InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Bill Clinton en Monica Lewinsky: de affaire

Bill Clinton en Monica Lewinsky: de affaire

Het duurde wel een jaar voordat de waarheid boven tafel kwam van Bill Clinton en Monica Lewinsky, de stagiaire waarmee hij volgens hem geen betrekkingen had onderhouden. Maar Clinton had wel degelijk een affaire met haar. Een jurkje van Monica Lewinsky met vlekken daarop van de president himself wees daar op. Over Bill Clinton en Monica Lewinsky. Meineed werd de president bijna fataal.

12 februari 1999: de ontknoping van het verhaal Clinton en Lewinsky

Het wordt wel Monicagate genoemd: de periode waarin er steeds meer feiten naar boven kwamen over de affaire tussen Bill Clinton en zijn stagiare Monica Lewinsky. Op 12 februari 1999 eindige dat alles en het betekende bijna het einde van Clintons carrière.

Aanklacht tegen Clinton om de president uit zijn ambt te zetten

Dertien Republikeinse managers waren veel eerder al gestart om een aanklacht te formuleren met als doel de president uit zijn ambt te ontheffen. Dit heet een impeachmentprocedure in de VS.

Drie keer een impeachment voor een president in de VS

In de geschiedenis van de VS is tot 2012 drie keer een impeachmentprocedure gestart tegen een president. De andere twee waren tegen:
  1. Andrew Johnson. Hij won in 1867. Johnson was de aangewezen opvolger van Abraham Lincoln. Die was vermoord.
  2. Richard Nixon. In 1974 was de Watergate procedure gevoerd. Nixon stapte echter zelf op en wachtte niet af tot hij uit zijn ambt werd ontheven.

Meineed en obstructie van de rechtsgang

De hele wereld was in de ban van de buitenechtelijke relatie die Clinton met een veel jongere stagiaire onderhield. Dat was echter niet waarom de impeachment was opgestart. Het ging erom dat Clinton al meerdere keren de waarheid niet had verteld en keer op keer had volgehouden dat hij geen betrekkingen had gehad met Miss Lewinsky. Toen duidelijk werd dat hij niet de waarheid sprak, ondermeer door een jurkje dat Monica aan had gehad en waarop zaadvlekken van de president werden gevonden bleek dus dat hij flink had gelogen. Omdat hij dat onder ede had gedaan, was er sprake van meineed en obstructie van de rechtsgang.

Hoe de affaire van Clinton en Lewinsky startte

Overigens ontstond die relatie al veel eerder. Lewinsky kwam in juli 1995 naar het Witte Huis om daar zonder daarvoor betaald te worden stage te lopen bij de stafchef van Clinton. Ze was toen 22 jaar. Op 15 juli waren er weinig mensen op kantoor, maar Lewinsky kwam wel omdat er een verjaardagsfeest aan de gang was. Ook de president was daarbij en daar zou de affaire dan ook zijn ontstaan. Clinton en Lewinsky startten een geheime relatie, want de president was immers ook nog eens getrouwd met Hillary.

Paula Jones verwijt Bill Clinton dat hij haar heeft aangerand

In diezelfde tijd had Clinton nog wat andere zaken die hem het hoofd braken. Hij was betrokken bij de Whitewater-onroerend goed rechtszaak. Ook verweet Paula Jones hem dat hij haar had aangerand. Privé ging het Clinton dus niet helemaal voor de wind.

Kenneth Star doet er alles aan om Clinton te ontmaskeren

Kenneth Star was degene die Clinton wilde laten bloeden voor niet alleen de Whitewaterzaak, maar ook voor de Paula Jones affaire en voor de leugens rond Monica Lewinsky. Star deed intensief onderzoek en zorgde uiteindelijk voor een juridisch doolhof. De president kwam uiteindelijk niet meer uit al die zaken en raakte verstrikt in zijn eigen leugens.

