InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Emigreren: waar moet je aan denken?

Emigreren: waar moet je aan denken?

Emigreren: waar moet je aan denken? Je kunt niet zomaar van vandaag op morgen besluiten om te emigreren. Er is gedegen voorbereiding nodig, want er moet redelijk wat geregeld worden. Hieronder volgt een overzicht van de zaken die geregeld moeten worden. In geval van een eigen huis, hypotheek, kinderen, etc. wordt deze lijst uiteraard langer.

Uitschrijven gemeente

Elke inwoner van Nederland staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Als je langer dan acht maanden naar het buitenland gaat, moet je je uitschrijven. Dit kan door een bezoek aan het gemeentehuis of via een formulier emigratie of huisvesting in het buitenland. Weet je nog niet hoe lang je weg blijft dan kun je kiezen om je al bij vertrek uit te laten schrijven of pas als een aantal maanden voorbij zijn. Dit laatste heeft als voordeel dat je niet weer een hele papierwinkel hoeft te doorlopen, mocht je besluiten terug te gaan. Het nadeel is dat je gebonden bent aan alle Nederlandse verzekeringen, waaronder een prijzige zorgverzekering. Je kunt je niet met terugwerkende kracht uitschrijven, dus dat geld ben je kwijt als je besluit te blijven. Verder moet je in dat geval veel vanuit het buitenland regelen en dat is onhandig.

Op het formulier moet je een nieuw adres doorgeven en dit wordt centraal opgeslagen. Stuur een kopie van je paspoort mee. Je ontvangt vanzelf bericht wanneer je uitgeschreven bent. Dit bewijs van uitschrijving heb je in sommige landen nodig om je daar in te schrijven. Als je je weer wilt inschrijven in Nederland, hoef je je enkel maar te melden bij het gemeentehuis van de gemeente waar je gaat wonen, want als Nederlands burger blijven je gegevens bewaard.

Bankrekening

Je kunt je Nederlandse bankrekening behouden als je er een Nederlands adres aan kunt koppelen. Bedenk wel dat je sommige bankzaken persoonlijk moet afhandelen en dat je dus beter een betrouwbaar persoon (familielid of goede vriend) kunt machtigen. Deze persoon kan dan bijvoorbeeld tekenen voor je bankpassen als nieuwe toegestuurd moeten worden na verlies of diefstal. Ook in geval van fraude of schuldeisers kan deze persoon je belangen behartigen. Je voorkomt daarmee dat je voor je geldzaken naar huis moet gaan. Informeer bij je bank wat de kosten zijn aan hun kant voor het ontvangen van geld via een Europese of buiten-Europese banktransfer.

Krediet

Het is volgens de Nederlandse wet niet toegestaan om krediet te ontvangen in Nederland als je er niet woont. Dit betekent dus dat je niet rood kan staan op je rekening en dat je geen Nederlandse credit card mag hebben. Al je schulden (behalve studieschuld) en openstaande rekeningen moeten zijn betaald. Je studieschuld vervalt niet als je emigreert, want de IBG telt gewoon je buitenlandse inkomen. Je hebt maximaal 15 jaar om je schuld af te lossen. Als je inkomen in het buitenland te laag is om af te lossen, telt iedere maand met een dergelijk laag inkomen als deel van die 15 jaar. Stel dus dat je twee jaar lang te weinig verdient voor aflossing, dan heb je nog 13 jaar aflossingstijd open staan. Naar het buitenland verhuizen om onder je studieschuld uit te komen, wordt dus moeilijk gemaakt

Zorgverzekering

Als je buiten Europa gaat werken, vervalt het recht op de basisverzekering. De gemeente zal aan je zorgverzekeraar doorgeven dat je uitgeschreven bent, waarna zij de verzekering stopzetten. Als dit wat lang duurt, bel dan de verzekeraar op om na te vragen of alles goed is doorgekomen. Zorg dat er geen onverzekerde periodes ontstaan tussen aankomst en vertrek. Bedenk dat een gewone reisverzekering uit Nederland er vanuit gaat dat je een basisverzekering hebt en vertrek voor werk of stage niet verzekert. Bij werken binnen de EU of voor een Nederlandse werkgever in het buitenland gelden andere regels die je goed moet uitzoeken.

Belastingdienst

Als je huur- of zorgtoeslag ontvangt, moet je deze zelf stopzetten. Dat kan met de belastingprogramma’s online voor voorbije jaren of met een telefoontje naar de Belastingtelefoon. De Belastingdienst zal aanslagen sturen naar je buitenlandse adres, tenzij je een Nederlands correspondentieadres aan ze doorgeeft. Als je vertrekt uit Nederland bouw je geen pensioen meer op, dus het kan nuttig zijn om te kijken naar een aanvullende verzekering voor AOW, ANW, WAO, WW en ZW.

Inentingen

Afhankelijk van het gebied waar je heen gaat, heb je bepaalde inentingen nodig. Ga hiervoor naar de GGD op een moment dat je nog in de zorgverzekering zit, want dan wordt het meestal gewoon vergoed.

Abonnementen

Zeg bijtijds abonnementen op tijdschriften, kranten en magazines op. Vergeet niet een eventuele doorlopende reisverzekering stop te zetten, want die is vaak niet geldig voor lange vakantieperiodes. Tenzij je een Nederlandse telefoon wilt aanhouden, kun je het beste de provider verzoeken je abonnement om te zetten naar pre-paid. Je behoudt dan je sim-kaart en nummer waardoor je tijdens bezoeken kan bellen. Ook lidmaatschappen van verenigingen, stichtingen of loterijen kun je het beste opzeggen. Als je geregeld geld geeft aan een goed doel, overweeg dan of je daarmee door wilt gaan. Een internationale overschrijving naar je Nederlandse rekening kan namelijk prijzig zijn, dus dat wil je niet te vaak doen.

Rijbewijs

Een Nederlands rijbewijs is buiten Europa niet geldig. Binnen de EU/EER geldt het alleen als je voor korter dan zes maanden in dat land woont. Wil of moet je autorijden in een niet-Europees land of blijf je langer dan zes maanden in een EU-land, zorg dan voor een internationaal rijbewijs bij de gemeente. Om legaal te rijden moet je beide bewijzen bij je hebben. In sommige landen (zoals China) is ook het internationaal rijbewijs niet geldig en zou je dus plaatselijk examen moeten doen. Ook als je niet gaat autorijden, kan het handig zijn om je rijbewijs toch mee te nemen. Je kunt het namelijk afgeven als onderpand in plaats van een paspoort, bijvoorbeeld bij brommerhuur o.i.d. In andere omstandigheden kun je het rijbewijs niet gebruiken, dus je kunt overwegen om het thuis te laten, mits je het veilig kunt opbergen.

Mocht je het rijbewijs binnen de EU/EER kwijt raken of verloopt het, dan moet je in het betreffende land een rijbewijs aanvragen. Via de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) kun je een echtheidsverklaring aanvragen. Woon je buiten de EU en ben je het rijbewijs kwijt of verloopt het, dan kun je via het RDW een nieuwe aanvragen. Het formulier is op de website te downloaden. Bedenk wel dat de pasfoto moet voldoen aan de Nederlandse eisen!

Documenten

Voor vertrek heb je waarschijnlijk ook een visum nodig. Als je al een werkvisum kan regelen in Nederland, is dat fijn. In sommige landen kun je binnen op een toeristenvisum, waarna je een tripje naar de grens doet om het om te wisselen in een werkvisum en verblijfsvergunning. De instelling hoort dit allemaal voor je te regelen. Maar ook voor een toeristenvisum moet je naar de ambassade of het consulaat van het land, meestal in Den Haag. Via internet kun je visumdiensten vinden die het werk tegen vergoeding voor je uit handen nemen.

Zorg dat je kopieën van belangrijke documenten zoals paspoort, visum en diploma's in Nederland laat. Het is ook uitermate handig als de doos met belangrijke post niet in een opslagplaats staat, maar bij een betrouwbaar persoon, zodat diegene indien nodig gegevens voor je kan opzoeken.
© 2008 - 2017 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips bij emigratie: waarop letten als je wilt emigreren?Tips bij emigratie: waarop letten als je wilt emigreren?Meer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…
Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigreren is sowieso al geen eenvoudige stap om te zetten, en zeker al niet als je met het hele gezin naar het buitenlan…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen?Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen?Emigreren is niet een stap die je zomaar even zet. Je hebt er jarenlang over nagedacht en alle voordelen en nadelen afge…
Emigreren is meer dan verhuizen alleenVele Nederlanders dromen ervan, en jaarlijks wagen meer dan 100.000 landgenoten de sprong. Bij het emigreren moet u voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.u4u.nl/werk/buitenland/buitenland05.htm
  • http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/uw_rijbewijs_in_het_buitenland/

Reageer op het artikel "Emigreren: waar moet je aan denken?"

Reacties

Theo, 20-04-2017 13:36 #74
Geachte Jantrao,

Ik ben woonachtig met een WAO uitkering in Indonesia. ik ben uitgeschreven in Nederland, geen bankrekening meer en geen ziektenkosten verzekering. Ik ben dus geemigreerd. Mijn vraag is ik heb gehoord dat er voor mensen die emigreren maar hun uitkering behouden en dus een minimum loon hebben een oprotpremie bestaat. Bent U hier van op de hoogte en waar zou ik omtrent deze oprotpremie informatie kunnen opvragen? Reactie infoteur, 22-04-2017
Beste Theo,

Een oprotpremie is mij volkomen onbekend. Wat zou het doel daarvan zijn? Een land wil toch niet haar eigen inwoners wegjagen? Voor dit soort zaken moet u echt bij de autoriteiten zijn, dus de uitkeringsinstantie.

Jantrao

Johanna vd Berg, 09-03-2017 09:08 #73
Ik woon buiten Europa en heb al jaren een spaar- en betaalrekening bij abnamro, de bank gaat mijn Rekeningen opzeggen, vanwege hun beleid, niet om persoonlijke reden.
Kunt u mij zeggen waar ik mijn geld onder kan brengen zodat ik aan mijn betalingen in € kan blijven voldoen, zonder dat ik in Nederland ingeschreven ben.(ook internetbankieren) Reactie infoteur, 16-03-2017
Beste Johanna,

Als je niet in Nederland bent ingeschreven, heb je geen adres waaraan een bankrekening gekoppeld kan worden, dus kun je nergens terecht. De reden daarvoor is dat je geen schulden of leningen mag hebben of aangaan vanuit het buitenland, om te voorkomen dat mensen rekeningen openen, rood gaan staan en vervolgens nooit terugbetalen. Vrijwel alle rekeningen laten roodstaan toe, wat te vergelijken is met een lening.

