InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een mediator of een advocaat inschakelen?

Een mediator of een advocaat inschakelen?

Een mediator of een advocaat inschakelen? Bij juridische geschillen en echtscheidingen, worden er steeds vaker mediators ingeschakeld in plaats van advocaten. Dit brengt naast een kostenbesparing, ook een tijdsbesparing met zich mee. In het verleden werden er standaard advocaten ingeschakeld om juridische onenigheden uit te vechten. Dit brengt kosten met zich mee voor beide partijen, want ze moeten twee advocaten tegenover elkaar zetten. In het geval de advocaten er onderling niet uit komen, moet het geschil nog worden voorgelegd aan de rechter. Door een mediator in te schakelen, wordt er in eerste instantie een poging gedaan om het probleem op te lossen aan de hand van bemiddeling.

Waarvoor kan een mediator worden ingeschakeld?

De mediator vervangt de advocaten voornamelijk in echtscheidingskwesties, maar de mediator is ook voor andere overlegsituaties in te schakelen. Ze kunnen bijvoorbeeld ook bemiddelen in familiezaken en geschillen tussen werknemer en werkgever. De mediator heeft als taak om de verschillen tussen de twee partijen te overbruggen en tot een oplossing te komen. Beide partijen moeten zich kunnen vinden in de oplossing.

Wat kan de mediator voor u doen?

Naast de taak als bemiddelaar, beschikt de mediator ook over kennis van zaken over bijvoorbeeld het opmaken van het ouderschapsplan en de echtscheidingsaanvraag, en wat er verder allemaal bij komt te kijken. Hij of zij kan ook gezamenlijk afspraken maken over de hoogte van de alimentatie. Ook ziet de mediator erop toe dat er uitsluitend afspraken worden gemaakt die juridisch mogelijk zijn. Vaak zijn mediators ook advocaten.

Wat kost een mediator?

De tarieven verschillen sterk onderling. Volgens Rijksoverheid.nl kost een mediator gemiddeld 150 per uur. Het zijn hoge kosten, maar een mediator komt op voor de rechten van beide partijen, en is hierdoor veel goedkoper dan advocaten. In de praktijk blijkt dat de mediator ook minder tijd nodig heeft om een geschil op te lossen. De lijntjes zijn namelijk veel korter. Er hoeven geen briefwisselingen plaats te vinden tussen de verschillende advocaten.

Hoe vind ik een goede mediator?

Om verzekerd te zijn van professionele begeleiding, moet u een gekwalificeerde mediator inschakelen. Deze kunt u vinden op de website van het Nederlands Mediation Instituut (NMI), op nmi-mediation.nl.

Wat is het verschil tussen een advocaat en een mediator?

Ze hebben beide als doel om het geschil op te lossen, maar er zijn grote verschillen tussen advocaten en mediators. Hieronder treft u een aantal belangrijke verschillen aan:
  • Een mediator vertegenwoordigd beide partijen, een advocaat komt op voor de rechten van één van de partijen
  • Mediator is gericht op het snel samenbrengen van de beide partijen, een advocaat is erop gericht om de best mogelijke afspraken te maken voor diegene die de advocaat heeft ingeschakeld
  • Een mediator geeft naast juridische hulp, ook emotionele ondersteuning
  • De kosten zijn gemiddeld lager bij bemiddeling door een mediator.

Wat kost een advocaat?

Het uurtarief van een advocaat is afhankelijk van het vakgebied en de ervaring van de advocaat. Zeer goed bekend staande advocaten, zullen hogere tarieven kunnen vragen dan beginnende advocaten. De absolute toppers in hun vak, kunnen tarieven vragen die oplopen tot 400 per uur, terwijl beginnende advocaten genoegen moeten nemen met een tarief onder de 100 per uur.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een advocaat?Wat kost een advocaat?Een advocaat inhuren is erg kostbaar. De kosten per uur kunnen oplopen tot een tarief van 400 euro per uur.
Ouderschapsplan en mediatorOuderschapsplan en mediatorVanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen m…
Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Waar kan ik terecht met juridische vraagstukken?Bij juridische vragen wordt gelijk gedacht aan een dure advocaat, maar u kunt ook bij andere partijen terecht die minder…
Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageGesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrageAls u de kosten voor rechtsbijstand niet kunt betalen omdat uw inkomen ontoereikend is, kunt u een beroep doen op gesubs…
Scheiden, hoe doe je dat?Scheiden, hoe doe je dat?Het aantal scheidingen steeg in 2017 met 35.000 tot 1,3 miljoen. Voor een huwelijk dat in 2018 werd gesloten, werd de ka…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een mediator of een advocaat inschakelen?"

Reactie

Nicoline, 15-04-2013 13:20 #1
Goedenmiddag, onze zoon en schoondochter zijn uit elkaar. Nu mogen wij onze kleindochter van bijna 3 jaar weinig tot niet zien, omdat ik zei tegen onze schoondochter naar een advocaat te gaan wil ze wel meewerken via een mediator. Welk recht hebben wij als grootouders is dit net zoals een advo ook rechtsgeldig?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!