De kracht van visualisatie
Voor de een werkt visualisatie als vanzelf en voor de ander is het een hele opdracht. Toch is dat vreemd, want de mens is visueel ingesteld en dat wil toch eigenlijk zeggen dat we sterk op beelden reageren, bovendien als kind visualiseer je er – zonder enige bandbreedte - op los. Echter, als we als volwassenen beelden zelf moeten ‘bedenken’, dan wordt het voor menig man of vrouw een stuk lastiger. Dit kan wel getraind worden, maar dan moet je er regelmatig mee aan de slag zijn en het voordeel er van inzien.
Wat is visualisatie exact?
Het woordenboek zegt er het volgende over:
” iets beeldend voorstellen” of
“iets in beeld omzetten” of
”voorstellen”. Kortom… als je visualiseert vertaal je de gedachten, hetgeen je leest of hoort naar een beeld.
Ruimtelijk inzicht
Visualisatie heeft nog een ander voordeel dan iets goed voor de geest halen, namelijk het gegeven dat als je iets goed voor de geest kunnen halen, je ruimtelijk inzicht beter is. Dit helpt weer bij het kunnen oriënteren en positioneren in de leefomgeving. We kennen het allemaal van opnieuw naar een bestemming rijden. De een rijdt er de tweede keer zo naar toe en de ander moet vertrouwen op de navigatie. Er komen in de betreffende omgeving bijvoorbeeld geen beelden binnen van iets herkenbaars of het plaatje van de rit doemt niet op.
Verder heeft het te maken met je voor kunnen stellen wat er in een bepaalde ruimte past of niet, handig als je bijvoorbeeld een leegstaande woning gaat bekijken. De een kan er zo de meubelen in plaatsen met de beelden wat er past en wat niet en de ander moet met de meetlat rond gaan lopen, om te bekijken wat haalbaar is en wat niet.
Lezen
Als je een boek leest is het ook wel handig als je goed kunt visualiseren, het zal je boek een stuk meer verlevendigen én ‘echt’ maken. Toch speelt menig schrijver er op in dat we helemaal niet zo goed kunnen visualiseren en beschrijft iedere locatie dusdanig dat er weinig aan de verbeelding overgelaten hoeft te worden… of we maken er een speelfilm van, maar dan komen er weer ander kwaliteiten om de hoek.
Marketing
Marketeers spelen in op het gegeven dat we het van herhaalde blikken moeten hebben en we weten dat we gemiddeld iets 7x gezien moeten hebben, om het te herkennen. Als je dan een product of dienst iets meer cachet geeft dan de werkelijkheid is, blijft dat beeld hangen en heb je dus een iets mooier beeld dan de werkelijkheid. Het kan je aanzetten tot kopen, maar het blijft minimaal hangen en diep je op uit je gedachten als je het echt nodig hebt. Een bekend voorbeeld zijn de chips zakken, waar verse ingrediënten in mooie heldere kleuren op te zien zijn, maar welke er uiteindelijk helemaal niet inzitten of in ieder geval niet in verse vorm.
Bron: Unsplash, Pixabay Zelf bewust beïnvloeden
The Secret ... of toch geen geheim?
Toch is de vorm die je gebruikt om de eigen geest ‘te leiden’ de sterkste. We kennen allemaal het succes van ‘The Secreet’ nog wel. Hetgeen er uitgelegd wordt is helemaal gebaseerd op de kracht van visualisatie. Nu wordt het in dit boek wellicht allemaal net iets aangedikt, de basis klopt wel. Waar je je aandacht op richt, heeft een groeiende werking … positief én negatief. De mens heeft de neiging om te focussen op datgene wat ze niet willen, maar focus op datgene wat je wilt bereiken en het sterkt je. Neem het mee in je eigen persoonlijk ontwikkelplan, je doelen etc.
Mediteren
Mediteren is veel omvattend, maar een vorm van mediteren is om zaken een plaats te geven, zaken die je bijvoorbeeld al een tijdje meeneemt en nog niet verwerkt zijn. De meditatie waar je de rugzak leeg haalt, bekijkt wat er in zit en het dan op het water weg laat drijven, is een visualisatie die voor veel mensen werkt. Het je kunnen inbeelden van de situaties zoals je die voor jezelf wilt schetsen (waarin je die rugzak leegt) helpt in het proces. Hoe beter je kunt visualiseren, hoe ‘echter’ het beeld wordt.
Visualisatie kan je ook steunen in het proces om daar te komen, waar je naar toe wilt. Je doelen als het ware visueel maken en dit regelmatig in herinnering roepen. Niet gezegd dat je op je lauweren kunt rusten en het allemaal vanzelf gaat, maar het stimuleert het proces wel.
Hoe kan je het visualisatieproces verbeteren?
Enkele aandachtspunten die, als je ze regelmaat oefent, kunnen helpen in het leren visualiseren (in basis heeft iedereen het). Ga maar eens terug naar je kindertijd, want kinderen zijn nog niet ingekaderd en kunnen de fantasie volledig gebruiken. Focus!
- Haal je herkenbare figuren voor de geest. Een prinses, een ballerina, een ridder of een brandweerman.
- Doe hetzelfde met situaties. Bedenk je in een cabrio langs een kustlijn, op een fiets tussen de Franse wijnranken of ben je een berg aan het beklimmen.
- Bedenk daarna hoe je je kunt voelen en hoe dat eruit ziet. Je zit in gesprek en valt zowat om van het lachen, ervaar hoe die buiklach voelt en hoe dat plaatje eruit ziet. Maar je kunt ook rustig op een favoriete plek lopen of zitten (en visualiseer deze) met je favoriete muziek op je hoofdtelefoon. Wat doet dit met je?
- Visualiseer met wie je bijvoorbeeld in gesprek bent of met wie je hand in hand loopt langs het strand. Voel vervolgens wat dat met je doet, combineer de beelden en het gevoel.
- Visualiseer favoriete locaties en zet jezelf erin. Lekker in het Zuid Europese zonnetje? In een jeep tussen de olifanten en giraffen van Afrika of op een bootje op de Amazone.
Tot slot
Eigenlijk kan visualisatie je bij verschillende zaken helpen en daar hoef je niets voor te geloven, slechts doen… uitproberen en een tijdje volhouden. Je verliest er niets door en je loopt slechts het ‘risico’ dat je verbeeldingskracht vergroot wordt.