Journalistiek, Media en Globalisering

Journalistiek, Media en Globalisering Door de globalisering zijn mensen over de hele wereld steeds makkelijker te bereiken geworden. Er wordt ook wel eens gesproken over 'the global village'. Ook voor de journalistiek/media heeft globalisering voor veranderingen gezorgd. Mediabedrijven zijn steeds groter en worden ook wel mediaconglomeraten genoemd. Daarnaast wordt door de globalisering de nieuwsvoorziening in minder welvarende landen nu vaker beïnvloed door de meer welgestelde landen of 'centrumlanden'.

Wat is globaal aan journalistiek?

Door globalisering zijn de grenzen tussen landen steeds meer weggevaagd. Het bereiken van mensen ver van je vandaan is meer en meer vanzelfsprekend geworden. Wil je contact met iemand uit China, zal je dat lukken in een paar minuten. Globalisering heeft een grote impact gehad op het leven van vele wereldburgers, maar wat voor impact had het op de journalistiek en media? Door de globalisering zijn er op drie vlakken dingen veranderd in de journalistiek. De inhoud van de berichtgeving is namelijk 'geglobaliseerd'. Ook de productie gebeurt anders door de globalisering. Als laatste is het publiek veranderd.

'Global news arena'

Heb je informatie nodig over bepaalde gebeurtenissen of onderwerpen, hoef je je niet meer te limiteren tot media uit eigen land. Door de komst van het internet kun je zo de media bereiken van landen over de hele wereld. Onderwerpen zul je niet alleen belicht kunnen zien worden uit het perspectief van Nederlanders, maar uit een vele malen breder perspectief. Er wordt ook wel gesproken van de global news arena.

Consolidatie van media

Kenmerkend aan de globalisering is dat mediabedrijven steeds groter worden. Steeds meer verschillende soorten van media worden aangekocht om een bedrijf daarmee steeds groter te maken. Er wordt hierbij wel gesproken van mediaconglomeraten. Dit zorgt er ook voor dat de markt slechts door een aantal giganten wordt ingenomen. Deze mediaconglomeraten hebben vaak al satellieten en bezitten belangrijke technieken waarmee ze makkelijker andere mediabedrijven over kunnen nemen.
Er wordt veel kritiek geleverd op de consolidatie van mediabedrijven. Veel onderzoekers vrezen voor de journalistieke waarde van de media wanneer veel verschillende soorten mediabedrijven allemaal behoren tot slechts één mediaconglomeraat. Het nieuws zou niet divers genoeg zijn, er zou niet genoeg uitdaging zijn voor de verschillende takken van media en hierdoor zal het nieuws slechter worden. Zo betoogt ook Robert McChesney in zijn documentaire genaamd 'Rich Media, Poor Democracy': bekijk hem hier.

Centrum-periferiemodel

Het centrum-periferiemodel betekent dat er centrale landen en perifere landen zijn in de mediavoorziening. Landen die behoren tot het centrum hebben hun eigen nieuwsvoorziening en maken veel populaire programma's (programmaformats) die zij ook doorverkopen aan andere landen. Ze zorgen voor de nieuwsvoorziening in periferie-landen. In deze landen kunnen de burgers zelf niet zorgen voor de nieuwsvoorziening. Ze nemen daarom het internationale nieuws over vanuit centrumlanden, net zoals bepaalde programma's.
Het is niet zo dat elk land is toe te kennen aan één van de begrippen. Zo is bijvoorbeeld Nederland geen centraal land maar ook geen perifeer land. Dit komt omdat Nederland bijvoorbeeld veel programma's overneemt vanuit andere landen (als Amerika). Hiermee zijn ze dus perifeer in de mediavoorziening. Nederland is een centraal land omdat het eigen nieuwsvoorziening heeft en zelf ook programma's maakt die doorverkocht worden aan andere landen (dus bij deze is het een centraal land die programma's verkoopt aan een perifeer land). Een voorbeeld is het programma The Voice, dat doorverkocht is aan al tientallen landen.

The Voice in AmerikaThe Voice in Amerika
© 2012 - 2020 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De medialogica en de krantenlezer en tv-kijkerDe medialogica en de krantenlezer en tv-kijkerIs de manier waarop de media de zaken aanpakken en er over informeren correct? Wat op de televisie verschijnt of wat in…
Globalisering van de cultuurCulturen veranderen door de tijd en beïnvloeden elkaar. We kennen de Amerikanisering, maar ook de Europeanisering. Wat i…
AgendasettingtheorieAgendasettingtheorieDe agendasettingtheorie houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van onderwerpen waarover ze berichten. De…
De toekomst van de journalistiek: Verdwijnt de journalist?mijn kijk opDe toekomst van de journalistiek: Verdwijnt de journalist?Krimpende redacties en reorganisaties, maar tegelijkertijd meer opleidingen tot journalist. Studenten journalistiek merk…

De gemiddelde lichaamslengte per landDe gemiddelde lichaamslengte per landHoe lang zijn mensen in verschillende landen? In welk land bevinden zich gemiddeld de langste en korste mensen zich? De…
Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?Vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden neemt toe aan populariteit. Van middelbare schoolverlaters tot professionals ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Journalistiek, Media en Globalisering"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Shiny
Laatste update: Januari 2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!