InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wietplanten: beestjes en ziekten

Wietplanten: beestjes en ziekten

Ongedierte komt voor bij elke plantensoort. Bij het kweken van wietplanten heb je kans dat je ook met een van de onder genoemde soorten te maken krijgt. Gelukkig bestaan er diverse middelen om van allerlei soorten ongedierte af te komen. Variërend van biologische bestrijdingsmiddelen tot lieveheersbeestjes.
Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bladluizen

Bladluizen zijn ongeveer een halve millimeter groot, ze zijn erg vervelend voor wietplanten omdat ze zich in je plant boren en zo voedingsstoffen opnemen. Ze vermenigvuldigen zich erg snel dus als je deze diertjes aantreft zul je hier snel iets aan moeten doen. Je kan een bladluizenplaag herkennen aan het plotseling vergelen en verwelken van je bladeren.

Er zijn verschillende manieren om bladluizen tegen te gaan. De natuurlijke vijand van de bladluis is het lieveheersbeestje. Deze natuurlijke vijand doet het goed in een kweekkast, maar voor buitenplanten is na besmetting toch wat zwaarder geschut nodig. Het makkelijkst is om bij de growshop wat biologisch bestrijdingsmiddel te gaan halen en de dosering te volgen.
Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wortelvlieg

De wortelvlieg heeft meestal drie generaties per jaar en overleeft de winter als pop in de grond. Een wortelvlieg legt eitjes bij de wortels van planten. Zodra de maden uit deze eitjes komen zullen deze de wortels van de plant aantasten, met name de fijnere wortels, maar later maken de maden ook gaten in de hoofdwortel. Dit zorgt na ongeveer 3 weken voor serieuze schade. Het beste is het voorkomen van deze vlieg door hygiënisch te werken en de grond zo nu en dan te verversen.

Varenrouwmug

De larven van de varenrouwmug zorgen voor schade aan de wortels van de plant. Je kan deze beschadiging voorkomen door goede potgrond te gebruiken en dood materiaal als afgestorven bladeren op te ruimen.

Naaktslakken

Deze boosdoeners kunnen vooral problemen opleveren bij zaailingen. Omdat ze alles eten dat groen is en net boven de grond uitkomt zullen stekkies een makkelijk doelwit vormen. Je kan eenvoudig het slijmspoor van de slak zoeken als je vermoed dat ze aan je planten knagen. De naaktslak is 's nachts actief waardoor hij vaak niet opgemerkt wordt. Deze slak kan in 24 uur 50% van zijn eigen lichaamsgewicht aan voedsel verorberen, reden genoeg dus om dit diertje van je planten weg te houden.
Bron: gaucho, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: gaucho, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Witte vlieg

De naam zegt het al, het zijn kleine witte vliegjes die zich voeden door aan de onderzijde van de bladeren voedingsstoffen aan de plant te onttrekken. Daardoor verliest de plant turgor en ook het speeksel van de witte vlieg is toxisch voor de plant.

De witte vlieg leeft in grote groepen, waardoor ze serieuze schade kunnen toebrengen aan je plant(en). Als de witte vlieg zich eenmaal op je plant heeft gevestigd is het lastig om hier van af te komen. Deze vlieg is resistent tegen een groot aantal pesticiden. Het beste is het voorkomen van besmetting, als dit te laat is dan zijn biologische bestrijdingsmiddelen als sluipwespen en gaasvliegjes de beste oplossing.

Rupsen

Rupsen zijn larven van vlinders. Deze diertjes kunnen in korte tijd een enorme hoeveelheid plantaardig materiaal weg eten. Het zijn snelle groeiers die in grote aantallen een probleem kunnen zijn voor wiet kwekerij. Gelukkig komt serieus gevaar met rupsen niet vaak voor. Mocht je plant aangevallen worden door een hoeveelheid rupsen die niet meer met de hand weg te werken valt, zoek dan toevlucht tot bestrijdingsmiddelen, vraag hierna bij je locale growshop.

Aaltjes

Er zijn verschillende soorten aaltjes. Schade door deze diertjes varieert per soort maar vaak zorgen aaltjes voor rottende planten en woekeringen aan de bladeren. Bladaaltjes tasten vooral bladeren aan. Stengelaaltjes vooral stengels en wortelaaltjes, u raad het misschien al, richten hun schade vooral op de wortels van de plant.

Wortelluis

Er zijn veel verschillende soorten wortelluizen. Deze luizen zijn te herkennen aan hun oranje tot licht rode kleur. Ze zijn ongeveer een halve millimeter groot. Ze zorgen voor schade aan de wortels die leid tot verminderde groei doordat de hoeveelheid voedingsstoffen is afgenomen. Ook is de kans op infectie met bijvoorbeeld een schimmel groter omdat de wortels nu kwetsbaarder zijn. Een natuurlijke vijand van deze luis is de roofmijt. Een plaag is te herkennen aan witte schimmelachtige draden op de wortels.

Spint

De spint is een mijtensoort die met het blote oog bijna niet te zien is. Ze zijn ongeveer 0,1 mm groot en vooral voor buitenwiet kunnen ze nog al een problemen opleveren. Ze zuigen cellen van de bladeren en vruchten leeg, waardoor deze geen voedingsstoffen meer op kunnen nemen. Je kan een plaag herkennen aan zilverachtige of gele stipjes aan de bovenkant van de bladeren. Het beste is om spint te voorkomen, dit kan door de omgeving van je planten licht vochtig te houden. Mocht je ergens aantasting zien, verwijder dan de aangetaste delen. Daarnaast kan je de plant behandelen met een mengsel van spiritus en zeepsop. Mocht de plaag daarna nog terugkeren, gebruik dan natuurlijk pyrethrum. Let wel op bij het gebruik van dit middel, omdat het ook schadelijk is voor de mens.
Gerelateerde artikelen
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedreiging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Ziektes op kamerplanten en planten in de tuinLuizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voo…
Hoe kweek je zelf wiet?In Nederland mag je vijf wietplanten thuis zelf kweken. Daar heb je geen dure lichtapparatuur voor nodig; je kan ze in d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wietplanten: beestjes en ziekten"

Reacties

Kenneth, 31-01-2013 08:38 #2
Ik heb fruitvliegjes in mijn growbox. Is dit schadelijk voor mijn planten? Zoja wat doe ik eraan? Groetjes

Loes, 18-06-2010 13:50 #1
Ik heb 5 wiet planten voor mijn pijn. nu worden er bladeren bruin die eerst gewoon groen waren. mijn vraag wat doe ik verkeerd? ik heb er pas korrels van koeienmest er bij gedaan.

Infoteur: Baasb
Laatste update: 12-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 2
Schrijf mee!