Misschien is het mogelijk om een en/of rekening te openen die dan mede op naam staat van een persoon die je vertrouwt die wel in Nederland woont? Of een bank akkoord gaat met zo'n constructie, zou ik niet durven zeggen.

Succes,
Jantrao

Peter, 19-02-2017 14:26 #72
Ik ga me samen met partner vestigen op Bonaire en zal dus uitgeschreven zijn in Nederland.
We behouden nog een eigen woning in Nederland. Er is nog naaste familie in Nederland.
De mogelijkheid bestaat dat we gedurende langere tijd (6 maanden?) vanuit onze woonplaats Bonaire in Nederland willen verblijven. Is er een termijn gesteld aan een onafgebroken verblijf in Europees Nederland voor bewoners van Caribisch Nederland (Bonaire)? Reactie infoteur, 20-02-2017
Beste Peter,

Voor dit soort specifieke vragen, kun je beter terecht bij de betreffende instanties en overheden, zoals de gemeente.

Jantrao

Cigdem, 06-02-2017 10:37 #71
Hallo,
Ik wil graag verhuizen naar Turkije. Daar wonen en werken. Heb bij ABN AMRO een lening van 10.000 euro die ik maandelijks netjes aflos. Wat moet ik doen als ik vertrek? Is ABN AMRO een staatsbank? Want alleen met schulden aan de staat kom je het land niet uit. Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste Cigdem,

Dit kun je veel beter aan de ABN AMRO zelf vragen.

Jantrao

Crystall, 12-10-2016 01:38 #70
Ik wil graag verhuizen naar België. Ik heb hier particulier een woning aangeboden gekregen. Maar ik wil mijn huidige huurwoning in Nederland behouden. Stel dat ik heimwee krijg.
Kan ik binnen die 8 maanden nog op mijn huidige adres ingeschreven staan en hoe zit het met de belasting? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Crystall,

Je kunt deze vragen het beste stellen aan de buitenlanddesk van je gemeente. Belasting binnen EU kun je vinden op de site van de belastingdienst.jantrao

Seventa, 26-06-2016 21:31 #69
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik al enige tijd mee zit… Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend (in Duitsland), maar omdat ik mezelf niet gelijk wil uitschrijven (voor het geval ik toch niet mocht kunnen aarden of andere redenen) hebben ze me verteld dat ik ook tot 8 maanden in het buitenland mag werken en wonen zonder me uit te hoeven schrijven hier in Nederland. (zoals ook hier beschreven stond) Nu wil ik eigenlijk even vragen hoe dat dan in zijn werk zou gaan gezien het feit dat je je toch in de Duitse gemeente moet inschrijven als zijnde dat je daar woont en werkt. Ik heb het hier bij de gemeente na proberen te vragen en zij konden mij hier niet verder mee helpen en ook research op internet heeft me nog geen antwoord op die vraag kunnen geven. Dus ik hoop eigenlijk dat ik hier een antwoord op mijn vraag zou kunnen vinden.

met vriendelijke groet,

Seventa Reactie infoteur, 27-06-2016
Beste Seventa,

Als je je niet UITschrijft in Nederland, kun je je niet INschrijven in Duitsland. Het is onmogelijk om twee plaatsen als woonadres te hebben. Wat je na moet gaan bij de Duitse autoriteiten, is wat hun regels zijn betreffende inschrijving en hoe lang je dat zou mogen uitstellen. Het is 8 maanden vanuit Nederland, maar Duitsland hanteert mogelijk een andere termijn. Neem contact op met de gemeente waar je zou gaan wonen. Eerlijk gezegd is het me een raadsel waarom je probeert via algemene sites hier in Nederland een antwoord te vinden als je het met één telefoontje naar Duitsland het mysterie op kunt lossen.

Succes,
Jantrao

Simone, 26-05-2016 14:57 #68
Hoi,

Ik vraag mij af ik ben van plan om voor langere tijd of misschien wel voorgoed weg te gaan uit Nederland en mij niet per direct uit te schrijven. Nu is het geval dat ik een huurwoning heb en deze een jaar kan onderverhuren legaal bij de woningbouw. Maar hoe zit het als je bv gaat trouwen en of werken in het buitenland? Keuren ze dat dan nog steeds goed? Bedoel ik wil misschien wel een half jaar hier heen en half jaar daar of 1 jaar daar en dan paar maanden hier dus mijn huurhuisje wil ik behouden. En via joho kan je volgens mij heel goed laten verzekeren voor mensen die langere tijd weg gaan of willen emigreren. Reactie infoteur, 27-05-2016
Beste Simone,

Zodra je langer dan 8 maanden weg bent uit Nederland, moet je je uitschrijven. Of je die periode in 1, 2 of 10 landen doorbrengt, maakt niet uit. Je huurwoning kun je dan dus niet behouden. Zodra je gaat werken buiten de EU, dus loon ontvangt in dat land, vervalt automatisch het recht op een Nederlandse zorgverzekering.

Verzekeringen voor emigranten zijn gebaseerd op het idee dat je je hebt uitgeschreven, dus dat je geen Nederlandse verzekeringen meer hebt, zoals voor zorg en WA. Een uitzondering hierop zijn stageverzekeringen, maar dan is de periode meestal korter dan 8 maanden.

Jantrao

Gerard, 20-04-2016 22:29 #67
Ik wil emigreren naar Curaçao. Ik krijg 850 euro per maand van de UWV aangezien ik een WIA-uitkering heb. Ik ben grotendeels afgekeurd maar ik heb geen idee of dit voor het leven is of voor een bepaalde periode. Ik heb gebeld met UWV en de uitkering krijg ik zeker tot eind dit jaar 100 procent doorbetaald als ik officieel op Curaçao woon. Maar wie kan mij exact vertellen wat mijn recht is of welke zekerheden ik heb. Is er een bepaalde tijdsperiode dat ik zeker geld krijg? Als ik na bijvoorbeeld een paar jaar geen uwv geld zou krijgen, wat dan? Wie kan mij de weg wijzen hoe het precies gaat wat de UWV betaling aangaat?
mvg Gerard Reactie infoteur, 21-04-2016
Beste Gerard,

Mij lijkt dat het UWV je bij deze vragen zou moeten kunnen helpen. Probeer iemand te spreken te krijgen die vaker met emigranten te maken heeft.

Jantrao

Kelsey, 26-03-2016 14:31 #66
Hallo,

Het artikel is erg duidelijk, maar wil voor de zekerheid weten of ik het goed begrijp.

Ik zou dus gwn naar curacao kunnen gaan en vandaar uit regelen dat ik kan blijven zonder terug te moeten naar NL terug te moeten gaan?

En als ik het op deze manier doe, zitten er consequenties aan vast?

Vriendelijke groet,

Kelsey Stobbelaar Reactie infoteur, 28-03-2016
Beste Kelsey,

Bevestig krijg je het beste bij de instanties die erover gaan, in dit geval je eigen gemeente.

Jantrao

Robertina, 27-02-2016 11:30 #65
Ben 35 jaar woonachtig in België, indien ik aldaar mijn huis verkoop en gehuurd ga wonen moet ik over het ontvangen geld voor het huis, dat op een Belgische bank komt te staan in Nederland vermogensbelasting betalen. Reactie infoteur, 28-02-2016
Is dit een vraag of een constatering?

Soniya, 12-02-2016 15:12 #64
Beste Jantrao,
Een kennis heeft tot zijn 18e ingewoond bij zijn moeder in Nederland met een tijdelijk verblijfsdocument. Deze persoon is vlak na zijn 18e verhuisd naar België en heeft daar een verblijfsdocument voor 5 jaar gekregen. Deze is nog steeds geldig.

Deze persoon wil nu terugkeren naar Nederland. Weer inwonen bij zijn moeder, die inmiddels een verblijfsdocument voor onbepaalde tijd heeft.

Mijn vraag:
- wat moet mijn kennis doen om terug te keren naar Nederland?

Ik hoop graag van u te horen, bij voorbaat dank.

Soniya Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste Soniya,

Zoals de titel al verraadt, gaat dit artikel over wat je moet doen als je emigreert, dus Nederland verlaat, niet over terugkeren. Het lijkt me veel logischer om dit na te vragen bij de gemeente in plaats van een vraag te stellen onder een artikel dat niet eens over het gewenste onderwerp gaat.

Succes,
Jantrao

Rosila, 24-01-2016 01:35 #63
Beste Jantrao

ik wil met mijn dochter die 16 jaar wordt van Suriname naar Bonaire voor altijd daar gaan verblijven. En haar wil ik daar naar
school sturen. hoe kan ik dit regelen?
maar zei gaat nog naar school in Suriname. na 8 maanden ongeveer te studeren kan ze naar de middelbare school gaan
maar dan wil ik met haar na 8 maanden op Bonaire verblijven voor altijd. en dan wil ik haar daar naar school sturen
wat ga ik nodig hebben om haar op bonaire naar school te sturen, om haar daar op de middelbare school in te schrijven en daar op Bonaire permanent te blijven.

met vriendelijke groet,
Rosila Reactie infoteur, 25-01-2016
Hallo Rosila,

Je vraag is erg omslachtig opgeschreven, waardoor ik bijna niet begreep wat je nou wilde vragen. Antwoord geven kan ik ook niet, want daarvoor zul je de regelgeving van Bonaire voor moeten bekijken.

Jantrao

Gl, 04-12-2015 13:19 #62
Beste Jantrao,

Wij zijn bezig met het plannen van onze emigratie naar Italië (voor wonen en werken als zelfstandige). Nu heb ik een vraag over de zorgverzekering. Volgens het Zorginstituut Nederland moet ik mij hier uitschrijven wanneer ik inkomsten ga krijgen in Italië. Dit betekent volgens de zorgverzekeraar dat de verzekering stopt per moment van uitschrijving. Wanneer ik mij hier uitschrijf en in Italië inschrijf heb ik dus een overbruggingsperiode waarin ik niet ben verzekerd voor zorg. Anderzijds lees ik ook terug dat ik mij pas kan inschrijven voor het Italiaanse ziekenfonds wanneer ik nog een geldige Nederlandse zorgverzekering heb.
Hoe kan ik dit oplossen/aanpakken? En is het verstandig om een aanvullende particuliere verzekering (of andere opties) af te sluiten in Italië naast de basisverzekering volgens het ziekenfonds? Dank alvast voor een reactie!
Groeten. Reactie infoteur, 06-12-2015
Hallo,

Dit soort specialistische en persoonlijke vragen kan ik niet beantwoorden. Ga hiervoor te rade bij de zorgverzekeraars zelf en de instanties in Italië.

