Special K, ofwel Vitamin K de opkomende partydrugs

Special K, ofwel Vitamin K is een opkomende partydrugs, vooral in Amsterdam. Maar wat is Special K precies? En wat zijn de gevolgen van deze drugs?

De oorsprong en ontdekking van Ketamine

Ketamine werd per toeval ontdekt in 1965 in de Verenigde Staten. Het werd toen aan soldaten uit de Vietnam oorlog gegeven. Soldaten vergaten door de Ketamine hun pijn, maar gingen er ook van hallucineren. In Engeland en Spanje werd de drugs Special K al een aantal jaar geleden populair.

Wat is Special K?

Special K, is de drugsbenaming voor Ketamine. Special K wordt ook wel Vitamin K, Ket of gewoon K genoemd. Ketamine is een verdovingsmiddel dat door dierenartsen wordt gebruikt om dieren, zoals paarden effectief mee te verdoven. De medische benaming voor Special K is 2-methylaminocyclohexanon, een dissociatief narcosemiddel. Special K is de poeder

Het gebruik van Special K

Hoeveelheid

Special K, snuif je in kleine hoeveelheden. Door één grote hoeveelheid kan je in een K-hole terecht komen. Met één buisje kan je zeker een hele avond doen. Per keer hoef je maar een puntje van een lepeltje te gebruiken. Als je coke zou gebruiken, neem je een half lepeltje. Na deze kleine hoeveelheid kan je een uur vooruit.

Hoe vaak

Als je daarna nog een keer snuift, neem je een iets grotere hoeveelheid, maar niet het dubbele. Om een avond door te komen, is het niet per se nodig om als je voelt dat het bijna is uitgewerkt opnieuw te snuiven. Als je dit namelijk te snel achter elkaar doet, kan je ook in een K-hole terecht komen. Het is dus belangrijk dat je genoeg tijd tussen de ‘snuiven’ neemt.

Injecteren

Als je Special K gebruikt als partydrugs snuif je het. Maar Special K verslaafde spuiten de vloeibare vorm van Ketamine direct in hun aderen. Bij hen is het effect sterker en ook eerder voelbaar. Hoewel het in de poedervorm ook al snel merkbaar is. Je kan Special K ook via je mond naar binnen werken, maar dit is niet heel verstandig. Omdat het effect minder is en omdat je tong verlamd wordt door de drugs.

De gevolgen, effecten van Special K

Het gewenste effect

Het effect van Special K is dat je zenuwcellen geen signalen meer doorgeven aan je hersenen. Hierdoor voel je niets meer bij een te grote hoeveelheid. Dan kan je je niet bewegen en ben je bijna niet meer bij bewustzijn. Bij een kleine hoeveelheid Ketamine ga je vooral hallucineren. Alles wat je doet is voor je gevoel groter dan in het echt. Voor je gevoel dans je heel uitbundig of neem je zulke grote stappen dat het lijkt dat je springt. Ook is een gevolg dat je over veel dingen na gaat denken ‘waarom staan zij daar bij de bar helemaal naar hem te kijken’. Je krijgt dan de neiging daar naar toe te gaan en het te vragen, maar dat kan vrijwel niet. Meestal vind je dit ondertussen heel erg grappig.

Een K-hole

Een K-hole beleef je als je in één keer te veel Special K snuift, of als je te snel achter elkaar snuift. Als je in een K-hole zit kan je je helemaal niet meer bewegen en houd je je ogen wijd open. Je hebt het gevoel dat alles fout gaat. Als je niet weet wat er gebeurd word je bang en raak je in paniek. Het kan zelfs zo zijn dat je denkt dat je dood gaat. Maar dat is niet zo, meestal is een K-hole binnen twee uur voorbij. Dan kan je weer gewoon lopen. Als iemand een K-hole beleeft kan een effectieve manier zijn om hem hier sneller uit te krijgen hem langdurig te omhelzen. Hierdoor krijgt degene die een K-hole beleeft tot rust komen en de paniek kwijt raken.

Gevolgen op de lange termijn (bij verslaafden)

Ketamine is geen verslaafde drugs. Je lichaam kan er niet verslaafd aan raken. Maar je kan er wel geestelijk afhankelijk van worden. Als je na elke dag gebruik, opeens niets zou gebruiken krijg je dus geen hoofdpijn of iets dergelijks. Wel kan je zelf de hele tijd met je gedachten bij de Special K zitten. Dat je denkt het nodig te hebben. Special K kan dus leiden tot chronische psychische problemen of zelfs psychoses. Op de kortere termijn kan Special K zorgen voor geheugen verlies.
© 2010 - 2020 Xdoriss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Special K, ofwel Vitamin K de opkomende partydrugs"

Infoteur: Xdoriss
Gepubliceerd: Mei 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!