InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Verklaring van erfrecht niet altijd meer noodzakelijk

Verklaring van erfrecht niet altijd meer noodzakelijk

Na het overlijden kan een notaris een verklaring van erfrecht afgeven, waaruit blijkt wie de erfgenamen zijn. Vanaf 2012 is de verklaring niet meer in alle gevallen noodzakelijk. Na de dood vallen de bezittingen van de overledene in diens nalatenschap. In de meeste gevallen zullen de bezittingen toekomen aan de partner en de kinderen van de overledene. Indien deze er niet zijn, gaat de nalatenschap naar de ouders en broers en zussen. In het geval er een testament is opgemaakt, kan nog iemand anders de erfgenaam zijn van de overledene.

Bedrijven en instellingen kunnen de nabestaanden niet de zaken laten regelen, voordat ze weten dat de betreffende personen inderdaad de erfgenamen zijn. Door een verklaring van erfrecht, kunnen de nabestaanden aantonen dat ze namens de overledene handelingen mogen verrichten. Een dergelijke verklaring zal vaak noodzakelijk zijn om de bankzaken van de overledene te mogen regelen.

Hoe verkrijgen de nabestaanden een verklaring van erfrecht?

Het is aan de notaris om vast te stellen wie de nabestaanden zijn van de overledene. Iemand kan als nabestaande worden aangewezen op basis van de wet, maar in een testament kan het anders vastgelegd zijn. De notaris gaat op schrift vastleggen wie de erfgenamen zijn.

Wat kost een verklaring van erfrecht?

De notarissen stellen hun eigen tarieven vast. Er kunnen onderling grote verschillen zitten in de tarieven die worden gerekend om een verklaring van erfrecht op te stellen. Het tarief is in sterke mate afhankelijk van de tijd die de notaris moet besteden aan het opstellen van de verklaring en het uitzoekwerk dat er aan vooraf gaat. U moet in ieder geval rekening houden met minimaal tussen de 250 en 500. Maak vooraf goede afspraken met de notaris over de hoogte van de kosten.

Naast de hoogte van de kosten, zal het ook veel tijd gaan kosten voordat de verklaring wordt afgegeven door de notaris. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat er weken lang geen geld beschikbaar is, terwijl er wel hoge kosten voldaan moeten worden.

Wie vragen om een verklaring van erfrecht?

Verschillende bedrijven en instellingen kunnen een dergelijke verklaring opvragen. Ze zullen om de verklaring kunnen vragen in het geval de nabestaanden rechtshandelingen moeten verrichten namens de overledene. Banken hebben de mogelijkheid om rekeningen van overledenen te blokkeren tot het moment dat ze een verklaring van erfrecht hebben ontvangen.

Verklaring van erfrecht vaak niet meer nodig vanaf 2012?

De verklaring van erfrecht zorgt geregeld voor problemen. Om deze reden is er voor gekozen om de strikte regels iets te versoepelen. De partner van de overledene hoeft geen hoge kosten meer te maken voor een verklaring van erfrecht in het geval er niet wordt afgeweken van de wettelijke verdeling, of als er geen kinderen zijn van de overledene.

In het geval er geen testament is opgemaakt, is er niet afgeweken van de wettelijke verdeling. Indien er meer dan 100.000 op de rekening staat, moet de partner eerst een formulier invullen om toegang te krijgen tot de rekening. De uitzondering geldt ook niet als er sprake is van een complexe situatie, bijvoorbeeld een buitenlands testament.

In de overige gevallen blijft het noodzakelijk om een verklaring van erfrecht op te laten stellen.
Gerelateerde artikelen
Wat is een verklaring van erfrecht?Wat is een verklaring van erfrecht?Voor het vrijgeven van tegoeden op een bankrekening of spaarrekening, vraagt de bank vaak om een verklaring van erfrecht…
Geen verklaring van erfrecht of executele meer nodigGeen verklaring van erfrecht of executele meer nodigDe regels voor een verklaring van erfrecht zijn veranderd. In 2018 en 2019 kunt u daarom eerder en eenvoudiger bij de ba…
Verklaring van Erfrecht kan nutteloos zijnAls iemand overlijdt, komt niet alleen de Belastingdienst aankloppen. Ook banken en andersoortige financiële instellinge…
Dingen die je moet regelen na een overlijden: checklistDingen die je moet regelen na een overlijden: checklistWanneer een familielid of een andere dierbare overlijdt en jij bent de aangewezen persoon om diverse zaken omtrent het o…
Wat moet er geregeld worden na overlijden?Na een sterfgeval moet eerst de uitvaart worden geregeld, daarna moet er in de opvolgende maanden ook nog veel geregeld…
Bronnen en referenties
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-01-03/nabestaande-kan-sneller-bij-geld-op-bankrekening

Reageer op het artikel "Verklaring van erfrecht niet altijd meer noodzakelijk"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!