Jantrao

Bianc, 11-11-2015 17:33 #61
Hallo,
Enkele vragen:
Mijn 21 jarige zoon wil voor 3 mnd op Aruba gaan werken en wonen per jan. `16
Nu blijkt dat zijn zorgverzekering waar ik al info heb aangevraagd niet behouden kan blijven omdat hij dan geen belastingplicht meer heeft in Nederland.
Wel moet hij zijn zorgtoeslag stopzetten.
Maar bij de gemeente waar wij wonen hoeft hij zich voor de korte termijn van 3 mnd niet uit te schrijven, hij blijft dus gewoon ingeschreven op zijn woonadres in Nederland?
Hoe en met welke verzekering is hij het beste verzekerd voor ziektekosten?
En zijn wij nog iets vergeten wat geregeld dient te worden?
met vriendelijke groet, Bianc Reactie infoteur, 11-11-2015
Beste Bianc,

Uitschrijven hoeft niet als het verblijf minder dan acht maanden is, maar je hebt geen recht op een Nederlandse zorgverzekering en zorgtoeslag als je in het buitenland inkomsten ontvangt. Hij kan zich lokaal op Aruba voor zorgkosten verzekeren en bij terugkeer zijn Nederlandse zorgverzekering weer opstarten. Let nog wel op de belastingaangifte, omdat de inkomsten op Aruba wel in Nederland opgegeven moeten worden.

Jantrao

Gemma, 08-09-2015 09:47 #60
Beste Jantrao,

Mijn man kan een baan krijgen bij een Australisch bedrijf en zijn bereid hem te sponsoren. Hij gaat hier ruim genoeg verdienen om hemzelf en ons gezin te onderhouden. Mijn vraag is nu mag ik (zijn vrouw) en ons kindje mee op zijn werkvisum? Of wat voor een visum moeten wij aanvragen? Of moet het bedrijf ons alle 3 sponsoren? Want het werk is voor minimaal 2 jaar en zeer mogelijk voorgoed. (Wij zijn al vaker daar geweest en willen het liefst uiteindelijk een permanent residentie aanvragen). Hij is een "skilled worker" en heeft al eerder voor dat bedrijf gewerkt, vandaar dat hij die baan kan krijgen.

Heb geprobeerd het antwoord te vinden op internet maar kan hier niks over vinden.
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 08-09-2015
Beste Gemma,

Zoals staat aangegeven, is het een algemeen artikel en kan ik niet ingaan op persoonlijke situaties. Waarom stel je je vragen niet aan de Australische ambassade? Zij gaan over de visa.

Jantrao

Kaplan, 23-08-2015 20:33 #59
Mijn man heeft een iva uitkering en is van plan naar Turkije te emigreren en ook uitschrijven, we hebben allebei een dubbele paspoort, alleen ik wil mij niet uitgaan schrijven omdat ik toch om een paar maanden naar Nederland wil komen en wil ook mij zorgverzekering wil behouden. Mag dit wel? Reactie infoteur, 24-08-2015
Beste Kaplan,

Uitschrijven zal moeten, want je gaat permanent elders wonen. Die bezoeken aan Nederland zijn slechts dat: bezoeken. Ik raad aan om de informatie op deze site eens door te nemen mbt de zorgverzekering, want die kun je mogelijk behouden, ook bij uitschrijving: http://www.geld.nl/zorgverzekering/service/zorgverzekering-buitenland-wonen.

Jantrao

Anne, 19-06-2015 17:37 #58
Wij willen graag emigreren naar australie. Ik ben 39 jaar en mijn vrouw 28 en onze zoon 3.
Een holyday visum is verkrijgbaar, maar geen werkvergunning. Dit krijg je alleen als je onder de 30 jaar bent en geen kinderen hebt. Ik lees in je informatie dat als je eenmaal binnen bent in het desbetrevende land op een toeristen visum, je dan even een tripje moet maken naar een aangrenzend land en daar je visum omwisselen naar een werkvergunning of verblijfsvergunning.
Dit zou dus een land in azie kunnen zijn waar coruptie hoogtij viert bij consulaten. Zou dit een oplossing voor ons kunnen zijn om daar dan een werkvergunning te bemachtigen? Overigens is mijn vrouw aziaatisch en heeft 2 paspoorten. Reactie infoteur, 22-06-2015
Beste Anne,

Of die route beschikbaar is, hangt af van het land. Sommige landen eisen namelijk dat aanvragen voor een werkvergunning gedaan worden in het land van herkomst. Hoe Australië hierin staat, moet uti te zoeken zijn.

Dat corruptie hoogtij viert bij consulaten in Azië lijkt me een bijzonder generaliserende opmerking. Bovendien heb je niets te maken met het consulaat van een Aziatisch land, maar met het Australische consulaat aldaar.

Jantrao

Raziye, 08-03-2015 21:53 #57
We zijn in december 2012 van Amsterdam naar Belgie verhuisd met mijn man. We hebben nu ook een dochtertje van anderhalf jaar. Nu willen we graag terug naar Nederland, maar mijn vraag is; Ik heb een Nederlandse nationaliteit en paspoort mijn dochtertje ook dus voor ons beiden lijkt terug keren niet moeilijk, maar mijn man had in Nederland een verblijfsdocument van 5 jaar en loopt tot 2017. Is dat verblijfsdocument van mijn man nog geldig in Nederland of is dat vervallen op het moment dat hij uitgeschreven heeft bij de gemeente.
p.s Hij heeft in Belgie ook verblijsdocument gekregen Reactie infoteur, 10-03-2015
Beste Raziye,

Ik begrijp niet waarom je een dergelijke vraag stelt onder een simpel artikel over emigreren. Je snapt toch hopelijk zelf ook dat echte antwoorden op dit soort complexe gevallen van de bevoegde instanties moeten komen en niet van een willekeurig persoon op internet.

Jantrao

Patricia, 03-03-2015 12:38 #56
Hallo, ik ben 6 jaar geleden verhuisd naar antwerpen vanuit rotterdam maar kom er nu pas achter dat ik mijn ing bankrekening nooit heb opgezegd kan dat kwaad? heb nooit een brief of iets er nog van gehad en de datum van de pas is ook al een tijd afgelopen.
ik ga binnenkort weer terug naar rotterdam word het dan lastig door die fout om een rekening te openen? en heb ik nu nog kosten aan ing?

hopelijk kunt u mij helpen aan een antwoord Reactie infoteur, 03-03-2015
Beste Patricia,

ING weet niet dat jij verhuisd bent als je hen dat niet verteld hebt. Zij hebben geen toegang tot de gemeentelijke gegevens, dus het is logisch dat zij nooit contact met je hebben opgenomen.

Ik verwacht dat als je je bij ING meldt, je een nieuwe pas kan krijgen voor de bestaande rekening. Bankkosten die je had van de afgelopen 6 jaar, hebben ze waarschijnlijk gewoon van die rekening afgeschreven.

Jantrao

Johanna, 30-12-2014 10:10 #55
Goedemorgen,
In april gaan mijn man en ik met vakantie naar Curacao, en denken aan emigreren we zijn gepensioneerd maar geen rijke pensionado's.
We hebben hier in Nederland een huurhuis en nemen ook de benodigde papieren mee om als we de beslissing hebben genomen om daar voorgoed te blijven.Dan keren we niet meer terug naar Nederland.
Mijn vraag is kunnen wij ons dan via Curacao uit laten schrijven in Nederland of moeten wij daarvoor terug.We zorgen natuurlijk wel dat alles van belastingen is betaald enz.En moet dat dan of kan dat met een DigiD?
Vriendelijke groet, Johanna Reactie infoteur, 31-12-2014
Hallo Johanna,

Ja, dat kan zonder terug te keren. Je moet dan wel alle reguliere verzekeringen zoals zorgverzekering aanhouden totdat je definitief besluit te emigreren. Uitschrijven zou via DigiD moeten kunnen of anders met een briefje aan de gemeente.

Succes,
Jantrao

Chris, 19-12-2014 22:53 #54
Goedenavond,

Ten eerste bedankt voor het heldere artikel! Het heeft me erg geholpen bij veel van mijn vragen. Nu blijven er echter nog een aantal vragen over waarop ik hoop antwoord te kunnen krijgen.

1. Persoonlijk weet ik niet of ik korter of langer dan een jaar in het buitenland zit (midden oosten) dit hangt van een aantal factoren af zoals veiligheid en carrière mogelijkheden. Het zou daarom kunnen zijn dat ik van de één op de andere dag terug keer. Nu is mijn vraag of het ook mogelijk is ten aller tijde in Nederland ingeschreven te blijven staan? (Tussentijds zal ik een aantal keer een week of 2 in Nederland verblijven bij vrienden of kennissen)

2. Meest urgent: Kan ik mijn inkomen dat gestort gaat worden op mijn buitenlandse rekening nummer overstorten op mijn Nederlands rekening nummer? Zo ja gaat de belastingdienst hier dan nog van snoepen en zijn er eventueel andere kosten. Het blijven tenslotte 2 rekeningen op mijn naam.

3. Bestaat er zoiets als een internationale bankrekening binnen de Nederlandse banken? Bijvoorbeeld een rabobank of abn?

4. Kan ik mijn zorgverzekering behouden ook al zit ik voor meerdere jaren in het buitenland en hoe zit het dan met de wettelijke dekking hiervan?

5. Schenken aan familie of kennissen via een buitenlands rekeningnummer is dit zomaar mogelijk?

6. Mocht ik bijvoorbeeld 50000 euro gespaard hebben op mijn rekening in het buitenland en ik besluit terug te keren naar Nederland dan moet dit overgezet worden naar mijn Nederlands rekening nummer. Moet ik hierover belasting betalen of wat zijn de risico's.

7. Kan ik een auto kopen in Nederland voor de momenten dat ik tijdelijk terug ben?

Natuurlijk hoop ik dat het op een legale en Meest kosteloze manier geregeld kan worden.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 20-12-2014
Beste Chris,

Ik kan je niet bij al je vragen helpen, maar wel bij een groot aantal.

