InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Molmensen in steden

Molmensen in steden

Mole-people (molmensen) zijn mensen die bewust kiezen voor een leven onder de grond. Zij leven in grote steden zoals Manhattan, Las Vegas, New York ... en ze zijn wild, onvoorspelbaar en mensenschuw. Ze hebben hun eigen regels. Maar wat zijn de gevolgen van een ondergrondse levensstijl en is iedereen daar tevreden mee?

Overleven

De meesten van hen zijn crimineel, drugsverslaafd of alleen maar dakloos. Zij geloven dat ze veilig zijn in de ondergrondse tunnels, compleet geisoleerd van de buitenwereld. Ze vluchten in eerste instantie van het geweld van de bovenwereld en zijn sociale diensten. Ze zien de bovenwereld als gevaarlijk en onvoorspelbaar. Maar hun levensomstandigheden zijn schrijnend. Het overaanbod aan vuil heeft een rattenplaag als gevolg. Desondanks kiezen meer mensen voor het leven onder de grond. Velen hebben al hun bezittingen meegesleept in de schaduwen om er een nieuwe thuis te creëren.
Er zijn echter gevolgen aan het ondergronds leven. Hoe langer ze ondergronds leven, hoe moeilijker het voor hen wordt om terug aan de bovenwereld gewoon te worden. Iedereen in de ondergrond heeft zich gesetteld en zijn gewoon geworden aan de omstandigheden. Die zijn buitengewoon slecht en doen de gezondheid niet ten goede. De permanente afwezigheid van de zon zorgt ervoor dat de mensen hun pigment verliezen en hun ogen wennen aan het donker. Er zijn gevallen van blindheid na een lang verblijf onder de grond. Ondanks de slechte levensomstandigheden lijken de meesten van hen optimistisch. Ze zijn georganiseerd in kleine groepen die samen functioneren. Om te overleven zoeken ze tussen het schroot en afval naar voorwerpen om te verkopen. Bijna ieder molmens heeft zijn eigen “vervoersmiddel”, dit zijn meestal winkelwagentjes. Daarin verzamelen ze de voorwerpen die ze vinden en dat nemen ze mee naar de bovengrond, waar ze tijdelijk blijven om hun spullen aan de man te brengen. Met de opbrengst kunnen ze voedsel kopen om te overleven.

Basisinstinct

In het ondergrondse komt het ware beest naar boven.”, zegt Bernard, een molmens.
Molmensen zijn snel gewoon aan de omstandigheden in de wirwar van tunnels. Tunnelwerkers getuigen van dat feit. Ze hoeven tijdens het werken maar iets van voedsel of werkmateriaal uit het oog te verliezen of het verdwijnt in het donker. Het gebeurt niet veel, maar soms wordt zo’n werker wel eens aangevallen. De molmensen gaan zo efficiënt te werk dat de werkers niets anders herinneren dan de slag op hun hoofd. Ze krijgen er de kans niet toe verzet te bieden.

Autoriteiten

Door de barre levensomstandigheden is het niet abnormaal dat er doden vallen in de tunnels. Er worden slachtoffers gevonden die het leven lieten door extreem geweld of de extreme koude tijdens de winter. Politie-eenheden hebben besloten dat er iets moet veranderen. Op dit moment zijn ze op zoek naar molmensen in het ondegrondse. Ze willen het gehele gebied ontruimen en de molmensen terug naar boven halen. Want onder de molmensen zijn er ook kinderen. Onder de vele molmensen zitten drugsverslaafden die onder invloed van de constante eenzaamheid en donker een gevaar voor de samenleving vormen. Zodra de tunnels vrijgesteld zijn van vuil en molmensen willen de autoriteiten het geheel barricaderen zodat geen enkel mens nog binnen kan.

Gewenning

Er zijn al molmensen door de autoriteiten terug naar het aardoppervlak gehaald en met succes. Enkelen van hen snappen nu echt wat ze met hun eigen lichaam en geest gedaan hebben. Velen van hen zijn blij dat ze uit die situatie van permanente isolatie zijn. Ze werken aan een beter leven opdat ze nooit meer dakloos zouden worden. Ze krijgen langzaamaan terug hun pigment terug, maar de schade aan de ogen blijft. Dat is iets wat men niet kan terugbrengen.
Een souvenir aan het leven als molmens.
© 2011 - 2019 Dictator, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Molmensen in steden"

Reactie

T. Huisman, 13-09-2014 17:13 #1
Wat als woningcorporaties niet willen. Als je een woning zoekt dan maken ze onderscheid en zijn niet voor kwetsbare mensen. Bescherming krijg je niet dan dat het de eigen verantwoordelijkheid is. Zelf willen ze ook dat als er bij hun ingebroken zou worden dat mensen dan 112 zouden bellen en iets zouden doen. Bij anderen doen ze dit niet maar verlangen dat een ander het wel bij heb doet. Onbetrokken en onverschillig en ongeinteresseerd. Ze hebben vooroordelen en sommige mensen hebben ze liever niet. Op die manier verdwijn je. Ze hebben ook nog de tekst op hun blad of boekje staan van samen bouwen. terwijl zij dat niet waarmaken.

Infoteur: Dictator
Gepubliceerd: 09-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!