InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Hervormingen in Marokko
nieuws uitgelicht

Hervormingen in Marokko

Alle tv zenders in Marokko waren gereserveerd voor een publieke mededeling die werd gedaan door de koning van Marokko zelf. Koning Mohamed de zesde kondigde, halverwege juni 2011, aan dat het hoofd van de regering voortaan zal komen van de partij, die de verkiezingen wint. De mededeling kwam niet geheel als verassing, eerder dat jaar werd het namelijk al aangekondigd. Er is dan nog wel een referendum nodig om de wet van kracht te laten zijn. Het referendum werd op 1 juli 2011 gehouden. Tijdens het referendum stemde het Marokkaanse volk een massaal ja (98,5%). Ook in Nederland stemden Marokkanen voor de grondwet. Dit gebeurde onder andere in sommige moskeeën die zich daarvoor leenden.

De nieuwe grondwet

We kunnen stellen, dat het wel degelijk om een historisch moment gaat. Voor Marokko is dit namelijk tot nu toe een unieke gebeurtenis. Voornamelijk de media in de Arabische wereld stond stil bij het feit dat de koning van Marokko zijn uitspraak deed:

"We zijn erin geslaagd om een nieuw handvest te ontwikkelen voor een democratische rechtsstaat. De grondwet verankert een monarchie die gebaseerd is op burgerschap". Aldus Koning Mohammed VI.

De handelingen van de Koning, die aan het hoofd staat van de langst zittende dynastie der Arabische naties, worden nauwlettend gevolgd door het materialistische westen. Het westen is door economische belangen altijd een stok achter de deur geweest in dit proces. Aan de andere kant staan de andere Arabische monarchieën, die tot dit moment hervormingen ontweken. De lat is bij deze landen, door het Marokkaanse model, hoger komen te liggen.

Ook ging de Monarch, tijdens zijn rede in op vraagstukken als, sociale rechten en algemene mensenrechten. "De Marokkaanse grondwet zal ook een constitutie zijn, van het menselijke recht, alsmede een houvast voor burgerschap met de daarbij horende rechten en verplichtingen. Dit inachtnemend, voorziet de ontwerpgrondwet in de voorrang van internationaal recht boven de nationale wetgeving, geratificeerd door Marokko".

Een parlementaire monarchie, of toch niet?

Het definitieve ontwerp van de hervormde grondwet, geeft de overheid expliciet de uitvoerende macht. De koning behoudt wel de exclusieve controle over de militaire en religieuze zaken, en stelt de eerste minister van de partij aan, die parlementsverkiezingen wint. Hier heeft het westen namelijk geen druk op gezet, omdat de controle op, of onderdrukking van religie binnen het straatje van het Amerikaanse beleid vallen. Het botst echter wel met een groot deel van de bevolking en activisten zoals die van de 20 februari beweging. Najib Chawki, een activist van de 20 februari beweging, geeft aan dat de nieuwe grondwet niet een reactie is op de essentie van de eisen die vooraf zij gesteld, namelijk het oprichtingen van een parlementaire monarchie. Er is dus geen vrijheid in de uitoefening van bijvoorbeeld religieuze zaken dat een universele basis recht is van de mens.

Overige wetswijzigingen

Een andere wijziging betreft ministers, ambassadeurs en provinciale gouverneurs. Deze vertegenwoordigers van het ministerie van Binnenlandse Zaken op regionaal niveau kunnen worden gekozen als premier. De koning moet de desbetreffende verkiezing dan nog wel goedkeuren. Verder krijgt de minister president het recht om de tweede kamer van het parlement te ontbinden. Dit dient dan wel weer te gebeuren in overleg met de koning.

De koning is populair, maar de regering wordt veracht

De koning is over het algemeen wel populaire binnen Marokko. Er wordt anderzijds wel gevraagd naar stappen, tegen de elites binnen de regering en de bijbehorende corruptie in het land. De corruptie is natuurlijk overal aanwezig, ook hier in Nederland. Verschil is echter dat het hier achter de schermen gebeurd en je er niet rechtstreeks mee wordt geconfronteerd. In Marokko gebeurd dit niet altijd achter de schermen en heeft het volk hier vaker mee te maken. Niet minder belangrijk is ook het gebrek aan werkgelegenheid. Al met al is er nog voldoende winst te boeken. Dit zal stapsgewijs gebeuren, iets wat zo verankerd zit zal niet zomaar van de één op de andere dag veranderen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gulf news
  • Al yazeera

Reageer op het artikel "Hervormingen in Marokko"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!