1. De situatie die jij beschrijft is nog steeds emigratie als je langer dan acht maanden weg gaat. Een paar weken terugkomen voor een soort vakantie is geen terugkeer naar Nederland, want dat is pas als je weer in Nederland gaat wonen. Schrijf je dus uit.

2. Ja, dat kan. Je betaalt natuurlijk wel overboekingskosten en er kunnen restricties zijn daar. In China mocht ik als buitenlander bijvoorbeeld niet meer dan het equivalent van $500 per dag overmaken en de kosten waren ca. $50. Dat schoot dus bepaald niet op. Ik nam mijn geld in contanten mee in een speciaal heuptasje onder mijn kleren en stortte het op mijn Nederlandse rekening. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Je kunt 10.000 euro aan contanten bij je hebben zonder dat je dit hoeft aan te geven bij de douane op Schiphol. De belastinsdienst gaat pas dan iets doen als je in Nederland inkomensaangifte gaat doen. Als je opeens hele grote bedragen gaat storten, kan de bank wel achterdochtig worden en hen inlichten.

3. Geen idee. Vraag de banken.

4. Nee, dat kan niet. Als je ingeschreven blijft in Nederland, ben je verplicht een Nederlandse zorgverzekering te hebben. Maar als je meerdere jaren weg bent, moet je je uitschrijven en kun je je zorgverzekering niet behouden. Je kunt wel een expatverzekering afsluiten. Die is goedkoper (denk aan 50-60 euro per maand) en kan ook dekking bieden tijdens vakanties in Nederland, dus dat is eigenlijk veel gunstiger. Ik had er een bij OOM, maar er zijn meerdere verzekeraars die speciale verzekeringen aanbieden voor Nederlanders in het buitenland.

5. Je kunt geld overmaken, maar familie/vrienden moeten over hun vermogen belasting betalen, dus ook het geld dat jij ze zou schenken.

6. Vraag de belastingdienst voor meer informatie, maar in principe ga je bij terugkeer naar Nederland weer in Nederland aangifte doen van je inkomen en vermogen. Als je geld op je spaarrekening hebt staan, moet je daar dus belasting over betalen.

7. Een auto moet op naam kunnen staan waarvoor een adres in Nederland nodig is, dus een auto aanhouden of kopen/verkopen bij bezoek is niet mogelijk. Maar waarom zou je dat ook willen? Je kunt toch veel beter een auto huren voor de periode dat je in Nederland bent. Goedkoper, geen problemen met onderhoud en je hoeft geen maandelijkse kosten te betalen vanaf een Nederlandse rekening die je aangevuld moet houden.

Succes,
Jantrao

Dianne, 22-11-2014 13:25 #53
Als je gaat emigreren mag je dan een p.a. adres hebben. Bij de gemeente zeggen ze van niet als je voorgoed naar het buitenland gaat.is alleen wettelijk toegestaan als je voor 8 a 9 maanden gaat, maar dat is voor mij geen emigratie. En bij de belasting zeggen dat het ok is. Nu weet ik het niet meer hoor. Gr Dianne Reactie infoteur, 22-11-2014
Beste Dianne,

de gemeente en de belastingdienst hebben allebei gelijk, want zij bekijken dit beide vanuit een ander perspectief. P.a gebruik je om post ergens te ontvangen als je er zelf niet woont. De belastingdienst vindt dat allicht geen probleem, zo lang zij hun post aan jou maar ergens kwijt kunnen. Ik denk dat ze liever een Nederlands adres hebben, want dan is er meer garantie dat het poststuk aankomt. De gemeente kan daarentegen natuurlijk niet akkoord gaan met zo'n constructie. Je kunt alleen ingeschreven staan waar je woont. Als jij langer dan acht maanden elders bent, moet je je officieel uitschrijven en je adres in het buitenland doorgeven aan de centrale adminstratie voor Nederlanders in het buitenland van de gemeente Den Haag. Officiële post ontvang je dan daar.

Jantrao

Ine Linnemans, 30-10-2014 13:51 #52
Wij verhuizen volgend jaar maart naar Hongarije. Mijn man krijgt AOW. Wie int de belasting over de AOW, Nederland of Hongarije? Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Ine,

Bel even naar de buitenlanddesk van de belastingdienst.

Jantrao

Symposium, 29-10-2014 11:43 #51
Hallo, ik ben 18 jaar en zou in België willen wonen etc. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste reageerder,

Je vraag is zo algemeen dat er geen zinnig antwoord op te geven valt.

Jantrao

Rosa, 21-10-2014 23:31 #50
Beste,

Ik ben net begonnen met het (vrij ingewikkelde) proces van emigratie:). Ik hoop dat ik nadat ik mij uitgeschreven heb uit het bevolkingsregister, mij ook kan uitschrijven bij mijn zorgverzekering. Ik begreep dat het niet uitmaakt in welke maand je dit doet? (Ik word uitgeschreven eind december '14 dus verwacht dit door te kunnen geven in januari '15. Had gehoopt dit te kunnen regelen voor het begin van het nieuwe (zorgverzekering) jaar maar dat zit er niet meer in.)
Ik vermoed dat zij het uitschrijf bewijs willen zien? Ook daar verwarring, je zorgverzekering kán stopgezet worden bij 8mnden verblijf buitenland, maar ze kunnen oók eisen dat je het behoudt. (why?!) Super is dat nadat je belt voor info, je meer verward bent dan voorheen ;)

Ik krijg ook nog zorgtoeslag en na mijn telefoongesprek met de belastingdienst begreep ik dat ik het beste de wijziging door kan geven voor zowel het stopzetten van zorgtoeslag als belastinggegevens wijzigen ná mijn uitschrijving uit het register.
Is dit raadzaam? Ik heb vertrouwen in haar suggestie:) Lijk dit jou ook raadzaam?

Daarnaast m'n grootste vraag, kan ik mijn Nederlandse bank- spaarrekeningen behouden zonder iemand te machtigen? Ik lees dat veel banken eisen dat je woonachtig bent in Nederland als je dit wilt behouden. Mijn eigen bank, was erg vaag in de reactie. Ik wil niet iemand anders opzadelen en wil graag alles zelf nog regelen, het lijkt mij niet zo heel moeilijk, alles gaat tegenwoordig digitaal ;) Ik hoor het graag!

Mvg Rosa

Mijn grootste
Maar Reactie infoteur, 24-10-2014
Beste Rosa,

Zorgverzekering opzeggen kan pas als je officieel geëmigreerd bent, dus na uitschrijving. Behouden van de Nederlandse zorgverzekering in het buitenland kan aan de orde zijn als je nog via Nederland betaald krijgt of als je ter plaatse niet gaat werken, maar bijvoorbeeld alleen reizen. Je kunt het beste bellen met de buitenlanddesk van je zorgverzekeraar, want de mensen van de reguliere lijn weten er meestal niet veel van.

Wijzigingen naar Belanstingdienst gaan automatisch na uitschrijving, maar goed om daar de vinger aan de pols te houden. Opzeggen zorgtoeslag moet je wel zelf doen na uitschrijving.

Je bankrekeningen kun je aanhouden als je een Nederlands adres kan doorgeven. Geen Nederlands adres = geen bankrekening. Officieel mag je geen creditcard hebben bij verhuizing naar het buitenland, maar mijn bank heeft daar nooit moeilijk over gedaan, vooral ook omdat ik het ze niet heb verteld ;)

Het is toch wel heel heel erg aan te raden om iemand te machtigen. "Alles gaat tegenwoordig digitaal" is helaas niet waar. Mocht je je bankpassen kwijtraken in het buitenland, moeten nieuwe opgestuurd worden, maar dit kan niet naar een buitenlands adres. Er zal dus iemand moeten zijn die deze passen ontvangt en dan naar jou doorstuurt. Afhankelijk van de bank, moet er soms zelfs door de rekeninghouder voor getekend worden. Als je dan niemand gemachtigd hebt, kan niemand tekenen voor je passen en moet je terugkeren naar Nederland om je bankpassen op te halen. Niet handig! Je kunt bij je bank navragen wat hun procedure is bij passen die kwijt zijn.

Wat ook kan gebeuren, is een ongeval waarbij jij niet meer bij kennis bent. Niemand kan dan jouw bankzaken in Nederland regelen, terwijl er misschien rekeningen betaald moeten worden in het buitenland voor procedures. Ik raad het echt sterk aan om een machtiging te regelen.

Overigens is het machtigen niet zo heel spannend. Je zadelt die persoon eigenlijk niet met iets op, want alleen in noodgevallen zoals hierboven beschreven komt diegene in actie.

Hopelijk heb je iets aan deze antwoorden. Veel succes!
Jantrao

Patrick Schreuder, 20-10-2014 10:00 #49
Beste,

Wij willen binnen een paar jaar emigreren naar Zuid-Afrika. Mijn vrouw is Zuid-Afrikaans en heeft dus haar paspoort nog. Maar waar heb ik als partner recht op of juist geen recht op? En doen bedoel ik voornamelijk vergunningen.

Ik hoor graag van jullie,
mvg.
Patrick Reactie infoteur, 24-10-2014
Beste Patrick,

Ik begrijp je vraag niet.

Als het gaat om de Zuid-Afrikaanse wetten en regels, zul je toch echt bij de plaatselijke autoriteiten moeten vragen.

Jantrao

Matilde, 18-08-2014 14:25 #48
Beste Jantrao

Wat gebeurt er als je je nooit hebt uitgeschreven terwijl je al jaren in het buitenland woont en je besluit alsnog te gaan uitschrijven? Krijg je dan een boete ofzo? Hoe zit dat eigenlijk?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 19-08-2014
Hallo Matilde,

Ik zou het niet weten, sorry.

Jantrao

Janneke, 21-05-2014 16:36 #47
Beste Jantrao,
Voor vertrek naar het buitenland wist ik nog niet hoe lang ik in het buitenland zou blijven. Inmiddels ben ik erachter dat ik hier wellicht een jaar ga verblijven. Ik zal me dus uit moeten schrijven in Nederland. In je artikel schrijf je: 'Dit laatste heeft als voordeel dat je niet weer een hele papierwinkel hoeft te doorlopen, mocht je besluiten terug te gaan. Het nadeel is dat je gebonden bent aan alle Nederlandse verzekeringen, waaronder een prijzige zorgverzekering. Je kunt je niet met terugwerkende kracht uitschrijven, dus dat geld ben je kwijt als je besluit te blijven.'

