InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugs

Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugs

Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugs Indien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aangehouden en gecontroleerd, maar de gevolgen zijn nog veel groter als u een ongeval veroorzaakt. Jaarlijks komen er ongeveer 200 mensen om in het verkeer door de combinatie van autorijden en alcohol. Het gaat hierbij niet altijd om bestuurders die zwaar onder invloed achter het stuur zitten, maar ook om automobilisten die iets teveel gedronken hebben. De reactiesnelheid wordt trager en zelfs als het ongeval niets te maken heeft met het alcoholgebruik, kan er een zware sanctie op rusten.

Daarnaast vallen er jaarlijks rond de 80 slachtoffers in het verkeer door het gebruik van drugs. Het gaat hierbij vaak om jongeren die het gevaar van drugs in het verkeer onderschatten. Het probleem met drugsgebruik in het verkeer is dat het moeilijk aan te tonen is. Met een speekseltest kunnen ze drugs opsporen, maar deze test is niet waterdicht.

Wat zijn de gevolgen van het rijden onder invloed?

De minst ernstige gevolgen zijn de geldboetes, inleveren van het rijbewijs en de verplichte cursus. De gevolgen van het veroorzaken van een ongeval met letsel of dood, kunnen zeer groot zijn. De verzekeraar kan het uitbetaalde schadebedrag verhalen op de veroorzaker van de schade. Bij een ongeval met letsel, kunnen de financiële gevolgen in de honderdduizenden euro’s lopen. Hetzelfde geldt in het geval het slachtoffer overlijdt ten gevolge van het ongeval. Automobilisten onderschatten het gevaar van alcohol of drugs in het verkeer vaak. Ze zijn bang om gecontroleerd te worden, en ze overschatten hun eigen kunnen.

Maximaal promillage alcohol in het bloed

U mag deelnemen aan het verkeer als het alcoholpromillage niet hoger is dan 0,5 promille. Er zijn verschillende theorieën over hoeveel glazen drank u mag nemen, maar het beste is dat u helemaal niets drinkt. Met een hoger promillage dan 0,5, mag u ook niet aan het verkeer deelnemen als fietser of bromfietser.

Alcoholpromillage voor beginnende bestuurders

In de praktijk is in het verleden vaak gebleken dat het vaak de beginnende bestuurders (meestal jongeren) zijn die onder invloed van alcohol of drugs achter het stuur gaan. Om dit verder te ontmoedigen, gelden er zwaardere eisen voor beginnende bestuurders. De eerste vijf jaar dat ze het rijbewijs hebben, zijn ze beginnende bestuurders. Er geldt voor hen een alcohollimiet van 0,22 promille. Hetzelfde limiet geldt ook voor verkeersdeelnemers tot 24 jaar op een snorfiets of een bromfiets.

Verplicht deelnemen aan een cursus

Er kunnen verschillende sancties worden opgelegd bij het rijden onder invloed. Eén daarvan is een cursus. Dit wordt opgelegd als er een percentage is gemeten van tussen de 1,3 en 1,8 promille. U moet dan de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeercursus volgen. Beginnende bestuurders krijgen dit opgelegd bij een promillage tussen de 0,5 en 0,8. De kosten van de cursus moet de automobilist zelf betalen. U moet de cursus afronden, anders kan dat gevolgen hebben voor uw rijbewijs. Het rijbewijs kan zelfs ongeldig worden verklaard.

Hoe hoog is de bekeuring bij het rijden onder invloed van alcohol?

Voor een promillage tot 0,8, bedraagt de bekeuring € 290 (2011). Voor beginnende bestuurders geldt hetzelfde bedrag, maar zij zijn al strafbaar vanaf 0,22 promille. Voor een promillage tussen de 0,8 en 1, bedraagt de bekeuring € 400, en tot 1,15: € 500. Hogere promillages geven hogere bekeuringen of daar hangen andere sancties aan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Om.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugs"

Reactie

Ana85 (infoteur), 22-04-2017 04:59 #1
Hoi ik ben beginnend bestuurder en blies laatst 235, hoeveel promille is dat?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!