InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het schrijven van een liefdesbrief

Het schrijven van een liefdesbrief

Het schrijven van een liefdesbrief Liefdesbrieven schrijven is een hele kunst. Het is een probaat middel om iemand's hart te veroveren. Èn om iemand's hart te behouden, zeker als de omstandigheden tegenwerken. Hoe smartelijker de relatie, hoe groter de inspiratie. Die inspiratie vind je in de eerste plaats in je eigen hart en in de tweede plaats in de pennenvruchten van (beroemde) anderen.

Liefdesbrieven in vroeger tijden

In liefdeszaken sorteert het geschreven woord een langduriger effect dan het gesprokene en daarom kan men dus beter schrijven, aldus Ovidius. Voor het geval de liefde verborgen moet blijven geeft Ovidius recepten voor onzichtbare inkt of het advies om een geheime code te gebruiken.

In de Biblioteca Capitolare te Verona, de stad van het beroemde liefdespaar Romeo en Julia, is een 12e eeuwse Latijnse handleiding voor het schrijven van liefdesbrieven aangetroffen. Het werk "Modi dictaminum" van een zekere Guido, werd bij toeval door studenten ontdekt. In dit boek wordt onder andere aanbevolen de schoonheid van je aanbedene met waardevolle edelstenen te vergelijken. Er staan ook suggesties in voor mooie zinnen als: "Mijn liefde voor jou is zo diep dat ik ze met woorden niet uitdrukken kan, al kon elk membraam van mijn lichaam spreken". En aan je geliefde stuur je net zoveel groeten als er vissen in de zee zwemmen.

In een vrijerijboekje uit 1660 wordt het grote nut van liefdesbrieven opgesomd. Als je iemand (nog) niet spontaan durft aan te spreken, kun je een liefdesbrief schrijven. Liefdesbrieven kunnen de "vrijster" troost bieden en ervoor zorgen dat ze aan de afzender blijft denken, als deze niet in de buurt is. Bovendien neemt de liefde toe, als de juiste woorden worden gebruikt. Vroeger had je zogenaamde brievenboeken, waarin voorbeelden stonden voor allerlei soorten brieven, ook liefdesbrieven. De eerste Nederlandse uitgave van zo'n brievenboek met voorbeelden van liefdesbrieven is "Dboeck der amoreusheyt" uit 1580. Aan het einde van de 18e eeuw verscheen "De wegwyzer der minnaars en minnaaressen", waarin naar de minnebrieven in de vrijerijboekjes wordt verwezen.

In het hoofdstuk "Minnebrieven" worden verscheidene liefdesproblemen aangeroerd. Het kon ook gebeuren dat je minnebrief onbeantwoord bleef; dan was het maar het beste om na de derde smeekbrief de moed op te geven.
Ook waren er - het advies van Ovidius gedachtig - diverse boekjes in de handel getiteld "Cupidoos post-ryder, voorzien met geheime en bedekte brieven" en "De geheime schrijfkunst of briefwisseling".

Smart art

Uit leed wordt kunst geboren, schreef ooit een Franciscaner monnik. En zo is het. Natuurlijk kun je in de beginfase van een verkering iemand proberen te versieren met prachtig gecomponeerde liefdesbrieven. Ben je eenmaal verloofd of getrouwd en zie je elkaar dagelijks, dan zul je niet snel meer een liefdesbrief van je eigen gade ontvangen. Maar de mooiste liefdesbrieven worden geschreven, wanneer er sprake is van een onmogelijke liefde of een liefde op afstand. Het obstakel waardoor men elkaar niet kan zien is de kweekvijver van romantische verzuchtingen. Een bekend voorbeeld zijn de liefdesbrieven van Heloise en Abélard, een liefdespaar uit de 12e eeuw. Abélard is een leermeester in de dialectiek en wordt verliefd op zijn 20 jaar jongere leerlinge Heloïse. Als Heloïse zwanger wordt, besluit het paar in stilte te trouwen. Maar dit valt niet in goede aarde bij de katholieke kerk en ook niet bij de voogd van Heloïse. Deze laatste laat Abélard castreren. Abélard wordt monnik en Heloïse non. Ze blijven elkaar hun leven lang harstochtelijke brieven schrijven.

Love letters van beroemdheden

Doe inspiratie op en lees het boek "Love Letters", Liefdesbrieven van Napoleon, Mozart, Beethoven, Gustav Flaubert, Oscar Wilde. De schrijfster is Ursula Doyle, uitgeverij Truth & Dare. Van dezelfde schrijfster is er inmiddels ook een "Love Letters II" liefdesbrieven van beroemde vrouwen: Josephine Napoleon, Emily Dickinson, Belle van Zuylen, Anna Blaman.