Ik heb hier een paar vragen over:
1. Om welke papierwinkel gaat het bij herinschrijving in Nederland? Wat moet er geregeld worden en waar moet ik rekening mee houden?
2. Ik kan me niet met terugwerkende kracht uitschrijven voor een Nederlandse zorgverzekering. De kosten voor de Nederlandse zorgverzekering betaal ik per maand en als ik een expat verzekering aanvraag bij afsluiting van de Nederlandse zorgverzekering zijn dit ook kosten die ik per maand betaal. Welk geld ben ik dan kwijt? Ik kan toch per direct mijn Nederlandse zorgverzekering opzeggen als ik wil?
3. Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast dank voor je antwoord! Reactie infoteur, 23-05-2014
Hallo Janneke,

1. Bij herinschrijving moet je je presenteren op het gemeentehuis met een adres om je in te schrijven. Dit kan bij ouders/familie/vrienden zijn als deze daarvoor formeel toestemming geven met kopie van hun paspoort. Als je een eigen woning betrekt, heb je een getekende huurovereenkomst nodig. Verder moet je een bijzonder uitgebreid formulier invullen om heringeschreven te kunnen worden.
2. De kosten van een expatverzekering zijn vaak lager dan die van de Nederlandse zorgverzekering, vandaar.
3. Dat staat in het artikel!

Jantrao

Binnenkort Emigrante, 21-05-2014 12:10 #46
Beste Jantrao

Wat betreft het rijbewijs ("of blijf je langer dan zes maanden in een EU-land, zorg dan voor een internationaal rijbewijs bij de gemeente"), in Ierland kan men gewoon met een Nederlands rijbewijs rijden tot het afloopt. Hier is geen internationaal rijbewijs voor nodig. Als het bijna afloopt kan men inderdaad in dat land een rijbewijs aanvragen, dan wordt er een Ierse verstrekt (Zie citizensinformation.ie.). Nu heb ik alleen informatie over dit land aangezien ik zelf daar naartoe ga, maar misschien geldt dit ook wel voor andere landen.

Mvg. Reactie infoteur, 21-05-2014
Bedankt voor de extra informatie!

Jantrao

Angel, 13-05-2014 09:43 #45
Mijn ex en ik hebben een koopwoning op beide namen (restschuld bij verkoop) en een gezamelijke lening, we hebben een samenlevingscontract. Nu wil hij nergens aan meewerken en betalen en zijn koffers pakken en naar Suriname vertrekken en mij achterlaten met alle ellende. Kan hij remigreren als hij hier in NL nog een hypotheek en lening op zijn naam heeft staan? en als hij niet officieel remigreert maar hem gewoon smeert, wat zijn dan de conseqenties voor hem (en mij)?

alvast bedankt
een wanhopige moeder Reactie infoteur, 15-05-2014
Beste wanhopige moeder,

Stel je vraag aub aan je hypotheekverstrekker en/of de gemeente.

Jantrao

Onbekend, 19-04-2014 21:02 #44
Beste mensen,

Namens een vriendin van mij stel ik de volgende vraag.

Afgelopen maandag heb ik een gesprek gehad met mijn vriendin. Tot mijn grote verbazing vertelde zij mij dat zij en haar kinderen door haar man gedwongen wordt om mee te emigreren naar het buitenland. Nu weet zij niet meer wat zij moet doen. Weet iemand wat zij in deze situatie kan doen?

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 21-04-2014
Beste Onbekend,

Ik zou eerst eens nagaan in hoeverre het verhaal klopt. Je hoort het nu van één kant. Wat zegt haar man?

Als het wel waar is, lijkt het me dat er bij de gemeente mensen zijn die hulp kunnen bieden of de juiste richting aan kunnen wijzen.

Jantrao

G. Berns, 19-03-2014 23:05 #43
Bij vertrek naar België, zijn we op 7 maart uitgeschreven uit NL. In afwachting van wat papieren van het Belgische gemeentehuis, konden we ons nog niet aanmelden voor de "Hospitalisatie-verzekering." Op 11 maart had mijn echtgenote een ernstig ongeval en ligt in het ziekenhuis voor de komende 5 à 7 weken.Ondanks de verzekering op mijnb E 121 form, vanaf 1 maart, is er NIEMAND, die opkomt voor de 15 à 20 % kosten voor het ziekenhuis. Noch in NL, noch in B. Het ongeval is gebeurd voor aanmelding van de Hospitalisatie-verzekering.
Dat betekent dat ik door de bureaucratie, (eerst afmelden in NL, bewijs van uitschrijving afwachten, me nérgens kan verzekeren voor de eigen kosten van het ziekenhuis. Voor eenieder opgelet dus, HEEL VOORZICHTIG, met alles, want het kan veel geld gaan kosten!

Trude, 01-02-2014 03:43 #42
Mijn partner werkt in het buitenland en woont daar al enige tijd, ik woon nog in Nederland met onze kinderen.
ons huis moet in de verkoop of verhuurd worden. Bij verkoop is reeds bekend dat er een fikse restschuld over blijft. Al met al vraag ik me af wanneer ik eigenlijk definitief uit Nederland kan vertrekken. Ikzelf heb overigens een buitenlands paspoort.
Kan ik in de problemen komen als ik naar mijn geboorteland (zgn. verdragsland) verhuis en het huis b.v. onderverhuur? Reactie infoteur, 02-02-2014
Trude,

Dit soort vragen zijn veel te specifiek voor mij om te beantwoorden. Bel eens met wat instanties (gemeente, belastingdienst, etc.) want zij hebben de kennis.

Jantrao

Theo, 30-01-2014 05:26 #41
Vraag van Jolanda, 17-12-2013 20:03
"Ik wil voor 5 jaar gaan werken in canada. Als ik terugkom in nl is mijn rijbewijs verlopen. Nu lees ik dat ik dat dan gewoon weer kan aanvragen maar hoe zit dat met rijbewijs CE…? Daarvoor moet ik gekeurd worden. Moet ik dan alles weer opnieuw gaan halen of heb ik met een keuring weer mijn rijbewijs CE terug?" Handig is om nu je rijbewijs te verlengen en dan over 5 jaar weer. Of kan dat niet?

Ik heb het probleem dat het apparaatje van de bank (random reader) dat ik nodig heb om via internet te bankieren, kapot is gegaan. Neem dus een reserve mee.

Emma, 19-01-2014 23:32 #40
Hallo,
Ik wil dit jaar voor 6 maanden in Turkije gaan studeren. Voor deze periode moet ik in Turkije een verblijfsvergunning aanvragen. Blijf ik in deze periode ook nog ingeschreven op mijn huidige gemeente (Utrecht)? Dus dat ik zowel in Nederland als in Turkije ingeschreven kan blijven staan? Ik huur namelijk een woning die ik niet mag onderverhuren en ik ben bang dat ik dan voor 6 maanden geen huurtoeslag kan ontvangen wat erg veel geld is aangezien ik ook al met dubbele huur zit.
Alvast erg bedankt, Emma Reactie infoteur, 20-01-2014
Emma, LEES het artikel!

Sam, 14-01-2014 12:01 #39
Hallo,
Mij naam is Sam ik ben getrouwd en heb en vaste baan mijn vrouw werkt part time en een zoon doet mbo. Ik wil alleen naar het buitenland immigreren de vraag is hoe zit het met mijn vrouw en dochter? krijgen zij een uitkeren? Ik zal rond de 6 maanden terug komen moet ik uitschrijven?

MVG Sam Reactie infoteur, 15-01-2014
Beste Sam,

Ik begrijp het verhaal niet goed. Ga je emigreren of ben je na 6 maanden alweer terug? In dat laatste geval hoef je je niet uit te schrijven en gaat alles gewoon door.

Ga je wel voor langere tijd weg, dan denk ik niet dat je vrouw een uitkering kan krijgen zolang zij zelf werkt, jij nog getrouwd bent met haar en jij inkomen uit Nederland ontvangt.

Jantrao

Fabienne, 30-12-2013 02:51 #38
Hallo,

Mijn naam is Fabienne, en ik word komend jaar in maart 18 jaar.
Ik studeer nu op dit moment aan een MBO opleiding niveau 2

Nou heb ik het gevoel dat ik hier in Nederland niet gelukkig ben, en ook niet zal worden. Daarover heb ik het gehad met mijn ouders om het spreekbaar te maken. Dat ik komend jaar naar Suriname wil verhuizen.
Mijn moeder kijkt er echt tegen op en met haar krijg ik soms heftige discussies daarover. Mijn vader vind het een beetje te snel gaan voor mij leeftijd, maar als ik het echt wil, steunt hij mij daarin.
Nu vraag ik mijn af waar ik het beste zou kunnen beginnen. Aangezien er namelijk stappen ondernomen moeten worden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, door wat advies aan mij te kunnen geven.

Alvast hartelijk bedankt! Reactie infoteur, 31-12-2013
Beste Fabienne,

Ik weet niet helemaal wat je nu verwacht. Alle informatie van wat je moet regelen, staat in het artikel vermeld.

Mijn persoonlijke advies aan je is heel simpel: maak eerst eens je opleiding af. Zonder papieren kom je nergens in deze wereld.

Succes,
Jantrao

Jolanda, 17-12-2013 20:03 #37
Hallo
Ik wil voor 5 jaar gaan werken in canada. Als ik terugkom in nl is mijn rijbewijs verlopen. Nu lees ik dat ik dat dan gewoon weer kan aanvragen maar hoe zit dat met rijbewijs CE…? Daarvoor moet ik gekeurd worden. Moet ik dan alles weer opnieuw gaan halen of heb ik met een keuring weer mijn rijbewijs CE terug? Reactie infoteur, 29-12-2013
Beste Jolanda,

Ik zou zeggen, vraag het aan het CBR of de gemeente, want dat zijn de instanties die hierover gaan.

Succes,
Jantrao

An, 13-12-2013 11:04 #36
Ik ben belgische en wil voor een jaartje naar aruba verhuizen? Moet ik alles opgeven in België zoals zorgverzekering en kinderbijslag? Want ik heb verschillende instanties gebeld maar niemand kan me precies antwoord geven wat ik moet doen. Mvg an Reactie infoteur, 14-12-2013
Beste An,

Ik ben niet op de hoogte van de regels in België. Sorry.