Lewinsky wordt overgeplaatst

Monica Lewinsky werd overigens in april 1996 overgeplaatst naar het Pentagon. Daar kwam ze Linda Tripp tegen. Ook zij was weggestuurd uit het Witte Huis. Lewinsky ging met Trip praten over haar affaire met Clinton en Tripp nam die gesprekken op een gegeven moment op. Met die tapes ging ze naar Kenneth Star en dat betekende een grote bedreiging voor Clinton. Die bedreiging werd alleen nog maar groter toen advocaten van Paula Jones allerlei anonieme tips kregen over die geheime relatie. Daarop werd Lewinsky gedagvaard en moest ze getuigen. Ze moest een gezworen verklaren tekenen, waarin ze ontkende dat ze een relatie had met de president. Dat deed ze en dat betekende dat ze meineed pleegde. Clinton moest hetzelfde doen: op 17 januari 1998 getuigde hij in de Joneszaak en kreeg hij vragen over Lewinsky. Hij verklaarde dat hij geen relatie met haar had en pleegde dus ook meineed.

I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinsky

Een paar dagen later verklaarde Clinton voor de tv de volgende zinnen die de geschiedenis ingingen.
  • There is no improper relationship
  • I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinsky

De leugen van Clinton

Dat dit een impertinente leugen was, bleek niet veel later. Clinton werkte zich steeds meer in de nesten met zijn leugens. Starr vond allerlei aanwijzingen dat er absoluut wel een relatie tussen de beide was en het blauwe jurkje van Lewinsky met daarop spermavlekken van de president was daar het ultieme bewijs van.

Clinton geeft toe dat er wel een relatie was met Lewinsky

Toen bleek dat Clinton meineed had gepleegd, kon hij op 17 augustus 1998 niet anders doen dan toegeven dat hij wel degelijk een relatie had met Lewinsky. Hij deed dat in een verhoor door een grand jury. Nog diezelfde avond gaf hij op de tv ook aan het grote publiek toe dat hij wel degelijk een relatie met Lewinsky had.

Het rapport van Starr

Ergens in september kwam Starr met een rapport van 453 bladzijden aan zetten en hij had ook nog eens 36 dozen met bewijsmateriaal tegen de president. In de maanden er na werd de impeachmentprocedure ingezet. Clinton kwam er overigens met een officiële reprimande van af. De afgevaardigden deden er 14 uur over om tot een oordeel te komen. Daarna moest de Senaat nog stemmen over de beschuldigingen in 1999. Minimaal 2/3 van de stemmen moest voor zijn om hem uit zijn ambt te zetten. De Senaat redde Clinton echter, want geen van de beschuldigingen kreeg meer dan 55 stemmen, terwijl er 67 nodig waren om de president naar huis te sturen.

Na de affaire Lewinsky

Na de affaire Lewinsky werd het op politiek niets meer met Clinton of zijn partij. George W. Bush won de volgende verkiezingen. Lewinsky zelf ging na haar affaire met Clinton tassen verkopen. Later is ze in Engeland psychologie gaan studeren en ze is nu in de VS psychologe.

FNV Monica Lewinsky prijs

Opvallend genoeg heeft de FNV voor stagiare een Monica Lewinsky prijs in het leven geroepen. Omdat zij de meest opvallende stagiare ooit is geweest.
Gerelateerde artikelen
Bill Clinton, een typische manBill Clinton, een typische manOf je meer voor de democraten bent of meer voor de republikeinen maakt niet uit, Clinton is sowieso een van de president…
Monica Lewinsky: voor altijd de minnares van Bill Clinton?Monica Lewinsky: voor altijd de minnares van Bill Clinton?In januari 1998 horen we voor het eerst van de naam Monica Lewinsky. De kranten staan er vol mee en op het nieuws wordt…
Het Bill-Clinton dieetHet Bill-Clinton dieetHoe komt het dat een slankere Bill Clinton (geboren in 1946) zich tegenwoordig beter voelt dan ooit? Wat motiveerde deze…
De Verenigde Staten, 1992 - 2000 Bill ClintonDe Verenigde Staten, 1992 - 2000 Bill ClintonOmdat de populariteit van Bush in 1991 nog groot leek, besloten de politieke zwaargewichten van de Democratische partij…
Sterren en hun diëtenWaarom heeft Jessica Alba zo'n jaloermakend strakke buik? En hoe heeft Renée Zellweger al die kilo's die ze aan moest ko…
Bronnen en referenties
  • FNV
  • Leeuwarder Courant
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bill Clinton en Monica Lewinsky: de affaire"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 13-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!