te oefenen. En ook al zal je relatie ooit eindigen, je zal altijd wel wat van de vreemde taal blijven onthouden.

Relatie buitenlandse partner: nadelen

Cultuurverschil struikelblok

Het ontdekken van een nieuwe cultuur kan inspirerend zijn, maar kan ook zijn nadelen hebben. Soms krijg je te maken met eeuwenoude, diep ingebakken tradities die moeilijk te verzoenen zijn met jouw culturele achtergrond. Zeker op het vlak van samenwonen, huwelijk en familie kan dit zorgen voor struikelblokken. Ook de vereisten en gebruiken van de godsdienst mogen niet onderschat worden als het aankomt op de aanvaarding in de familie. De sociale integratie in de samenleving van je partner of van jezelf kan hierdoor bemoeilijkt worden. Dit kan een zware druk leggen op je relatie en de bestendigheid ervan in het gedrang brengen.

Communicatie

Ook al kan je mekaar goed begrijpen in de moedertaal van een van de twee partners, toch kunnen er communicatieproblemen optreden. Alleen in je moedertaal kan je immers je gevoelens echt honderd procent correct formuleren, met de juist gekozen woorden. Als je moet spreken in een andere taal, dan kan je niet altijd de juiste nuances leggen. Hierdoor kunnen uitspraken al eens verkeerd begrepen worden en misverstanden uitlokken.

Praktische en administratieve moeilijkheden

Als je samen bent en beslist je relatie verder uit te bouwen, dan kom je op een bepaald moment bij de stap om te gaan samenwonen. De vraag is in welk land je dat wilt doen. Een van de twee partners zal naar het "buitenland" moeten trekken, waar de nodige praktische zaken bij komen kijken. Als je samen bent met iemand van de Europese Unie zijn er niet zoveel problemen, maar dat kan anders verlopen als je partner vanbuiten de Europese Unie komt. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van een Schengenvisum, van het paspoort van het nieuwe land, van een werkvergunning, enz...Ook op het vlak van de zorgverzekering en eventuele werkloosheidsuitkering zullen bepaalde regels gelden die typisch zijn aan het land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Relaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partnerRelaties en huwelijk: trouwen met een buitenlandse partnerAls Cupido eens heeft toegeslagen dan maakt het voor de ene geliefde niet meer uit wat de nationaliteit is van de andere…
Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde?Relatie: waarom val ik steeds op de verkeerde?Veel korte relaties gehad? Zodra de verliefdheid verdwenen was, viel je partner wel erg tegen? Als de passie is verdwene…
Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Interessante vraag: je bent verliefd en je wilt je leven met de ander delen. Maar, wat verwacht jij eigenlijk van een re…
Geniet van romantiekGeniet van romantiekRomantiek is voor iedereen anders, toch zijn er wel een aantal facetten aan romantiek die voor iedereen hetzelfde zijn.…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…

Reageer op het artikel "Liefde: voor- en nadelen van een buitenlandse liefdespartner"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatiemoeilijkheden
Schrijf mee!