Succes,
Jantrao

Maarten, 12-12-2013 13:49 #35
Mijn echtgenoot en ik zijn pas geëmigreerd naar Marokko met onze zoon van 17. Mijn vrouw heeft de Marokkaanse nationaliteit en mijn zoon en ik de Nederlandse. Onlangs heb ik t.b.v. onze emigratie mijn Nederlandse nationaliteit opgegeven, dus alleen mijn zoon heeft nog de Nederlandse nationaliteit. Nu is zijn paspoort verlopen en heeft hij een nieuwe aangevraagd. Deze is geweigerd omdat hij geen recht meer schijnt te hebben op een Nederlandse nationaliteit. Ik vraag mij af of mijn emigratie effect heeft op de nationaliteit van mijn zoon.

gr. maarten Reactie infoteur, 14-12-2013
Beste Maarten,

Op dit soort vragen over persoonlijke gevallen heb ik geen antwoord.

Jantrao

Wilco, 10-12-2013 18:01 #34
Ik wil een huis kopen in duitsland en een tijd verhuren als verkantie huis en in nl blijven wonen.
kan dat of waar kan ik het beste info er over krijgen?

gr wilco Reactie infoteur, 11-12-2013
Beste Wilco,

Dit artikel gaat over emigereren en dat ga je niet doen, dus je vraag is niet op de juiste plek gesteld.

Groeten,
Jantrao

Demmy Lamberts, 02-12-2013 21:15 #33
Hallo ik hoop dat iemand mij kan helpen met informatie. Ik ben 34jr en heb astma zo ernstig dat ik regelmatig opgenomen moet worden in het ziekenhuis. Maar ik wil en moet eigenlijk emigreren naar Marokko, ik heb ned. ouders. De rede van emigratie is dat mijn verloofde van Marokkaanse afkomst dit jaar is terug gestuurd naar zijn land Casablanca. Ik hoop dat er iemad is die mij raad kan geven waar ik een particuliere ziekenfonds maatschappij kan vinden, als er geen ziekenfonds boven de normale premie is moeten wij misschien onze relatie stoppen omdat de kosten dan zo ondraaglijk worden want voor de standaard verzekering 1,33euro per maand kan ik geen vergoedingen voor medicijnen, ziekenhuiskosten of eventueel tandarts kosten verwachten. ALSJEBLIEFT bijvoorbaatdank voor de gene die mij kan helpen. met vriendelijke groeten Demmy Lamberts Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Demmy,

Eenmaal geëmigreerd naar Marokko mag je de Nederlandse zorgverzekering niet eens aanhouden, dus die kosten vervallen. Je komt uit bij expatverzekeringen, bijvoorbeeld zoals aangeboden door OOM Verzekeringen of Goudse. Ik had zelf OOM in mijn tijd in China, omdat zij je ook verzekeren bij een vakantie terug in Nederland en het toen ca. 55 euro per maand kostte. Google eens op expatverzekering en vergelijk wat je tegenkomt.

Succes,
Jantrao

De Witte Kenny, 28-11-2013 11:04 #32
Hallo ik heb sinds enkele maanden een Nederlandse vriendin en nu zou zij graag bij mij in Belgie komen wonen, maar zij heeft hier nog geen werk en heeft in Nederland een koopflat. Kan zij naar hier komen en haar inschrijven als werkzoekende en krijgt ze dan een uitkering tot als ze werk heeft gevonden? Wat moet ze eigenlijk allemaal doen voor ze hierheen kan? Reactie infoteur, 30-11-2013
Beste Kenny,

Dit artikel geeft een algemeen overzicht en gaat dus niet over specifieke situaties in verschillende landen. Neem contact op met de Belgische autoriteiten.

Jantrao

Danielle, 05-11-2013 23:13 #31
Ik heb een vriend wonen in Amerika. hij wilt met mij trouwen en een gelukkig leven samen opbouwen met mij en mijn kinderen, wat ik dolgraag wil. Alleen weet ik niet waar en hoe ik moet beginnen, ik zit namelijk in de sanering door omstandigheden. ik werk in de zorg dus heb een inkomen. stel dat wij volgend jaar willen trouwen hoe zit het dan met mijn schuld… is het mogelijk mijn schuld vanuit het buitenland af te lossen… kan ik wel daar trouwen en dan terug komen naar Nederland om mijn zaken te regelen… wat verandert er hier voor mij als ik eenmaal getrouwd ben op het gebied van belastingen? Reactie infoteur, 06-11-2013
Beste Danielle,

Dit artikel geeft alleen algemene informatie en ik ben niet in de positie om specifieke vragen te beantwoorden. Neem contact op met de betreffende instanties.

Jantrao

Linda, 27-10-2013 10:32 #30
Ik wil gaan emigreren naar het buitenland (in Europa) heb een huurhuis maar die kan ik maximaal 1 jaar legaal onderverhuren.nu wil ik dat toch doen voor de zekerheid, maar mijn vraag is, omdat ik lees dat je als je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, je je moet uitschrijven bij de gemeente. maar dan kan ik toch ook m'n huis niet onderverhuren voor 1 jaar?want die raak ik dan toch kwijt bij uitschrijving?

groeten linda Reactie infoteur, 27-10-2013
Beste Linda,

De gemeente kan je hierop antwoord geven.

Jantrao

Gokhan, 16-10-2013 15:12 #29
Ik heb een vraagje voor mijn ouders. Mijn ouders zijn vorig jaar naar Turkije verhuisd, en mijn vader heeft zijn Nederlandse nationaliteit opgegeven. Ze zijn onlangs weer even terug naar Nederland gekomen. Mijn vader mag niet langer dan 3 maanden in Nederland blijven en mijn moeder vroeg me af of er een manier was voor mijn vader om zijn Nederlandse nationaliteit terug te krijgen zodat hij voor langere periodes hier kan blijven. Is hier ook een deadline voor (bv binnen een jaar na het opgeven)?

Alvast bedankt,

Gokhan Reactie infoteur, 16-10-2013
Gokhan,

Deze vraag moet je echt aan de IND stellen.

Succes,
Jantrao

Jolanda, 16-10-2013 11:58 #28
Ik wil gaan werken in Canada maar mijn partner ( etrouwd) gaat niet mee en blijft in nl. Ik wil van mijn werk in Canada de hypotheek blijven betalen in nl zodat mijn partner kan blijven wonen in ons huis. Waar moet ik op letten? Wat moet ik belastingtechnische regelen?

Gr. J. G Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste Jolanda,

Je kunt deze vragen het beste aan de Belastingdienst stellen.

Jantrao

Derya, 13-10-2013 21:37 #27
Beste infoteur,

ik wil graag samen met mijn 2 kinderen naar turkije maar ik wil nog niet echt emigreren zeg maar, mijn kinderen zullen daar naar school moeten, ik denk dat ik dan om de 6 maanden heen en weer moet naar NL met de kids.
ik wil ook auto rijden mijn eigen auto meenemen, en wil ook werken daar, moet ik hiervoor werkvergunning aanvragen? en mijn rijbewijs hoe moet ik dat doen. waar en hoe moet ik dit allemaal regelen?

en hoef ik dan of moet ik dan hier bepaalde dingen stop zetten? hoe zit het met de zorgverzekering, eigenlijk wil ik die hier niet meer, ik wil liever in TR verzekerd zijn.

ja kunt u mij vertellen waar ik allemaal op moet letten en moet doen.

Bijvoorbaat dank!
MVG

Derya Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste Derya,

Dit zijn allemaal heel specifieke vragen over jouw situatie. Dit artikel is slechts bedoeld om algemene informatie te geven en ik heb dan ook geen kennis van alle verschillende regelingen en wetten in allerlei landen.

Begrijp ik goed dat je slechts korte perioden wilt terugkomen naar Nederland? Zo ja, dan is er toch sprake van emigratie. Je kunt niet 90% van het jaar in Turkije zijn en claimen in Nederland te wonen. Bovendien kleven daar veel te veel nadelen aan door dubbele belastingen, dure zorgverzekering in Nederland, etc.

Voor de werkvergunning en het autorijden, zul je de Turkse autoriteiten moeten vragen. De zorgverzekering moet je opzeggen bij emigratie, anders moet je hem houden. Ben je onverzekerd terwijl je wel verzekerd had moeten zijn, dan betaal je 130% van de premie over die maanden als boete. Zolang je ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente, ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.

Succes,
Jantrao

Remoun, 01-10-2013 21:17 #26
Beste Jantrao,
We krijgen nu wwb uitkering van gemeente Zoetermeer. Ik wil graag alleen emigreren zonder mijn familie. Gaat de wwb uitkering hier dan voor me vrouw en kinderen door zonder dan te hoeven scheiden? Want ik weet niet of ik daar werk kan krijgen.

Met vriendelijke Groet,

Remoun Reactie infoteur, 03-10-2013
Remoun,

Zoals ik in mijn vorige reactie ook al heb aangegeven, is de beste aanpak om contact op te nemen met officiële instanties zoals UWV en in dit geval ook de gemeente Zoetermeer.

Succes,
Jantrao

Remoun, 29-09-2013 12:14 #25
Hoi,
Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen.Ik wil graag alleen (zonder mijn familie) naar het buitenland immigreren.Mag ik alleen immigreren zonder dat ik uitscheiden van mijn vrouw word, want ik heb hier geen baan en kreeg ik wwb uitkering.Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik ben helemaal de weg kwijt.
Ik hoop dat u mij de weg kunt wijzen.

Met vriendelijk groet,

Remoun Reactie infoteur, 30-09-2013
Beste Remoun,

Je verhaal is nogal warrig, dus ik kan niet goed volgen wat je nou precies wilt weten. Als het gaat om de financiële gevolgen van emigreren voor je gezin en jouw uitkering, zul je contact op moeten nemen met de officiële instanties zoals het UWV en de Belastingdienst.

Succes,
Jantrao

Ellis, 12-09-2013 21:24 #24
Hoi,
Ik ben de weg een beetje kwijt. Ik zit op dit moment in Zuid-Amerika. Ik dacht dat ik alles had uitgezocht maar nu krijg ik een brief bij mijn ouders thuis gestuurd van de gemeente. Ik heb geen basiszorgverzekering meer omdat ik voor een lange tijd ga reizen en ook wil gaan werken in het buitenland. Ik weet nog niet wanneer ik terug kom. Nu geeft de gemeente aan dat ik me moet uitschrijven (emigreren) maar ik kom uiteindelijk gewoon terug. Ik heb een speciale reiszorgverzekering afgesloten (isis) zodat ik wel goed verzekerd ben.
Moet ik me nu toch uitschrijven en wat zijn daar de nadelen van? En hoe zit het met de aanvullende verzekeringen?
Ik hoop dat u mij de weg kunt wijzen.

