InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uggs: de voor- en de nadelen

Uggs: de voor- en de nadelen

De Ugg is ongetwijfeld de meeste populaire winterlaars van de afgelopen jaren. De Australische Uggboot wordt in veel verschillende landen goed verkocht. Ondanks de populariteit van deze laars duiken er ook negatieve berichten op over Uggs. Wat zijn nu precies de voor- en de nadelen van deze winterlaars? De Ugg is niet meer weg te denken uit het straatbeeld van 2010. Overal om je heen zie je mensen met Uggs of varianten hierop lopen. Ugg Australia heeft een echte hype weten te creëren en plukt hier nog altijd de vruchten van. De nadelen van de Ugg zijn echter niet bij iedereen bekend. Toch zijn deze er -naast de voordelen- wel degelijk. Hieronder vindt u de belangrijkste voors en tegens van deze populaire laars.

Uggs: De voordelen

Uggslaars is modelaars

Pamela Anderson was één van de eerste beroemde vrouwen die met Uggslaarzen rondliep. Dit veroorzaakte natuurlijk een grote modehype. Later volgden ook sterren zoals Cameron Diaz en Jennifer Aniston. Wie Uggs draagt laat dus eigelijk zien met de mode mee te gaan. Het is ook een vorm om erbij te horen. In het begin waren Uggs vooral verkrijgbaar in de kleuren camel, bruin en zwart. Inmiddels zijn er echter veel soorten kleuren Uggs op de markt waaronder lichtblauw en zelfs roze. Zo kan men bij ieder modieus tenue een hippe bijbehorende kleur Ugg aantrekken.

Binnenkant van natuurlijk schapenbont

Het grootste voordeel van de Ugg is dat de binnenkant gevoerd is met echt schapenbont. Dit materiaal zorgt ervoor dat de voeten in de winter lekker warm blijven en in de zomer genoeg koel zijn. Schapenbont ventileert als het ware. Omdat schapenvacht natuurlijk materiaal is zullen mensen die allergisch zijn voor synthetische stoffen deze laars over het algemeen wel goed verdragen. De voeten raken niet te warm waardoor men de laars langer aan kan houden.

Uggslaarzen: gemakkelijk weer te verkopen

Omdat de Ugg een ongekend populaire laars is, is deze gemakkelijk weer te verkopen als u erop uitgekeken bent. Op sites zoals 'Marktplaats' worden veel Uggs te koop gevraagd en aangeboden. Het nadeel is dat op dit soort sites ook neppers in omloop zijn. Ook zal u maar een deel van het geld wat u voor de Ugg betaald heeft terug krijgen bij verkoop. Gemiddeld genomen vangt u ongeveer de helft van het aankoopbedrag. Maar wie een nieuwe kleurtje zoekt kan zijn Uggs natuurlijk ook ruilen op verkoopsites. Dit gaat met Uggs een stuk gemakkelijker dan met andere laarzen of schoenen.

Uggs: De nadelen

Uggshuffle

De 'Uggshuffle' is een vreemd loopje dat veroorzaakt wordt door een slechte bedding in de laars. Mensen gaan hierdoor een beetje waggelend lopen omdat de zool geen steun geeft. Deze shuffle is vooral bekend geworden door de nep Uggs die voetbeddingen hebben die heel slecht voor de voeten zijn. De bal van de voet wordt plat en zakt in. Dit kan op termijn veel schade berokkenen. Inmiddels is bekend dat mensen die de echte Uggs dragen ook last van dit loopje hebben. Een groot aantal Uggs heeft namelijk evenmin geen goed voetbed. Om deze reden wordt aangeraden de Ugg vooral thuis te dragen.

Natte Uggs bij sneeuw of regen

Het is inmiddels algemeen bekend dat de Ugg niet bedoeld is om op natte of sneeuwerige dagen te dragen. De laars laat namelijk water door. In de regen of sneeuw krijgt u beslist natte voeten wanneer u de Uggs besluit te dragen. Een groot nadeel aangezien Uggs met name gekocht worden om in de gure wintermaanden te dragen. Ugg Australia heeft zelf in diverse media ook verschillende malen benadrukt dat Uggs oorspronkelijk bedoeld zijn om thuis te dragen. Ze kunnen zonder sokken gedragen worden en vormen thuis dan ook een soort slof. Geen verre wandelingen in de regen of sneeuw dus met de Uggs!

Kosten versus productiekosten Uggs

De Uggs zijn relatief dure laarzen in vergelijking met laarzen die ook van hoogwaardige materialen worden vervaardigd. De prijzen van Uggs variëren van ongeveer 200 euro tot 370 euro. Dit is niet niks als u bedenkt dat de productiekosten aanzienlijk lager liggen. Voor een schaap betaalt men ongeveer 200 euro. Hiervan worden zeker tien paar Uggs gemaakt. De Uggs worden veelal in landen met lage lonen zoals China geproduceerd. Omdat het voetbed ook niet van hoogwaardig materiaal is vervaardigd worden de productiekosten op ongeveer 30 euro geschat. Ugg Australia heeft dus een ruime winstmarge.

Conclusie

Uggs geven geen steun aan voeten

Wie Uggs wil aanschaffen doet er goed aan om van te voren te bedenken wat de voor- en de nadelen zijn. Als men een laars wil die goede steun aan de voeten geeft, is de Ugg waarschijnlijk geen optie. Zeker voor kinderen kan dit een nadeel zijn omdat zij hun lichaam nog moeten ontwikkelen.

Schapenbont Uggs heeft voordelen

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gva.be/she/mode-en-beauty/
  • www.uggs-nederland.nl/
  • www.uggaustralia.com/

Reageer op het artikel "Uggs: de voor- en de nadelen"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 20-01-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!