Filosoof uitgelicht; Pythagoras van Samos

Filosoof uitgelicht; Pythagoras van Samos De stelling van Pythagoras, deze stelling is bekend bij velen. Maar wie was nu Pythagoras. Een educatieve toelichting op de man achter deze stelling, en veel andere verhelderende wijsheden. De filosoof die geldt als één van de filosofen die het fundament zijn voor het hedendaagse westerse denken. Tevens had Pythagoras een grote invloed op de wiskunde heden ten dage.

Stelling van Pythagoras

De stelling van Pythagoras stelt dat het kwadraat van de hypotenusa van een rechthoekige driehoek gelijk is aan de som van de kwadranten van de andere twee zijden. Dit feit was waarschijnlijk al bekend bij de Babyloniërs, die Pythagoras in zijn jeugd reeds bezocht zouden hebben. Ook de Egyptenaren schijnen deze kennis reeds te hebben gehad. Hieronder de stelling van Pythagoras in een model omschreven.

Bron: Baelde, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Baelde, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Pythagoras van Samos en zijn numerologie

De precieze data van zijn leven zijn onbekend. Hij werd waarschijnlijk rond 570 v.Chr. geboren op het Griekse eiland Samos en stierf naar men aanneemt rond 480 v.Chr. Pythagoras was een wat schimmige figuur die net als Socrates na hem zelf niets geschreven heeft en zijn leerlingen zijn gedachten liet documenteren en schetsen. Pythagoras was niet alleen denker/ filosoof, maar ook mysticus. De school die hij stichtte zouden we vandaag de dag aanzien als een sekte waar veel vreemde doctrines werden onderwezen. Onder andere de beroemde aanbidding en onthouding van het eten van bonen. Pythagoras predikte ook reïncarnatie en de transmigratie van de ziel en is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het moderne geloof in numerologie, later gepopulariseerd door Nostradamus.

Volgens Pythagoras zijn alle dingen getallen. Dit idee kwam voort uit zijn muziektheorie, waarin hij bewees dat de intervallen tussen muzieknoten uitgedrukt kunnen worden in verhoudingen tussen de getallen één tot en met vier. Omdat de religieuze opvattingen van Pythagoras deels voortkwamen uit het idee dat muziek een speciale macht over de ziel heeft en elk weefsel in het universum doordrenkt, kwam hij al snel met het geloof dat alle dingen getallen zijn. De pythagoreeërs vereerden daarom bepaalde getallenpatronen, vooral de zogeheten 'tetractys van de decade'. De tetractys is een diagram dat de eerste vier gehele getallen afbeeldt in een driehoek van tien punten. Zowel de driehoek als het getal tien - de decade - werden door de pythagoreeërs vereerd. In hun denken was het getal tien het perfecte getal omdat het de som is van de eerste vier gehele getallen. De getallen zelf stonden voor fundamentele ideeën.
  1. Staat voor het punt
  2. Voor de lijn
  3. Voor het vlak
  4. Voor het lichaam

Daarnaast dacht men dat er tien hemellichamen waren. Vijf planeten, de zon, de maan, de aarde en een mysterieuze en onzichtbare 'tegenaarde'. Deze draaien allen om het centrale vuur. Na de dood van Pythagoras viel zijn school in twee kampen uiteen. Het ene hield vast aan zijn religieuze en mystieke ideeën, terwijl het andere zich richtte op zijn wiskundige en wetenschappelijke onderzoekingen. Deze laatste bleef geloven dat het universum in essentie rekenkundig is. Pythagoras ontdekte ook dat de verhouding tussen diagonaal van een vierkant en de zijde daarvan niet in een heel getal kan worden uitgedrukt. Dit leidde tot de ontdekking van irrationele getallen. Deze irrationele getallen zijn in de wiskunde nog altijd van een groot belang.

Lees verder

© 2010 - 2020 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Filosoof uitgelicht; Pythagoras van Samos"

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: November 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Filosofen v.Chr
Schrijf mee!