Met vriendelijke groet,
Ellis Lavrijsen Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste Ellis,

Als je langer dan 8 maanden weggaat uit Nederland, ben je verplicht je uit te schrijven. Dat je van plan bent terug te komen, doet er niet toe, want het gaat enkel om die termijn. Je schrijft je bij terugkomst binnen vijf dagen weer in. Dat is dan een kwestie van een formulier invullen en bij de gemeente je gezicht laten zien. Heel simpel.

Bij emigreren heb je geen recht meer op de basisverzekering en dus ook niet op de aanvullende verzekeringen daarvan. Je kunt dan een eigen verzekering afsluiten, maar dat moet dan ook niet een standaard reisverzekering zijn. Deze gaan er namelijk vanuit dat je de basisverzekering hebt. Hoe Isis dat doet, is mij niet bekend, dus vraag het even bij hen na.

Succes,
Jantrao

Shanine, 31-08-2013 16:16 #23
Hallo,

Ik word aanstaande nov. 18 jr en k wil heel graag naar suriname verhuizen omdat k niet gelukkig bent hier in Nederland. Mijn moeder en me broertje weten nog van niks en me ma gaat me niet steunen maar ik ga dit toch doorzetten. Ik zit momenteel op het mbo en k vroeg me af hoe lang het proces duurt om naar het buitenland te emigreren? En waar moet ik beginnen? Of bij wie instantie moet k zijn voor hulp Reactie infoteur, 04-09-2013
Beste Shanine,

Voordat je een dergelijke dramatische stap onderneemt, lijkt het me verstandig om de voors en tegens op een rijtje te zetten. Pak gewoon een stuk papier en maak twee kolommen. Ben eerlijk over de voordelen die het heeft om te gaan, maar ook over de voordelen van blijven. Weeg het eens tegen elkaar af alsof het over je beste vriendin gaat i.p.v. over jezelf. Nog beter is om iemand te vinden op een vergelijkbare leeftijd is geëmigreerd en te praten over zijn/haar ervaringen. Het lijkt nu misschien alsof verhuizen naar een ander land alles kan oplossen, maar ook daar zul je tegen alledaagse problemen aanlopen. Emigreren werkt niet als het een vlucht is, vooral niet eentje zonder afgeronde opleiding. Wat ga je daar doen? Hoe ga je jezelf onderhouden? Ga je je moeder en broertje niet missen? Heb je al echt alles geprobeerd om het leven hier beter te maken voor jezelf?

Ik lees in dit bericht een meisje in verwarring. Pak dat eerst aan: praat met iemand die je professioneel kan helpen en die niet je moeder mag vertellen wat er besproken is. En als ik naar je spelfoutjes kijk, zie ik bovendien iemand die nog veel moet leren en waarschijnlijk er veel meer aan heeft om in ieder geval eerst een opleiding af te ronden. "k" is geen woord, ik wel. "me ma" = mijn ma, "wie instantie" = welke instantie, "ik niet gelukkig bent" = ik niet gelukkig ben.

Doe niet iets ondoordacht waar je later spijt van krijgt.

Jantrao

Mark, 30-08-2013 13:43 #22
Wat in geval van vergeten uit te schrijven. Wat is het advies. De datum van inschrijving in het buitenland? Er is daar geen bewijs van uitschrijving gevraagd. Of "per heden"? En zitten daar dan eventueel gevolgen aan? Ik denk dan aan mogelijke boetes of ziektekostenverzekering etc. Reactie infoteur, 30-08-2013
Mark,

Ik ben zelf vertrokken zonder uitschrijving omdat ik nog niet wist hoe lang ik zou blijven. Uiteindelijk per post uitgeschreven per de datum dat ik zeker wist dat ik langer dan 8 maanden zou blijven en ook per die datum zorgverzekering opgezegd.

Jantrao

Jadier, 17-07-2013 16:07 #21
Jantrao,

Bedankt voor de tip! ik weet dat de banen niet voor het oprapen liggen maar ik wou ook de DUO aanvragen aangezien ik nog steeds studeren ga en ik zal ook een bijbaantje zoeken aangezien mijn oom zijn eigen bedrijf heeft kan ik bij hem te pas.
en ik heb zoveel gesprekken met men ouders gevoerd maar altijd kwam me moeder met het excuus van als ik niet teken mag je het land niet uit daardoor ben ik fftjes onderzoek gaan doen en heb ik nu een tevredenheidsbeeld en een goed antwoord om me dingen te gaan regelen en dan als volwassenen over te stappen naar Nederland.

maar als ik toch nog een gesprek met me ouders zou willen/moeten voeren wat voor advies raad je mij dan aan?

Bedankt
Jadier Reactie infoteur, 18-07-2013
Jadier,

Je moet het vooral zelf beslissen, maar je ouders zullen het beste met je voor hebben.

Succes,
Jantrao

Jadier, 17-07-2013 01:23 #20
Hallo, als 19 jarige wonende in Curaçao wou ik vragen kunnen ouders belemmeren bij het emigreren naar het buitenland als het kind daar niet meer wilt wonen?
moet er toestemming van de ouders zijn om als 19 jarige zelfstandig te emigreren naar Nederland ik heb daar al gewoond, alsjeblieft zo snel mogelijk antwoordt. Reactie infoteur, 17-07-2013
Jadier,

Aangezien je volwassen bent, kun je zelf beslissen. Je moet je echter wel afvragen hoe je dan in je levensonderhoud gaat voorzien in Nederland. De banen liggen niet voor het oprapen en je hebt nog te maken met het jeugdminimumloon waardoor het erg moeilijk kan zijn om rond te komen.

Misschien toch een goed gesprek met je ouders?

Jantrao

S. Aknouz, 08-07-2013 00:32 #19
Ik woon sinds 2006 in marokko samen met mijn man en twee kinderen we hebben allemaal de nederlandse nationaliteit. we hebben al een keer onze documenten verlengt in marokko. ik wil vragen of er geen risico is voor onze nationaliteit. om de twee jaar ga ik naar nederland op vakantie. voor hoelang kan ik in het buitenland verblijven zonder problemen. we hebben geen uitkering of verzekering in nederland. graag wil ik meer informatie hierover

bijvoorbaat dank s.aknouz
te oujda marokko Reactie infoteur, 08-07-2013
Hallo,

Waarschijnlijk kun je deze vraag beter aan een officiële instantie stellen, maar je nationaliteit kunnen ze je niet zomaar afnemen, ook al ben je 30 jaar in het buitenland.

Jantrao

Fatih, 03-07-2013 09:27 #18
Hallo,

Ik ben 19 jaar en wil graag emigreren naar Turkije om daar na een jaar weer bij mijn ouders te gaan wonen die geëmigreerd zijn maar ik heb een studieschuld, hele dikke telefoonrekening, sta rood op de bank en ik heb een achterstand bij mijn zorgverzekeraar. Ik heb hier verder geen inkomen en mijn schulden stapelen zich op. Nu wil ik graag weer in Turkije bij mijn ouders wonen om dan aan het werk te gaan en mijn achterstanden op mijn eigen tempo af te lossen. Is dit mogelijk? Reactie infoteur, 04-07-2013
Fatih,

Deze vraag moet je niet aan mij stellen, maar aan de gemeente, overheid en de verschillende instanties waar je problemen hebt.

Succes,
Jantrao

Ozgur, 17-06-2013 14:53 #17
Hallo,

Ik wil graag emigreren naar Duitsland alleen ik heb de nl paspoort en mijn partner Turkse paspoort. We hebben samen 2 kinderen. Mijn partner heeft nog 2 jaar voordat zijn verblijfsvergunning verloopt. Kan mijn partner gewoon mee. Of moet hij daar ook een verblijfsvergunning en zoja wat zijn precies de regels? Reactie infoteur, 20-06-2013
Hallo Ozgur,

Dit soort vragen kun je het beste stellen aan de Duitse en/of Nederlandse autoriteiten.

Jantrao

Mustafa, 14-04-2013 20:41 #16
Hallo meneer ik heb een vraag je : ik wil mijn vrouw en mijn dochtert van 2 en een zoontje van 1 jaar naar turkije laten emigreren mijn twee kindjes die hebben nederlandse paspoort en mijn vrouw heeft een verblijfsdocument moet ik ze laten uitschrijven bij gemeente kan mijn vrouw later weer nederland terug komen? Reactie infoteur, 15-04-2013
Mustafa,

Als je langer dan acht maanden Nederland uitgaat, moet je je uitschrijven bij de gemeente. Als je een Nederlands paspoort hebt, kun je altijd terugkomen. Hoe dat precies zit voor je vrouw, kun je het beste bij de gemeente zelf navragen.

Succes,
Jantrao

Natasja Westerbeek, 12-02-2013 12:11 #15
Moet je getrouwd zijn om samen als koppel te emigreren naar Noorwegen? Mijn vriend zou daar werk hebben en ik thuismoeder zijn (we hebben dus wel een dochter). Reactie infoteur, 12-02-2013
Natasja,

Hiervoor zul je toch echt de Noorse overheid moeten raadplegen.

Jantrao

Lina, 30-01-2013 14:37 #14
Ik ben op dit moment zwanger, en zit te denken om naar het land waar mijn vriend woont te verhuizen, Schotland. Ik heb nu in Nederland alle voorzieningen eigenlijk al geregeld omtrent de bevalling en zwangerschapsverlof en dergelijken. Ik heb nog 4 maanden te gaan voor mijn uitgerekende datum. Ik ben op zoek naar informatie wat mij kan vertellen welke rechten ik heb daar aangezien wij niet getrouwd zijn, wel samen kindje krijgen en hij heeft werk maar ik niet, en kan dat voorlopig ook niet krijgen door het verlof. Via site van de overheid kom ik wel op aantal punten maar weet nog altijd niet of dat ook voor mij geldt. Reactie infoteur, 30-01-2013
Hallo Lina,

Je zult hiervoor toch echt contact op moeten nemen met de Britse/Schotse overheid. Alleen zij kunnen je vertellen hoe de regels daar in elkaar zitten.