Hoe schrijf je een liefdesbrief

In de roman "Liefde in tijden van cholera" van Gabriel Garcia Márquez schrijft Florentino Ariza in zijn vrije tijd liefdesbrieven voor anderen. En dat doet hij zo goed dat menig hart heeft helpen veroveren. Maar we hebben niet allemaal zo´n ghostwriter als Florentino in de buurt. Wat we wel hebben is internet, waar we veel inspiratie kunnen opdoen voor het schrijven van een liefdesbrief. Alhoewel je de grootste inspiratie natuurlijk moet zoeken in je eigen gevoelens. Het kan best zijn dat je niet over de gave van het geschreven woord beschikt en dat moet je op zoek naar mooie woorden of liefdesgedichten van een ander, die passen bij wat je voelt èn passen bij de geadoreerde persoon.

Hieronder een paar tips om een liefdesbrief te schrijven:
  • de brief moet gericht zijn op de ander
  • maak de brief zo persoonlijk mogelijk
  • gebruik superlatieven, overdrijvingen
  • de tekst mag niet vulgair zijn
  • geef complimenten
  • gebruik wat humor om de brief verteerbaar te houden
  • het is geen zakelijke brief, dus schrijf niet te direct
  • werk met vergelijkingen
  • werk met slepende klanken
  • gebruik koosnaampjes
  • zorg dat de brief er verzorgd uitziet
  • gebruik kleur en beeld
  • zorg dat de brief stijlvol is

Liefdesbrieven als collector's item

Liefdesbrieven, een bundeltje vergeelde enveloppen met een lintje erom in de linnenkast? Dat was vroeger zo, toen liefdesbrieven nog met de hand werden geschreven. Tegenwoordig gebruikt praktisch iedereen email of de nog veel kortere variant van een sms. Niet dat daar geen romantische bewoordingen in voor kunnen komen, maar er gaat toch niets boven een handgeschreven liefdesbrief.

Hoe het ook zij - van welke aard de liefdesbrief ook is - wees er zuinig op. Als het met je geliefde uitraakt en je in je verontwaardiging alles wat met deze persoon te maken heeft van de wereld wilt vagen, denk dan twee keer na of ook deze brieven het moeten ontgelden. Je kunt er namelijk spijt van krijgen. Ik las een paar jaar geleden een krantenberichtje dat een Britse man in een vlaag van woede de gedateerde, amoureuze briefwisseling tussen hem en zijn vrouw in duizenden stukjes gescheurd had. Kort daarop kwam zijn vrouw te overlijden en het is nu het levenswerk van deze Brit om de snippers van deze brieven (de snippers had hij kennelijk bewaard) weer aan elkaar te plakken.

En .... de waarde van een liefdesbrief kan wel 4 ton belopen, zo bleek op een veiling in Londen in 2007. Dan moet je wel Napoleon heten en aan Joséphine de Beauharnais geschreven hebben. Trouwens andere spullen van Napoleon gaan op veilingen ook grif van de hand. Onlangs nog werd een zijden onderbroek van hem, die hij in ballingschap op St. Helena heeft gedragen, in Frankrijk geveild voor 31.250.
Gerelateerde artikelen
Tips en teksten voor het schrijven van een liefdesbriefTips en teksten voor het schrijven van een liefdesbriefJe hebt een mooie kaart gekocht voor je Valentijn en nu zit je maar wat voor dat lege blad uit te staren. De muze wil ma…
Liefdesbrief: Zo schrijf je de perfecte briefLiefdesbrief: Zo schrijf je de perfecte briefIemand leren kennen en heel erg verliefd? Of is het uit met je partner en wil je zeggen wat je voelt? Heb je ergens spij…
Wat vieren we met Valentijn?Wat vieren we met Valentijn?Op 14 februari is het Valentijnsdag. Het is de dag dat je de liefde verklaard aan degene die je liefhebt. Dit kan je par…
Getallen, in cijfers of letters?Getallen, in cijfers of letters?Wanneer schrijf je getallen voluit in letters en wanneer schrijf je getallen juist in cijfers? Hoe schrijf je getallen d…
Gedicht analyse van het gedicht 'Voor wie dit leest'Het gedicht Voor wie dit leest is geschreven door Leo Vroman. In het gedicht komen verschillende vormaspecten en een ach…
Bronnen en referenties
  • Romantischcadeau.nl Kent, en versint Eer datje mint, Waanders Uitgevers Zwolle ism Historisch Museum Marialust, Apeldoorn HappNews

Reageer op het artikel "Het schrijven van een liefdesbrief"

Infoteur: Plato
Laatste update: 06-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!