InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De onbedoelde gevolgen van het meten van prestaties

De onbedoelde gevolgen van het meten van prestaties

De onbedoelde gevolgen van het meten van prestaties Het meten van prestaties kan een hoop gevolgen hebben; als positieve gevolgen zijn er bijvoorbeeld de controle die managers verkrijgen door het meten van prestaties en de duidelijke focus die kan worden aangebracht in het werk door het meten van prestaties. Echter zijn er ook negatieve gevolgen; deze worden in dit artikel behandeld.

Meten van prestaties

Het meten van prestaties kan positieve gevolgen hebben, zo kan het meten van prestaties ertoe leiden dat werknemers exact weten wat er van hen verwacht wordt en kan dit ertoe leiden dat ze feedback krijgen op hun prestaties. Anderzijds zijn er ook enkele ernstige nadelen te benoemen bij het meten van prestaties. Deze nadelen zijn te verdelen in twee hoofdgroepen:

  • Fouten tijdens het meetproces die negatieve gevolgen hebben
  • De prestatie wordt op een negatieve manier beïnvloed door de metingen

Fouten tijdens het meetproces

Convex of concave

Convex, of concave, houdt in dat een gemeten waarde niet overeen komt met de daadwerkelijke waarde. Deze meetfouten kunnen ernstige gevolgen hebben bij het waarderen van de prestaties; aangezien van verkeerde veronderstellingen wordt uitgegaan.

Ziekte van Mandelbrot

De “ziekte van Mandelbrot” houdt in dat hoe meer er in detail gemeten wordt, hoe hoger de waardes worden.

Teveel indicatoren

Bij het meten kunnen ook teveel indicatoren gebruikt worden, waardoor de spreekwoordelijke bomen door het bos niet meer gezien kunnen worden. Het gebruiken van teveel indicatoren zorgt ervoor dat de belangrijke indicatoren niet meer gevolgd kunnen worden

Vervuiling van meetsystemen

Meetsystemen kunnen vervuild raken door bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde terminologie. Door een verschillende invulling te geven aan bepaalde termen, wordt de betrouwbaarheid van de gegevens ondermijnd. Ook een interpretatie kan de meetsystemen vervuilen.

Aggregatie of disaggregatie

Aggregatie, het samenvoegen, van data of disaggregatie (splitsen van de data) kan tot gevolg hebben dat data minder nauwkeurig wordt. Hierdoor wordt in feite data gemanipuleerd.

Bewuste beïnvloeding

Ook een bewuste beïnvloeding van de data, bijvoorbeeld in het voordeel van de beïnvloeder, kunnen gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van de data.

Beïnvloeding van de prestaties door het meten

hypertrophy

Hypertrophy houdt in dat datgene wat gemeten wordt, in activiteit stijgt. Aan datgene wat gemeten wordt, ontlenen werknemers immers hun waardering. Hier zullen ze dus meer tijd in steken.

atrophy

Atrophy betekent dat datgene wat niet gemeten wordt daalt in activiteit; de energie die hierin gestoken werd wordt nu geredigeerd richting de aspecten die wel gemeten worden.

myopia

Myopia betekent dat het lange termijn denken overschaduwd wordt door een te grote fixatie op korte termijn doelen; hier valt door het meten namelijk meer te waardering of beloning voor te halen.

tunnel visie

Tunnelvisie houdt in dat er alleen aandacht wordt geschonken aan datgene wat gemeten wordt; overige aspecten worden achterwege gelaten, omdat het hoofddoel een goed meetresultaat wordt.

sub-optimilization

Sub-optimilization houdt in dat er wordt geconcentreerd op doelen op lagere niveaus, ten koste van het grotere organisatorische doel.

cream skimming

Cream skimming (letterlijk “afromen”) betekent dat makkelijke cases en cliënten eruit gepikt worden, terwijl moeilijke blijven liggen. Dit levert wel betere resultaten op volgens het meetsysteem, maar zorgt in de praktijk voor problemen. Een verkeerd meetsysteem bij de politie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat deze alleen makkelijke huiselijk geweldcases oppakken en de moeilijkere roofovervallen laten liggen.

complacency

Complacency betekent een gebrek aan ambitie, als gevolg van het vaststaande keurslijf waarin de werknemer zich bevindt. De metingen kunnen de ambitie en ondernemingslust van werknemers wegnemen door hun te dwingen vaststaande taken te verrichten.

gaming

Gaming is het veranderen van gedrag en output voor strategische redenen (voorkomen van verhoging van de doelen voor volgend jaar bijvoorbeeld).

ossification

Te harde meetsystemen kunnen leiden tot organisatorische verlamming, dit kent men als ossification.

polarization

Polarization is het opgeven van moeilijke cases ipv hier meer aandacht aan te besteden; makkelijke cases kunnen namelijk sneller afgerond worden waardoor deze hogere resultaten geven in het meetsysteem.
Gerelateerde artikelen
Welvaart meten: Voorbij het BBPWelvaart meten: Voorbij het BBPStavros Dimas, Eurocommissaris Milieu (2004 – 2009) zei op 20 augustus 2009 tijdens de presentatie van het beleidsrappor…
Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Het leveren van prestaties is voor iedere onderneming en ieder bedrijf van essentieel belang; zonder het leveren van pre…
Performance measurementPerformance measurementPerformance measurement wordt binnen een veelheid van organisaties ingezet om bijvoorbeeld bij te kunnen houden wat de d…
Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheidHoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen heb…
Bronnen en referenties
  • Dooren, van W. (2006). “What are the effects of performance measurement?” Performance Measurement in the Flemish Public Sector, Proefschrift Leuven.

Reageer op het artikel "De onbedoelde gevolgen van het meten van prestaties"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 24-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!