InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De pijlers van de liefde

De pijlers van de liefde

Iedereen heeft er behoefte aan. Niemand kan zonder. Je geeft ze maar je krijgt ze ook graag. Liefde maakt deel uit van het menszijn. Wat zijn de pijlers waarop ze steunt?

Wat is liefde?

Liefde is een complexe emotie. Ze wordt gekenmerkt door graag zien, een diepe genegenheid, binnenin een warm gevoel voor een persoon, een dier, een zaak of een voorwerp. Liefde kan je van streek brengen, je verwarren, je evenwicht verstoren. Liefde schept een sterke band, haalt aan, verbindt. Ze kan verblinden en je je dingen doen verbeelden die er niet zijn. Liefde maakt een ander mens van je, versterkt je, maar maakt je ook kwetsbaar. Liefde overvalt je, houdt je in haar greep. Liefde is mooi. Liefde is verslavend.

Soorten liefde

Er is de liefde voor je partner, soms een verschroeiende, passionele liefde, een band tussen man en vrouw. Er is de liefde voor je familie, je kinderen, je eigen bloed. Er is ook de liefde voor je vrienden. Drie soorten liefde, drie verschillende soorten elk op hun manier even sterk. Maar er is ook de liefde voor een dier of de natuur of je werk. De liefde voor muziek, letteren of kunst. Ze hebben stuk voor stuk een sterke emotie gemeen, een emotie die je leven positief beïnvloedt en in een stroomversnelling brengt.

Wat zijn de pijlers van de liefde?

In 1992 publiceerde Gary Chapman zijn boek De vijf talen van de liefde (1) waarin hij uitlegde hoe je je liefde tegenover een persoon tot uitdrukking kan brengen. Ik zou ze eerder de pijlers van de liefde willen noemen. Ik omschrijf ze even:
  • Gebruik bemoedigende woorden: geef eens een complimentje (wat zie je er leuk uit in die jurk!), zeg eens iets aardigs (wat heb je een goed humeur vandaag), een kleine aanmoediging (je bent op de goede weg) doet wonderen. Uiteraard forceer je niet, maar borrelt het spontaan in je op. De genegenheid die je koestert uit zich door het woord. Je moedigt aan, je doet plezier, je schenkt zelfvertrouwen.
  • Maak tijd vrij voor de ander: tijd met elkaar doorbrengen en vele dingen samen doen zijn een goed cement voor de relatie. Aan de ander tonen dat je er voor hem bent en dat zijn gezelschap een surplus aan je leven geeft. Er op gezette tijden alleen voor hem zijn en jezelf opzij zetten.
  • Geef geregeld een cadeau: cadeaus krijgen is fijn, maar cadeaus geven is een bijzonder teken van liefde. Wie graag een geschenk geeft, bewijst hiermee zijn genegenheid voor die persoon. Het hoeven geen dure geschenken te zijn noch hoeven ze elke dag gegeven te worden: ze komen vooral uit het hart.
  • Doe dingen voor de ander: iemand uitnodigen voor een etentje of een uitje, een karweitje opknappen, voor hem klaar staan als hij met een probleem zit, maakt de band alleen maar sterker. Niets moet, alles mag. Spontaneïteit en onbaatzuchtigheid maken deel van je uit. Je doet plezier en je doet het mét plezier.
  • Schuw geen lichamelijk contact: raak de ander aan: een knuffel, een aaitje, een schouderklop, een zoen. Kies het juiste moment uit en laat verplichting vooral je gids niet zijn. Je relatie kan er alleen maar bij winnen.

Wijds palet

Ofschoon deze pijlers der liefde op het eerste gezicht vooral hun toepassing vinden in liefdesrelaties kunnen ze evenzeer aangewend worden in relaties met kinderen, familie en vrienden. Pas ze dagelijks toe in de relaties die u hebt en de betrokkenen zullen zich ervan bewust zijn dat u hen graag ziet. Liefde geven is liefde krijgen. Liefde schenken is liefde denken.
Gerelateerde artikelen
Gary Chapman: 'De 5 talen van de liefde'Gary Chapman: 'De 5 talen van de liefde'Volgens schrijver Gary Chapman bestaan er vijf 'talen' waarop mensen in een relatie hun liefde voor de ander uiten. Elk…
Leuke en romantische verjaardagswensen voor geliefdenLeuke en romantische verjaardagswensen voor geliefdenEen verjaardag is altijd een rede voor een feestje. De verjaardag van een geliefde is natuurlijk extra speciaal. Je geli…
Kerstspel - gezelligheid voor het hele gezinKerstspel - gezelligheid voor het hele gezinWie er aan cadeautjes doet met Kerst kan ook eens een andere weg inslaan dan alleen het uitpakken na het Kerstontbijt of…
Valentijnsdag in AmerikaValentijnsdag in AmerikaLees hier alles over Valentijnsdag in Amerika. Valentijnsdag wordt ook in Amerika geviert en het heeft hier een vrij kor…
Sinterklaas spelSinterklaas spelEen leuk en gezellig spel om met de hele familie te spelen op sinterklaasavond. Het kan natuurlijk ook als kerstspell ge…
Bronnen en referenties
  • (1) Gary Chapman, De vijf talen van de liefde, 180 blz., Uitgeverij Medema, 1996

Reageer op het artikel "De pijlers van de liefde"

Reactie

Johan, 03-12-2011 13:01 #1
Beste Vosje, er zijn - tot dusverre dus - nog/nog steeds geen reacties binnengekomen. Vreemd eigenlijk, nietwaar? Liefde is - zo zóu gedacht kunnen worden - toch 'iets' wat 'n ieder's belangstelling zou moeten krijgen. Zonder liefde… immers. De reden dat er geen reacties zijn binnengekomen (of niet zijn gepubliceerd?) zou óók gelegen kunnen zijn in 't feit dat je publicatie - laat ik zeggen - nogal naïef klinkt. Iemand/'n mens gaan aanmoedigen om meer genegenheid te gaan tonen + de mededeling dat 't (wel) vanuit 't hart moet komen zijn (strict genomen) nogal controversieel. Wil je 'ns iets góeds lezen over DE LIEFDE dan kan ik ene E. Fromm aanbevelen. Succes, Vosje. Reactie infoteur, 24-12-2011
Hallo Johan,
Bedankt voor je bekommernis, maar misschien moet je eens een beetje beter lezen en niet alles gelijkschakelen met de persoon die iets schrijft. Dit is een artikeltje over een publicatie van een zekere Gary Chapman, die ik voordien niet kende maar me door iemand werd aangeraden. Ik had helemaal de bedoeling niet om zijn pijlers als waar of realistisch te bestempelen. Ik breng gewoon verslag uit wat deze auteur heeft gepubliceerd. Of daar nu reacties op komen of niet is niet zo belangrijk en daarom doe ik dat ook niet.
Het gaat mij om het plezier van het schrijven, dat is alles.
Succes voor jou ook met Fromm en co.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 27-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!