Succes,
Jantrao

Jonathan, 24-01-2013 14:04 #13
Hallo,

Ik zit al paar maanden te denken om naar Noorwegen te emigreren. Ik ben namelijk 19 en heb wel familie daar. Is het mogelijk voor een 19 jarige jongen om naar Noorwegen te emigreren en gelijk school te beginnen. Of waar kan ik hulp vragen? Reactie infoteur, 25-01-2013
Hallo Jonathan,

Je bent volwassen, dus je kunt gaan en staan waar je wilt. Tegelijkertijd, omdat je volwassen bent, wordt wel van je verwacht dat je alles zelf kunt regelen. Ik raad aan om hulp te vragen van je familie. Je zult goed moeten uitzoeken hoe het zit met een visum. School kan vast wel, maar stel de school die je op het oog hebt specifieke vragen. Zij weten er waarschijnlijk mee van.

Succes,
Jantrao

Peter Vink, 29-11-2012 10:16 #12
Mijn zoon gaat 6 maanden stage lopen in Amerika, moet hij zich uit laten schrijven? Reactie infoteur, 29-11-2012
Beste Peter,

Nee, want officieel blijf je als student in Nederland wonen. Uitschrijven hoeft pas als je meer dan acht maanden weggaat. Hij kan wel bij DUO een uitwonende beurs aanvragen (als hij die niet al heeft) met een formulier over een uitzondering van de GBA voor die maanden. Ik zou hem ook aanraden om zijn OV-chipkaart stop te zetten, want dat levert ook weer zo'n 90 euro per maand meer op aan beurs.

Jantrao

Samira, 18-09-2012 14:29 #11
Hallo,

Ik zit al jaren te denken ofdat ik niet beter thuis hoor in Egypte. Mijn vader is Egyptenaar en ga er elk jaar naartoe en steeds weer zit ik te denken wat moet ik. Ik heb geen visum nodig om naar Egypte te gaan en nu mijn zoon van 3 nog niet leerplichtig is lijkt mij dit het beste moment om te gaan en het maar eens 6 maanden aan te zien met voor hem een school en voor mij om te werken omdat dat natuurlijk heel anders is dan een vakantie. Wat zijn nu dingen die je moet weten en regelen om deze stap te proberen? Reactie infoteur, 19-09-2012
Samira,

Het staat allemaal in het artikel.

Jantrao

Christie Spoolder, 21-08-2012 13:12 #10
Hoe lang mag je aansluitend in Nederland verblijven na emigratie Frankrijk? Wij zijn gepensioneerd, en wonen sinds een klein jaar in Frankrijk. Reactie infoteur, 22-08-2012
Hallo,

Dit artikel gaat hier niet op in en ik heb hier dan ook geen kennis over. Ik raad aan om contact op te nemen met de rijksoverheid voor een eenduidig antwoord, zie http://www.rijksoverheid.nl/contact. Denk ook aan contact met de verzekering. Als je een Nederlandse verzekering hebt gericht op verblijf in het buitenland kunnen er beperkingen zijn aan de lengte van verzekerd verblijf in Nederland. Een aantal weken zal geen probleem zijn, maar als je weer terugkomt voor enkele maanden, kan het gezien worden als remigratie inclusief alle bijbehorende administratieve rompslomp.

Succes,
Jantrao

Bjorn Rommens, 17-05-2012 19:57 #9
Is er een leeftijdseis voordat je mag emigreren? Ik wil graag in het buitenland gaan werken en wonen en tegen de tijd dat ik echt kan vertrekken ben ik 20 jaar. Blijf ik wel nederlands burger of moet ik de nationaliteit van het land waar ik heen ga aannemen? Het wordt waarschijnlijk Gibraltar, dat valt nog onder de EU toch? Reactie infoteur, 18-05-2012
Beste Bjorn,

Aangezien ouders hun kinderen meenemen bij emigratie lijkt mij niet dat er een grens is. Als je onder de 18 bent en alleen vertrekt, kan het misschien wel lastiger zijn (ivm aangaan contracten, bankrekening openen en zo), maar dat is bij jou ook niet het geval.

Je kunt ten alle tijde Nederlands burger blijven, want je nationaliteit kan je niet zomaar afgenomen worden! Ook al ga je naar Timboektoe, blijf je Nederlander. Tenzij je besluit de nationaliteit van dat land aan te nemen, natuurlijk, want een dubbel paspoort is meestal niet mogelijk. Om een andere nationaliteit te krijgen, moet je de lokale regels volgen wat bijvoorbeeld in kan houden dat je er een aantal jaren moet wonen en soms ook een taalexamen moet afleggen. Als je naar een EU land gaat, is van nationaliteit veranderen eigenlijk niet nodig, want er is vrij verkeer van personen binnen de EU grenzen waardoor jij daar dezelfde rechten hebt als een burger van dat land. Gibraltar valt onder Groot-Brittannië en is dus EU.

Succes,
Jantrao

Alper, 19-02-2012 15:28 #8
Ik wil emigreren naar Turkije maar heb een eenmanszaak dus een kvk nr, kan ik dus emigreren en mijn eenmanszaak gewoon behouden? Reactie infoteur, 20-02-2012
Hallo,

Ik raad aan om navraag te doen bij een overheidsinstantie of kvk, want hierop kan ik geen antwoord geven.

Groeten,
Jantrao

Tran, 11-02-2012 14:20 #7
Ik heb een aanvullende vraag; in mijn eigen geval heb ik nog geen Nederlandse paspoort, maar ik heb slechts een verblijfsvergunning. Als ik uit ga schrijven om te emigreren, ben ik dan mijn verblijfsvergunning dan kwijt? Zo ja, hoe kan ik een nieuwe verblijfsvergunning aanvragen als ik later besluit om weer terug te keren naar Nederland?

Gaarne uw antwoord/advies

Met vriendelijke groeten,
Tran Reactie infoteur, 11-02-2012
Beste Tran,

Dit is een bijzonder geval voor mij. Ik durf hierover geen uitspraken te doen, maar raad aan om contact te zoeken met de overheid. Zij kunnen hier vast antwoord op geven.

Succes,
Jantrao

Nathalie, 06-01-2012 20:54 #6
Ik met mijn gezin gaan emigreren naar Frankrijk maar we hebben hier in Nederland nog ons woonhuis te koop staan. Nu is mijn vraag wat ik omtrent dit moet regelen en vooral WAAR? Heb je bijv, nog recht op hypotheekrenteaftrek en moet er toch nog een van ons ingeschreven blijven op dat adres. Helaas na meerdere bezoekjes aan het belastingkantoor in onze woonplaats zijn we nog niks wijzer. Wie kan mij (ons) helpen? Reactie infoteur, 07-01-2012
Beste Nathalie,

Dit is erg specifiek en je zult toch echt bij officiële instanties je antwoorden moeten halen. Misschien dat je de landelijke overheid kunt proberen, want daar is mogelijk meer ervaring met dit soort dingen dan bij lokale instanties.

Het zal ook vooral ervan af hangen waar je inkomen vandaan komt als het gaat waarop je nog recht hebt. Als je nog inkomen uit Nederland hebt terwijl je in Frankrijk woont, zul je daarover in Nederland belasting moeten betalen en kun je ervoor kiezen om behandeld te worden alsof je hier nog steeds woont (zie: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/keuzerecht/keuzerecht.html#P0_0) Maar als je ook inkomsten in het nieuwe land hebt, betaal je misschien dubbel. Zie meer informatie hier: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/voorkoming_dubbele_belasting/voorkoming_dubbele_belasting-02.html#P24_3302

Wat ik je wel kan zeggen, is dat je niet zomaar ingeschreven mag blijven op een adres als je er niet woont. Wie langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, dient zich uit te schrijven bij de gemeente. Verhuis je binnen Nederland, dan schrijf je je in bij de nieuwe gemeente, maar voor het buitenland vul je een formulier in dat naar je eigen gemeente gaat. Zij zorgen ervoor dat andere instanties zoals de Belastingdienst op de hoogte worden gebracht van je vertrek naar het buitenland.

Ik raad aan dat je de Buitenland pagina's van de Belastingdienst eens goed doorspit en anders via de belastingtelefoon spreekt met een buitenlandspecialist.

Veel succes,
Jantrao

Maurice, 27-12-2011 12:48 #5
Dat van dat internationale rijbewijs binnen de EU is grote onzin! Je kunt met je NL rijbewijs rijden todat het verloopt, dan moet je het omwisselen voor een lokale (vóór de verval datum natuurlijk)!

Danielle, 31-10-2011 15:33 #4
Mijn Man heeft een baan aangeboden gekregen op Bonaire. Nu is Bonaire een nederlandse gemeente, maar wat moet ik nou doen? Bijv. rijbewijs, pensioen, zorgverzekering? Reactie infoteur, 01-11-2011
Beste Danielle,

Ik vermoed dat heel veel van je vragen een antwoord hebben op verschillende sites van de Nederlandse overheid. Stel anders ook eens wat vragen op een specifiek Bonaire forum. Dit artikel is algemeen bedoeld als een overzicht welke dingen je in acht moet nemen bij emigreren, maar hoe en wat precies zal per bestemming verschillen.

Succes,
Jantrao

Stefan, 01-07-2011 19:56 #3
Je loopt een tijde achter lees ik, je rijbewijs blijft gewoon geldig BINNEN EU en je moet pas bij vervanging over naar het rijbewijs van je nieuwe EU land… Reactie infoteur, 02-07-2011
Beste Stefan,

Dat staat er toch ook? Het Nederlandse rijbewijs is gewoon geldig in de EU, maar als je langer dan 6 maanden in een EU-land verblijft, moet je daarnaast een internationaal rijbewijs hebben. Dat is altijd in combinatie met je geldige Nederlandse rijbewijs. En er staat ook dat als je rijbewijs in de EU verloopt, je dan in dat land een nieuw rijbewijs moet aanvragen. Ik vraag me dus af wat volgens jou anders is dan wat het artikel beschrijft.

Groeten,
Jantrao

J. Ballendux, 28-10-2008 15:16 #2
Ik ben gepassioneerd en gehuwd, ik ben van plan om te emigeren naar Turkije ik heb daar een huis gekocht. We houden ons huis in Nederland aan ik moet dus meer als een half jaar in het buitenland vertoeven. Wie zit in de zelfde situatie en wil zijn ervaring met ons delen?

Fati, 08-10-2008 20:16 #1
Ik ben pas 15 jaar in nederland na 5 jaar studie en 10 jaar werken op zitten en wil graag terug emigreren naar turkije.heb beide nationaliteit nog en ben 29 jaar oud.
ik ontvan graag makelijke tips of waar ik dan nog recht op heb als nederlander.

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 74
Schrijf mee!