InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Je frisse zweetlucht vergroot jouw aantrekkingskracht

Je frisse zweetlucht vergroot jouw aantrekkingskracht

Je frisse zweetlucht vergroot jouw aantrekkingskracht Niets is zo fijn als flink transpireren tijdens een intensieve sportbeoefening of bij een andere gezonde lichaamsinspanning. Hoe meer je tijdens het sporten zweet hoe meer je aan een gezonde lichaamsconditie werkt. Bovendien kan een frisse zweetlucht op een schoon lijf ook heel spannend en opwindend zijn. Maar soms kent het transpireren ook negatieve kanten, want in de nacht badend in het zweet wakker worden is minder plezierig, terwijl op angstzweet of andere ongezonde oorzaken van transpireren ook niemand zit te wachten.

Iedereen doet het

Zweten doen we allemaal. Tijdens sporten, actief bezig zijn, of bij mooi weer wordt er heel wat afgezweet. Zweten is eigenlijk heel goed voor je. Want door de verdamping van het transpiratievocht verliest het lichaam het teveel aan warmte en zorgt het systeem er dus voor dat je niet oververhit raakt. Maar soms is zweten heel vervelend, bijvoorbeeld als een ander angstzweet op je voorhoofd bij je waarneemt. Of bij overvloedige transpiratie van de oksels waardoor die bekende natte plekken op de kleding ontstaan.

Wat is zweet eigenlijk

Zweet is het koelwater van ons lichaam maar dient ook om je handpalmen meer grip te geven als je iets heel moeilijks of heel goed moet doen. Daarnaast is zweet een non-verbale communicator die, via geur, aan anderen laat weten in welke emotionele toestand we ons bevinden, niet alleen bij angst maar ook gedurende seksuele opwinding, etc.
  • In combinatie met talgvetten en bacteriën die op je okselhuid aanwezig zijn, kunnen zweetklieren zorgen voor de bekende zweetlucht.
  • Je hebt grote en kleine zweetklieren. Grote zweetklieren worden gestimuleerd door psychische invloeden ( stress, haast, verliefdheid) en komen overal voor op het lichaam. Op een aantal plaatsen op het hoofd reageren deze, onder andere, op scherp gekruid eten.
  • Ieder mens heeft zon twee tot vijf miljoen zweetklieren, die samen gemiddeld 1,5 liter zweet per dag aanmaken. Bij zware inspanning kun je wel 10 liter per dag zweten. Onder je oksels transpireer je dan het meest.
  • De chemische samenstelling van zweet kan vlekken en zelfs blijvende vlekken geven, Met onze talgvetten is het zweet zelfs in staat textielvezels te verteren. Om die verschijnselen te voorkomen gebruiken we deodoranten (antitranspirants).

Drie manieren van zweten

  • Zweten om op temperatuur te blijven, waarbij je lichaam zweet uitscheidt om af te koelen tijdens het sporten, op warme dagen of bij koorts (hele lichaam en ook vooral je oksels).
  • Emotioneel gestuurd zweten doe je in spannende situaties zoals een date, op moeilijke momenten of als je je erg moet inspannen, of wanneer je angstig bent of agressief (vooral oksels, handpalmen, maar ook gezicht).
  • Zweten als reactie op proeven van scherp gekruid eten ( neus, bovenlip, voorhoofd, onder je haar).

Je eigen specifieke lichaamsgeur

Iedereen heeft een eigen unieke lichaamsgeur, die het best naar voren komt als je schoon en fris gewassen bent en uiteraard alle zeepresten goed zijn weggespoeld. Die specifieke lichaamsgeur is een mengsel van jouw talgvet en zweet. Hoe je lichaamsgeur is speelt ook een rol bij verliefd worden. Of je iemands persoonlijke lucht lekker vindt of niet, bepaalt of je iemand wel of niet aantrekkelijk vindt. Ook vriendschap wordt onbewust mede bepaald door lichaamsgeur.

In je lichaamsgeur komt ook je DNA-samenstelling tot uiting. En vrouwen vinden vooral de lichaamsgeur van een man lekker als zijn DNA veel afwijkt van hun eigen DNA. Want dan is het afweersysteem van de beide partners verschillend en complementair, waardoor straks hun kinderen beter bestand zijn tegen infectieziekten.

Lichamelijke aantrekkingskracht

Vers zweet op een schoon lijf stinkt niet. Het zijn de bacteriën die pas na enige tijd voor de typische vieze transpiratiegeur zorgen. Omdat die het bij de hogere temperaturen zo naar hun zin hebben. Daarentegen kan het (frisse) zweet op schone oksels, bij de man van haar keuze, voor menige vrouw onweerstaanbaar zijn. Dus weg met die deodorant op zulke belangrijke momenten, want die cosmetische geur werkt dan juist belemmerend in het liefdesspel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Iedereen transpireertIedereen transpireert, de een wat meer en de ander wat minder. De meeste van ons gebruiken ook iets om de transpiratie e…
Naar dermatoloog bij hevig transpireren en vieze zweetluchtNaar dermatoloog bij hevig transpireren en vieze zweetluchtIn principe zweet ieder mens en soms is dat nog lekker ook. Maar bij sommige personen loopt de zweetproductie de spuigat…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Emelec, Flickr (CC BY-2.0)
  • Hardloop scheurkalender 2012
  • NH-Dagblad 6-5-2016

Reageer op het artikel "Je frisse zweetlucht vergroot jouw aantrekkingskracht"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Succes bij vrouwen
Schrijf mee!