Lanterfanten - Een veredelde vorm van onthaasten

Lanterfanten is een vorm van onthaasten die je jezelf aan kunt leren. Lanterfanten is geen oeverloos gezwalk maar juist genieten van het verstrijken van de tijd, een doelbewuste time-out. Deze vorm van onthaasten heb je zo onder de knie en is een waardevolle investering in jezelf.

Zomaar even niets doen is geen tijdverspilling

Altijd haast hebben en tijd tekort komen is aan de orde van de dag. Een race tegen de klok is voor bijna iedereen in onze haastige maatschappij een normaal verschijnsel geworden. Even niets doen... dat kan echt niet, want we hebben zoveel te doen op een dag. Elke dag een volle agenda en aan het eind van de dag doodop zijn en dan nog het gevoel hebben dat je zoveel meer had moeten doen. Na een drukke week van werken, afspraken en verplichtingen moet er vaak in het weekend ook nog aan bepaalde verplichtingen voldaan worden: de boodschappen, leuke dingen met de kinderen doen, familie bezoeken, de tuin, klussen in huis... dus ook in je vrije tijd: Haast!

Door er alleen al aan te denken om even niets te doen, worden sommige mensen al nerveus. Dat kan toch zomaar niet! Toch kan het zonder al te veel moeite heel makkelijk. Door alleen al bewuster bepaalde dagelijkse handelingen uit te voeren ben je eigenlijk al bezig met lanterfanten.

Voorbeeld: uitgebreid in bad gaan, laat eerst je bad vollopen en ga niet in de tussentijd lopen rennen en spullen klaarzetten. Nee kijk bewust naar de straal water die uit de kraan loopt en wacht tot het bad vol is. Je zult merken dat je vanzelf gaat mijmeren en je gedachte een andere kant opstuurt. Of je staart in de vlammen van de open haard, je aait bewust je huisdier, je schilt een appel en eet stukje voor stukje op of je gaat lekker achterover zitten en luistert naar muziek. Het zijn allemaal mogelijkheden om te onthaasten, zolang je ze maar bewust doet.

Doorbreek je vaste patroon en trek aan de handrem

Nu lijkt dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe plan je bewust even niets doen in in je overvolle schema?
Eigenlijk heel makkelijk. Door alleen al over lanterfanten na te denken is alvast een begin en heb je de eerste stap gezet.

Een makkelijke manier om met lanterfanten te beginnen is: wandelen. Wandelen is gezond en geeft je energie. Plus dat bewegen in de buitenlucht goed voor je is. Hoe vaker je wandelt, hoe beter je leert luisteren naar je geest. Dus gebruik je lunchtijd op een werkdag door naar buiten te gaan voor een wandeling of ga op een bankje zitten en kijk bewust om je heen. Want kijken naar de natuur is ook een goede manier van lanterfanten. Zolang je dit maar bewust en met al je zintuigen doet. Je zult zien dat je vanzelf ontspant en vaak nog nieuwe ideeën krijgt ook.

Ook mediteren is een topper onder het lanterfanten. Even rustig zitten, de ogen dicht en niet nadenken, concentreren op je ademhaling. Wie dit elke dag tien minuten doet, wordt een gezonder, productiever en relaxter mens. Het kost, behalve een beetje tijd, helemaal niets, maar het doet wonderen!

Het gunstige effect van lanterfanten

Heel de dag door razen en handelen als een robot , als je niet uitkijkt ben je straks opgebrand. Door bewust aandacht te geven aan jezelf en tegen de klok in te gaan, krijg je weer grip op je leven en een betere balans. Het lanterfanten helpt je om een stap terug te doen en zie je alles wat meer van een afstand, zoals bijvoorbeeld je gezin, je werk en de mensen om je heen. Je realiseert je dan beter hoe je het vindt gaan en wat er beter kan gaan.

De meeste mensen zullen het lanterfanten of even stil zitten associëren met nietsnutten of luiheid. Maar er is onderzocht dat mensen die het toepassen zich daarna meer ontspannen voelen en alerter en productiever zijn. Een lanterfantje van een kwartier heeft veel meer effect dan ´s morgens langer in bed blijven liggen.

Hoe te beginnen met lanterfanten

  • Maak een dagindeling voor jezelf en plan een lanterfantje. Dit lijkt moeilijk, maar ben je er eenmaal mee begonnen, dan kun je niet meer zonder.
  • Eis niet teveel van jezelf op één dag, probeer tevreden te zijn met goed genoeg.
  • Creëer meer tijd tussendoor, wacht bijvoorbeeld met het beantwoorden van e-mails. Plan één of twee tijdstippen per dag om je inbox te openen en je e-mails te lezen en eventueel te beantwoorden. Daarna afsluiten en er niet meer aan denken. Je zult zien hoeveel rust dit geeft.
  • Denk na bij alle dingen die je doet en doe één ding tegelijk.
  • Probeer tussendoor je gedachten los te laten en concentreer je op je lichaam.
  • Glimlach een paar keer per dag, het ontspant de spieren en geeft je energie.

Je zult na een tijdje oefenen met momentjes voor jezelf, merken dat je bewuster geniet van alles. In het begin zul je het gevoel hebben dat je "stiekem" iets raars aan het doen bent, maar als je het eenmaal eigen gemaakt hebt, kun je niet meer zonder. Je voelt het als een bevrijding. De belangrijkste dingen doe je goed en de rest kan morgen of overmorgen en bij nader inzien hoeft een aantal dingen soms helemaal niet meer. Je voelt je niet meer schuldig als er een aantal taken blijven liggen. Alles hoeft niet zo nuttig en doelgericht te zijn, je zult zien dat je hiermee kunt omgaan.

Dus zeg tegen jezelf:

Morgen heb ik geen tijd, want dan ga ik lanterfanten!!!
© 2011 - 2020 Liesmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfantenSociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfanten'Sociale facilitatie' (social facilitation) en 'sociaal lanterfanten' (social loafing) zijn allebei theorieën die peilen…
Werkende moeders in de overgangWerkende moeders in de overgangHoe zwaar is het om in de overgang en een werkende moeder te zijn? Hoe zwaar drukt de belasting van alle verplichtingen…
Het adamskostuumVreemd toch we het zo raar vinden om in ons blootje te lopen. We weten allemaal van elkaar hoe we eruit zien en toch Z…
Zondag rituelenZondag rituelenVeel mensen hebben zondag rituelen, een aantal vaste waardes die veel mensen als belangrijk ervaren en vaak gaat het bij…

Waarom dankbaar zijn dat je in deze ellendige wereld leeft?mijn kijk opWaarom dankbaar zijn dat je in deze ellendige wereld leeft?Ons wordt geleerd blij in het leven te staan en, als je gelovig bent opgevoed, dankbaar voor het leven dat God ons heeft…
De coöperatie: sterk, zelfstandig en simpel ondernemenDe coöperatie: sterk, zelfstandig en simpel ondernemenKlein, sterk, zelfstandig en simpel. De coöperatie is een samenwerkingsvorm in opkomst. Niet alleen onder zzp'ers die ri…

Reageer op het artikel "Lanterfanten - Een veredelde vorm van onthaasten"

Infoteur: Liesmar
Gepubliceerd: April 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!