InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Robert Maudsley – de ware Hannibal Lecter

Robert Maudsley – de ware Hannibal Lecter

Van de pers kreeg hij de bijnaam ‘Hannibal de Kannibaal’, maar of hij echt een kannibaal is weet men niet. Andere bijnamen van Robert John Maudsley waren Blue en Spoons. Eén ding is zeker, Maudsley is een Engelse seriemoordenaar.

Eerste slachtoffer

Nadat John Farrell Robert Maudsley in 1974 oppikte om seks te hebben, liet hij foto’s zien van kinderen die hij seksueel mishandeld had. Maudsley bond hem vervolgens aan een wurgpaal waarbij Farrell werd gedood. Deze moord kwam Maudsley op een levenslange gevangenisstraf te staan, met het advies hem nooit meer vrij te laten.

Blue

Na zijn veroordeling werd Maudsley opgenomen in het beveiligde Broadmoor Hospital, waar alleen de gevaarlijkste criminelen werden vastgehouden. De moord op John Farrell leverde Maudsley zijn bijnaam Blue op, naar de kleur van het gezicht van zijn slachtoffer nadat hij ermee klaar was.

Spoons

Na drie jaar in de inrichting te hebben gezeten, sloot Maudsley zichzelf met een medegevangene op in een cel met een pedofiel, die door het tweetal doodgemarteld werd. Toen bewakers de cel binnenkwamen, stak er nog een lepel in de opengebroken schedel van het slachtoffer. Een deel van de hersenen was verdwenen, waarmee het gerucht werd geboren dat Maudsley een kannibaal zou zijn. Ook kreeg hij door deze gebeurtenis een nieuwe bijnaam: Spoons.

Wakefield Prison

Na deze moord werd Maudsley – tegen zijn zin in – overgeplaatst naar Wakefield Prison. Daar maakte hij in 1979 zijn laatste twee slachtoffers. De eerste, Salney Darwood, was een zedendelinquent. Maudsley sneed hem eerst de keel af en verstopte vervolgens het lijk onder zijn bed. Daarna liep hij naar de cel van zijn tweede slachtoffer, Bill Roberts, om hem te vermoorden. Hij stak Roberts met een zelfgemaakt steekwapen en sloeg hem met zijn hoofd tegen de muur. Na deze moord meldde Maudsley zich op het kantoortje van de afdeling en gaf aan dat er bij de volgende telling twee mensen minder zouden zijn.

Geïsoleerd

Gevaarlijk als hij intussen bleek te zijn, werd Maudsley in 1983 opnieuw verplaatst. Ditmaal naar een kogelvrij glazen bouwsel in de kelders van Wakefield Prison. Hij vormde zogezegd een te groot gevaar voor zijn medegevangene. Dit leverde hem de bijnaam Hannibal de Kannibaal op, evenals zijn hoge IQ.

Momenteel verblijft Maudsley nog steeds in zijn glazen kooi van 5,5 bij 4,5 meter. Hij heeft toestemming om per dag één uur te luchten in de tuin van de gevangenis, onder het toeziend oog van vijf bewakers. De kans dat hij ooit nog wordt vrijgelaten is uitgesloten.
Gerelateerde artikelen
recensieHannibal (Ridley Scott, 2001)Na het enorme succes van de beklemmende thriller THE SILENCE OF THE LAMBS hebben we tien lange jaren moeten wachten op e…
recensieFilm: Hannibal RisingHannibal rising (2007) werd geregiseerd door Peter Webber en speelt zich af tijdens de jeugdjaren van Hannibal Lecter. D…
The Silence of the LambsThe Silence of the LambsDeze klassieker kwam in 1991 uit en geeft het verhaal weer van seriemoordenaar Hannibal Lecter die FBI agente Clarice St…
Psychopathie nader bekekenPsychopathie nader bekekenDe term 'psychopaat' spreekt vele mensen tot de verbeelding. Jammer alleen dat zij vaak het beeld voor ogen hebben dat f…
Kannibalisme, eten van dezelfde soortKannibalisme, eten van dezelfde soortKannibalisme is het eten van een individu van hetzelfde soort. Bij dieren komt het vaker voor, bij mensen wordt het als…

Reageer op het artikel "Robert Maudsley – de ware Hannibal Lecter"

Reactie

Dekonink (infoteur), 21-04-2009 10:18 #1
Het is natuurlijk verschrikkelijk wat deze man heeft gedaan maar als je gaat kijken naar de mensen die hij heeft vermoord, zijn dat toch de zedendeliquenten. Wie weet wat er met deze man is gebeurd waardoor hij zo'n grondige hekel aan zedenmisdadigers heeft gekregen.

Hoe dan ook, je kan dit niet goed praten. Wél een interessant artikel! Reactie infoteur, 23-04-2009
Dat is waar. Maar zo is het met veel van dit soort verhalen. Mensen worden gestraft voor de dingen die ze doen, als die gesignaleerd worden. Maar naar de oorzaak wordt vaak minder gekeken.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 21-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!